سنندج- معاون وزیرجهادکشاورزی از سهم ۳۲ درصدی بخش کشاورزی در فضای کسب و کار کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین صفایی ظهر امروز سه شنبه در مراسم تقدیر و معارفه مدیرسازمان تعاون روستایی کردستان در سنندج گفت: شبکه تعاونی های روستایی باید روی نهاده‌هایی هم چون بذر تمرکز کنند و اگر چنین اتفاقی نیافتد شاهد کم اثر شدن خدمات و فعالیت های کشاورزان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته کشاورزی بخش پیشرو در اقتصاد ایران بود، عنوان کرد: براساس ارزیابی های انجام شده سال گذشته بخش کشاورزی در اقتصاد ایران رتبه نخست را کسب کرده و این فرصتی را ایجاد کرده است که بتوانیم خواستار حمایت های بیشتری از سیاستگذاران کشور باشیم.

وی اظهارداشت: اواخر سال ۹۲ قانون تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و این مهم منجر به مدیریت صحیح صادرات و واردات محصولات کشاورزی در دوسال اخیر شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزتعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه تعریف امروز از کشاورزی با چند دهه ی گذشته تفاوت فراوانی کرده است، ادامه داد: در گذشته از کشاورزی  تنها به عنوان تولید ماده خام شناخته می شد ولی امروزه تمامی کسب و کار مربوط به کشاورزی به عبارتی از تولید تا مصرف جزو تعریف کشاورزی به شمار می رود.

صفایی با اشاره به اینکه اوج واردات محصولات کشاورزی در دولت های نهم و دهم اتفاق افتاد، بیان کرد: با تصویب قانون مذکور وزارت جهادکشاورزی بخوبی توانست واردات و صادرات محصولات کشاورزی را مدیریت کند.

وی افزود: تراز تجاری کشاورزی کشور در سال ۹۲، ۸ میلیارد دلار منفی بود ولی سال ۹۳ این میزان به ۵.۶ میلیارد دلار منفی کاهش یافت و دولتمردان تدبیر و امید با مدیریت صحیح خود توانستند ۲.۴ میلیارد دلار به اقتصاد ملی کمک کنند.

وی میزان تراز تجاری کشاورزی کشور در سال گذشته را ۳.۴ میلیارد دلارمنفی ذکر کرد و اظهارداشت: دولت یازدهم در طول دو سال توانست ۵.۵ میلیارد دلار به خزانه کشور کمک کند.

معاون وزیر جهادکشاورزی ارزش افزوده بخش کشاورزی در سال گذشته را ۹.۳ درصد خواند و عنوان کرد: ارزش افزوده کارها و فعالیت های قبل و بعد از کشاورزی هم ۲۳ درصد بوده است.

صفایی بیان کرد: در کل فضای کسب و کار کشاورزی در طول سال گذشته در کشورسهم  ۳۲ درصدی را در اقتصاد کشور به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: راهبرد اقتصاد مقاومتی شناسایی چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی و تمرکز برروی آنها درراستای برطرف کردنشان است.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات و معضلات بخش کشاورزی باید بسترهای اجرایی تدوین و سیاست های رقبای خود در منطقه را شناسایی کنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزتعاون روستایی ایران اضافه کرد: شبکه تعاون روستایی بستر اجرای سیاست های بخش کشاورزی هستند و باید ارتباط تنگاتنگی میان کشاورزان و بخش دولتی ایجاد کنند.