رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که خود از حزب جمهوریخواه است اعلام کرد تا زمانی که «ترامپ» توانایی رهبری و مهارت ایجاد انسجام در حزب را اثبات نکند، شایسته برخورداری از حمایت وی نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «پل رایان» سخنگوی جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با خبرگزاری «سی ان ان» اعلام کرد که هنوز آمادگی آن را ندارد که از «دونالد ترامپ» به عنوان نامزد منتخب جمهوریخواهان در رقابت ریاست جمهوری آمریکا حمایت کند.

اظهارات رایان در مقام یکی از جمهوریخواهان صاحب نفوذ کنگره آمریکا بار دیگر تریدد و عدم اتفاق نظر اعضای حزب محافظه کار در خصوص شایستگی ترامپ برای رویارویی با «هیلاری کلینتون» از حزب دموکرات را به رخ کشید.

رایان در ادامه اظهار امیدواری کرد که شاید در آینده قادر به حمایت از ترامپ باشد مشروط بر اینکه وی هم به نوبه خود تواناییش را در متحد کردن حزب جمهوریخواه نشان دهد.

وی در این باره گفت: گمان می کنم ترامپ باید تلاش بیشتری برای یکپارچه کردن حزب به خرج دهد. اما در مرحله بعد لازم است دل همه اقشار جامعه آمریکا را به دست آورده و در نهایت اغلب رای دهندگان مستقل را نیز حامی خود کند.

علاوه بر رایان، برخی دیگر از چهره های سرشناس حزب جمهوریخواه از جمله بوش پدر و پسر (دو رئیس جمهور اسبق آمریکا) و «میت رامنی» نامزد پیشین حزب در رقابت ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ نیز روی خود را از ترامپ برگردانده اند.

اما در این میان، کمیته ملی حزب جمهوریخواه که برای متحد کردن حزب تا زمان برگزاری انتخابات نهایی ۸ نوامبر فشار مضاعفی را متحمل می شود، اعلام کرد که رایان و ترامپ به زودی با یکدیگر ملاقات می کنند تا به اصطلاح سنگ هایشان را وا بکنند چرا که هر چه باشد فقط یک حزب متحد می تواند از پس حریفی چون هیلاری کلینتون برآید.

از سوی دیگر، ترامپ در واکنش به اظهارات جنجالی رایان اعلام کرد: من هم به نوبه خود آمادگی حمایت از دستورکار رایان را ندارم. شاید در آینده بتوانیم بیشتر (درباره این موضوع) با یکدیگر کار کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که بتواند با رایان برای آنچه که بیش از همه به نفع مردم آمریکاست به توافق برسد.

ناگفته نماند که رایان در توضیح چرایی مخالفت خود با انتخاب ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه گفت: آنچه که بیشتر جمهوریخواهان انتظار دارند حریف استانداردی است که تاب تحمل استانداردهای حزب جمهوریخواه را داشته باشد.

این اظهارنظر رایان را می توان کنایه ای به رفتار چالش برانگیز و غیر حرفه ای که ترامپ در مواجهه با اقلیت های نژادی، مذهبی و همچنین سیاستمداران مخالف خود ارائه داده است، به حساب آورد.