پرويز بياني، هنرمند گرافيست و طراح جلد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سطح كيفي هنر گرافيك در ايران گفت: "گرافيك ايران داراي سطوح گسترده اي است، اما آنچه امروز در اين هنر مشاهده مي شود افزايش سطح كمي گرافيك نسبت به سطح كيفي آن است. در حالي كه اگر به خاستگاه گرافيك توجه كنيم متوجه مي شويم گرافيك ايران تا حدود زيادي متاثر از گرافيك غرب بوده و بدعت چنداني در اين زمينه وجود ندارد."
اثر پرويز بياني
وي ادامه داد: "به بيان ساده تر خلاقيتي كه بايد در سال هاي اخير در حوزه گرافيك لحاظ مي شده، به چشم نمي خورد. البته نمي توان گفت اتفاق خاصي هم در اين حوزه نيفتاده است. در واقع وقتي يك هنر گسترده مي شود بعد از مدت طولاني توجه طيف عظيمي از هنرمندان را به خود جلب مي كند."
اين گرافيست درباره اقبال هنرمندان به دو بخش تجاري يا هنري گرافيك نيز تصريح كرد: "گرافيك تجاري در برخي موارد مشكلات جدي براي گرافيك هنري رقم زده است. گرافيك نمي تواند به مثابه هنر نقاشي عملكرد آزاد داشته باشد و الزاما بايد بر اساس موضوع خاصي بنا شود. با اين وجود مي توان گفت گرافيك در قالب هنري مجزا رشد كرده و مجموعه اي از قوانين در آن تكوين شده اند. تصور مي كنم امروز هر دو نوع گرافيك اقبال كافي را براي جذب مخاطب دارا هستند."
بياني در ادامه درباره نواقص موجود در حوزه طراحي جلد گفت: "اصولا طراحان جلد بايد در درجه اول از محتواي نشريات و كتاب ها تا حدودي آگاهي داشته باشند تا بتوانند به طراحي صحيح بپردازند. در حالي كه چنين بينش و اشرافي امروز در بين برخي گرافيست ها به چشم نمي خورد. حتي يك طراح پوستر سينمايي نيز بايد با احاطه به فضاي موجود فيلم به طراحي پوستر مشغول شود."
وي ادامه داد: "در حال حاضر دو خط فكري كلي در حوزه طرح جلدها و كتاب ها وجود دارد. يكي اينكه سفارش دهنده داراي يك سليقه و طراح جلد سليقه اي در نقطه مقابل سفارش دهنده دارد. همچنين ناشر نيز با طراح جلد دچار يك رويارويي شده است. به اين شكل كه گرافيست يا طراح جلد بيش از بعد تجاري به تزريق جذابيت هاي تصويري روي جلد مي انديشد، در حالي كه ناشر بعد تجاري طراح جلد را به ابعاد دقيق و بصري ترجيح مي دهد."