رقابت درون حزبی ایالت ویرجینیای غربی به طور همزمان برای احزاب دموکرات و جمهوریخواه برگزار شد حال آنکه جدال در جبهه دموکرات ها و دشواری «کلینتون» برای فتح ایالت های صنعتی اهمیت بیشتری داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رقابت های درون حزبی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ که دیروز سه شنبه در ایالت ویرجینیای غربی برگزار شد، با پیروزی «برنی ساندرز» در جبهه دموکرات ها و «دونالد ترامپ» در جبهه جمهوریخواهان پایان یافت.

پیروزی در ویرجینیای غربی برای ترامپ ۶۹ ساله که با بیرون راندن سایر رقبا، میدان رقابت های درون حزبی جمهوریخواهان را قبضه کرده و یکه تازی می کند کار چندان دشواری نبود و پیش بینی می شود که وی با پیروزی در چند ایالت باقی مانده، حمایت ۱۲۳۷ هیات انتخاباتی لازم برای تبدیل شدن به نامزد نهایی حزب جمهوریخواه را کسب کند. ترامپ تا اینجای کار حمایت ۱۱۰۷ هیات انتخاباتی را از آن خود کرده است.

اما آنچه که رقابت های درون حزبی ویرجینیای غربی را در خور توجه کرد، وقایع جاری در جبهه دموکرات ها بود. پیروزی ساندز بر حریف قدرتمندی چون «هیلاری کلینتون» به مَدد حمایت رای دهندگان دموکراتی به دست آمد که از وضعیت اقتصادی کشور نگرانند. شکست کلینتون در ویرجینیای غربی نشانه ای است از راه دشواری که وی در ایالت های واقع در منطقه موسوم به نوار زنگ زده (منطقه صنعتی آمریکا) پیش رو دارد – ایالت هایی چون اوهایو و پنسیلوانیا.

یکی از دلایل شکست کلینتون در ویرجینیای غربی، مخالفت وی با صنعت زغال سنگ عنوان می شود که این روزها به دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از آلودگی هوا با افول محبوبیت مواجهه بوده است. این در حالیست که بسیاری از مردم ویرجینیای غربی رزق و روزی خود را از معادن زغال سنگ تامین می کنند.

با همه این اوصاف کلینتون همچنان شانس زیادی برای تبدیل شدن به نامزد حزب دموکرات در رقابت نهایی ۸ نوامبر دارد. نامزد نهایی به حمایت ۲۳۸۳ هیات انتخاباتی نیاز دارد که کلینتون تا اینجای کار با احتساب هیات های انتخاباتی ویژه، ۲۲۲۸ هیات و ساندرز ۱۴۵۴ هیات انتخاباتی دارد.