یوسف کارگر از کارگردانان فیلم کوتاه می‌گوید که نباید بودجه دولتی وارد تولید فیلم بلند سینمایی شود، بلکه دولت باید صرفا از تولید فیلم کوتاه حمایت مالی کند.

یوسف کارگر از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران و از کارگردانان فیلم کوتاه درباره مطالبات فیلمسازان این عرصه از سازمان سینمایی به خبرنگار مهر، گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین مطالبه ما حمایت و توجه بیشتر است. فیلمسازان کوتاه می‌خواهند که نهادهای حمایت کننده از تولید این گونه فیلم‌ها بیشتر شود. فیلم کوتاه پایه سینمای هر کشوری است و باید آن را در کانون توجه قرار داد.

وی افزود: امروزه به فیلم کوتاه از سوی مسئولان به عنوان پله‌ای برای فیلم بلند و یا یک نیمچه فیلم نگاه می‌شود که به هیچ عنوان خوشایند نیست. توقع ما این است که این نگاه از سوی مسئولان عوض شود. همچنین سنگ‌اندازی‌هایی نیز در راستای تولید فیلم کوتاه برای فیلمسازان از جمله در صدور مجوزهای فیلمبرداری در برخی مکان‌ها وجود دارد که باید برطرف شود.

کارگردان فیلم «آغی» در ادامه از سرمایه‌گذاری دولت در راستای صرفا تولید فیلم بلند داستانی انتقاد کرد و گفت: فیلم بلند به دلیل آنکه اکران می‌شود و می‌تواند سرمایه خود را بازگرداند باید توسط بخش خصوصی تولید و یا حمایت شود. متاسفانه اکنون نهادهای سینمایی دولتی و وابسته به بودجه دولت به تولید فیلم بلند می‌پردازند. در حالیکه فیلم کوتاه یا اکران ندارد و یا محدود به برخی سانس‌های گروه سینمایی «هنر و تجربه» است و بر این اساس چون بازگشت سرمایه‌ای در تولید فیلم کوتاه وجود ندارد باید حمایت از آن بیشتر شود.

این عضو انجمن سینمای جوان ارومیه همچنین با اشاره به این نکته که بیشترین افتخارهای جهانی در سینمای ایران را فیلم کوتاه به‌دست آورده است، اظهار کرد: متاسفانه با وجود درخشش همیشگی فیلم‌های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های جهانی این بخش همچنان در ایران مهجور است. سازمان سینمایی می‌تواند با تخصیص بودجه بیشتر به انجمن سینمای جوانان ایران و یا حمایت همه‌جانبه مادی و معنوی از انجمن فیلم کوتاه قدمی در راستای اعتلای این بخش مهم از سینما بردارد.

کارگردان فیلم کوتاه «مرثیه‌ای برای شب» توجه به مطالبات صنفی فیلمسازان کوتاه را نیز مهم خواند و گفت: چندی پیش فیلمسازان کوتاه مطالبه‌ای برای بازگشت بخش فیلم کوتاه به جشنواره فیلم فجر داشتند که این مساله مورد موافقت مسئولان قرار گرفت. هرچند این بازگشت اتفاق خوبی بود اما به نظرم بیشتر صرفا برای برطرف کردن انتقادها و به اصطلاح خوابیدن سروصداها انجام شد.

کارگر در پایان گفت: دوباره اشاره می‌کنم که مهم‌ترین مساله ما کمک‌های مالی است. آقای ایوبی باید به‌جای بیشتر کردن بودجه نهادهای دولتی در حوزه تولید فیلم بلند به فکر بیشتر کردن بودجه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان باشد. اگر به فیلمسازان کوتاه توجه بیشتری شود آنان در عرصه فیلم بلند هم بدون حمایت دولت بسیار موفق خواهند بود. اکنون نیز شاهدیم که بسیاری از فیلم‌های بلند شاخص در این سال‌ها توسط کارگردانانی ساخته شد که در عرصه فیلم کوتاه موفقیت‌های شاخصی به دست آورده بودند.