مسعود حاتمی از کارگردانان فیلم کوتاه درباره مطالبات فیلمسازان این عرصه از سازمان سینمایی به خبرنگار مهر گفت: جدی گرفتن عرصه فیلم کوتاه نخستین درخواست کارگردانان فیلم کوتاه از همه مسئولان فرهنگی و هنری است. مسئولان نباید تصور کنند که فیلم کوتاه صرفا فضایی است که جوانان ناپخته از طریق آن ساختن فیلم را تجربه میکنند.
وی افزود: هرچند که فیلم کوتاه، میدانی را برای تجربه فیلمسازی برای اشخاص فراهم میکند اما همه فیلم کوتاه این نیست. در فضای فیلم کوتاه فیلمسازان پختهای نیز هستند که فیلم بلند نیز ساختهاند و از این عرصه نیز برای بیان برخی تفکرات خود استفاده میکنند.
فیلم کوتاه هویت مستقل دارد
حاتمی در ادامه با تاکید بر اهمیت پذیرفتن فیلم کوتاه به عنوان یک مدیوم مجزا با هویت مستقل گفت: فیلم کوتاه یک قالب قوی برای بیان تفکرات و دغدغههای مهم اجتماعی و سیاسی است. همه فیلمسازان نیز میدانند که بیان این دغدغهها در فضای فیلم کوتاه بسیار سختتر و پیچیدهتر از فیلم بلند است. در فیلم بلند، زمان برای پرورش قصه و سایر اِلِمانها وجود دارد بنابراین فیلمساز به راحتی میتواند دغدغههای خود را مطرح کند اما در فیلم کوتاه هم باید قصه و کاراکترها را در مدت زمان کوتاهی پروراند و هم به بیان دغدغهها فکر کرد.
کارگردان فیلم کوتاه «یک جفت جوراب» همچنین به لزوم توجه جدی مسئولان به فیلم کوتاه اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر تاحدودی نوع نگاهها به مقوله فیلم کوتاه تغییر یافته و بهتر شده است. اکران برخی فیلمهای کوتاه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» حاصل این تغییر نگاهها ااست. با این اوصاف اما هنوز وضعیت اقتصاد فیلم کوتاه به هیچ عنوان مناسب نیست و مهمترین خواسته فعالان این عرصه همین بهبود چرخه اقتصادی است.
معیوب بودن چرخه اقتصادی فیلم کوتاه
حاتمی اضافه کرد: معیوب بودن چرخه اقتصادی باعث شده تا فیلمسازان این عرصه نتوانند سرمایهگذار برای فیلمهای خود بیابند و بنابراین به کمکهای مادی و معنوی نهادهایی چون انجمن سینمای جوانان ایران نیازمند هستند. انجمن نیز به دلیل کمبود بودجه شرایط سختی را پیش پای فیلمسازان میگذارد. کارگردانان فیلم کوتاه نیز معمولا جوانهای بدون سرمایهای هستند که قرار است از طریق کارگردانی زندگی خود را تامین کنند بنابراین با قرض گرفتن پول سعی میکنند فیلم بسازند.
کارگردان فیلم کوتاه «یازده» همچنین بر لزوم بهبود وضعیت اکران فیلمهای کوتاه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» نیز تاکید کرد و گفت: صرفا در روی کاغذ مساله اکران فیلمهای کوتاه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» جذاب است اما در واقعیت این اکران مشکلات بسیاری دارد. به عنوان مثال فیلمی که مدت سه ماه در این گروه اکران میشود تنها هشت بار رنگ پرده را به خود میبیند. البته هیچ تبلیغاتی نیز برای فیلمها نمیشود. به دلیل همین مشکل نیز مخاطب نمیداند که فلان فیلم کوتاه اکنون روی پرده است که برود آن را ببیند و در نهایت اکران با شکست مواجه میشود.
مشکلات پخش فیلم کوتاه از تلویزیون
حاتمی در بخش دیگری از این گفتگو پخش فیلمهای کوتاه از تلویزیون را نیز نامناسب خواند و اظهار کرد: پخش فیلمها از تلویزیون نیز با مشکلات جدی روبهرو است. از طریقی بحث ممیزیهای سلیقهای در سازمان صدا و سیما وجود دارد و از طرف دیگر نیز این سازمان هیچ وجهی بابت حق پخش به فیلمسازان نمیدهد. به طور کل در پخش تلویزیونی کارگردان و یا صاحب فیلم صرفا باید به دیده شدن تلاشهایش دلخوش باشد.
کارگردان فیلم کوتاه «سورپرایز» در ادامه بر لزوم تشکیل کارگروهی از طرف مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور برای حل مشکلات فیلم کوتاه تاکید کرد و گفت: هرچند فیلمسازان نیز باید قدمی در راه حل مشکلات خود بردارند اما فراموش نکنیم که فیلمساز صرفا فیلمساز است و اگر بخواهد به حل مشکلات بسیار این عرصه نیز فکر کند که دیگر نمیتواند فیلم بسازد. بنابراین باید کارگروه ویژهای تشکیل شده و به بررسی مشکلات به ویژه اقتصاد این عرصه بپردازند.
فیلم کوتاه قالب قدرتمندی است
حاتمی در بخش پایانی این گفتگو به قدرت بسیار فیلم کوتاه و لزوم کشف آن از سوی مسئولان فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه عدم معرفی فیلم کوتاه باعث شده تا هم مردم و هم مسئولان قدرت آن را درک نکنند. انسان امروز کمحوصله شده و دوست دارد بهترین و مهمترین پیامها در در مدت زمان کوتاهی بگیرد.
کارگردان فیلم کوتاه «تنازع» اضافه کرد: اگر مسئولان فرهنگی کشور قدرت فیلم کوتاه را در راستای فرهنگسازی کشف کنند هرچه سریعتر به بهبود وضعیت آن اقدام خواهند کرد.