به گزارش خبرنگار مهر، قطعا وقتی ون گوگ آثارش را خلق میکرد فکرش را هم نمیکرد این آثار قرار است روزگاری در جایی در معرض دید قرار بگیرد که اتومبیلی با سرعت از کنارش رد شود. اصولا آثار هنری برای نصب روی بیلبوردهای تبلیغاتی خلق نشدهاند و آثار گرافیکی که روی این بیلبوردها قرار میگیرند برای اثرگذاری آنی روی مخاطب هدف گذاری و طراحی شدهاند در حالیکه آثار هنری مانند نقاشی نیاز به این دارد تا مخاطب با مکث به دیدن آنها بنشیند.
اما وقتی صحبت از فرهنگسازی باشد و امکاناتی که برای رشد سطح سواد بصری مردم و آشنا کردن آنها با هنرمندان ایران و جهان و هنرهای تجسمی کم باشد و وقتی شهری داشته باشیم که پیاده راه های زیادی ندارد که شهروندان را تشویق به پیاده روی کند و توقفگاههای کمی دارد که بتوان در آنها به ترویج هنر پرداخت، آن وقت «نگارخانهای به وسعت یک شهر» ایده هیجان انگیزی به نظر میرسد؛ ایدهای که طی آن ۱۰ روز سازمان زیباسازی شهرداری تهران کل سازههای تبلیغاتی سطح شهر را در اختیار میگیرد تا تصاویری از نقاشیها و مجسمهها و خطاطیهای هنرمندان مشهور ایرانی و خارجی را نشان مردم بدهد. وقتی میگوییم همه سازههای تبلیغاتی، منظورمان بیش از دو هزار سازه تبلیغاتی است و ۱۰ روزی که در شهر نشانهای از تبلیغات کالاهای مختلف نیست.
نمایش حدود ۸۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی در سطح شهر
سازمان زیباسازی شهرداری تهران موظف است در سال دو تا سه درصد است از زمان تبلیغات این بیلبوردها را به کار فرهنگی و تبلیغ محصولات فرهنگی اختصاص دهد و حالا این سازمان با یک ایده، این پراکندگی را تجمیع کرده است تا هم اثر گذاری کار فرهنگی به چشم بیاید و هم یکبار در سال شهر چهره هنری تری به خود بگیرد.
سال گذشته دهم تا بیستم اردیبهشت بود که نخستین بار «نگارخانهای به وسعت یک شهر» روی بیلبوردهای تبلیغاتی کلید خورد و حالا عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از اکران گسترده آثار هنری در سطح شهر با برپایی دومین دوره «نگارخانهای به وسعت شهر» خبر میدهد.
عیسی علیزاده با اعلام این خبر گفت: امسال در اردیبهشتماه سازمان زیباسازی شهر تهران دو رویداد مهم فرهنگی؛ مسابقات بینالمللی قرآن کریم و نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را داشت که با توجه به افتتاح مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، نیاز به اطلاعرسانی گسترده داشتند و به همین دلیل امسال زمان برگزاری رویداد «نگارخانهای به وسعت شهر» را به تعویق انداختیم و این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری از یکم تا دهم خرداد ماه برگزار خواهد شد.
به گفته وی، در این دوره نیز بنا به تصمیم شورای سیاست گذاری «نگارخانهای به وسعت یک شهر» آثار هنری شاخص ایرانی و خارجی را که عموما در موزهها نگهداری میشوند و جزو بهترین آثار هنری هستند برای اکران در فضای تبلیغات شهری انتخاب شده اند.
علیزاده همچنین درباره انتخاب آثار ایرانی گفت: در این دوره آثار هنرمندان شاخص مدرن از کمال الملک به بعد را انتخاب کردیم و بیشتر آثار هنرمندانی به نمایش در خواهد آمد که در قید حیات نیستند.
وی مجموعه آثار انتخاب ایرانی و خارجی را در این رویداد هنری حدود ۸۰۰ اثر عنوان کرد که افزایش ده درصدی نسبت به سال گذشته داشته است و درباره تعداد سازههای تبلیغاتی که در سطح شهر این رویداد را پوشش خواهند داد، گفت: سیاست ما این است که تمام فضاهای تبلیغاتی سطح شهر در این رویداد مورد استفاده قرار بگیرد مگر سازههایی که جای مناسبی نیستند و یا خود سازه وضعیت مطلوبی ندارد. در مجموع بیش از ۲ هزار سازه تبلیغاتی اعم از عرشه پل، بلیبورد و دیگر سازههای تبلیغاتی برای «نگارخانهای به وسعت شهر» مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین درباره تفاوت این دوره با دوره نخست این رویداد هنری توضیح داد: در این دوره زمان بیشتری برای طراحی، چاپ و نصب در اختیار داشتیم در حالی که در دوره قبل در یک زمان ۲۰ روزه این رویداد را برپا کردیم. این زمان این امکان را در اختیار ما قرار داد تا ضعفهای دوره قبل را برطرف کنیم.
وی همچنین از مشاوره با صاحبنظران حوزه هنرهای تجسمی و نقد و بررسی روند برگزاری این رویداد در دوره قبل و برطرف کردن اشکالات خبر داد و اظهار کرد: در گروه مشاوران ما از موزهها، به طور مثال نمایندگانی از موزه هنرهای معاصر تهران و موزه ملک حضور داشتند و در نهایت این نوید را میدهیم که به لحاظ انتخاب آثار و اجرای آن شاهد یک اتفاق خوب در سطح شهر باشیم.
علیزاده در پایان با تاکید بر اینکه در دومین سال برگزاری طرح «نگارخانهای به وسعت شهر» از کمک مناطق ۲۲ گانه شهرداری در اکران بیشتر آثار استفاده کردیم، افزود: علاوه بر اکران آثار هنرمندان بزرگ داخلی و خارجی با توجه به همزمانی این رویداد با اعیاد شعبانیه و هفته فرهنگی خرشهر، بخشی از آثار این دوره به طرحهای متناسب با اعیاد شعبانیه و آزادسازی خرمشهر اختصاص یافته است.
هنوز در معرفی آثار فاخر گذشتگان کار کافی نکرده ایم
اما سید مجتبی موسوی، سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه مهمترین ایرادهایی که امسال نسبت به سال گذشته برطرف شده است چیست، گفت: سال گذشته در بعضی محورها یک اثر چند بار تکرار شده بود و پراکندگی آن اثر در سطح شهر به خوبی جانمایی نشده بود. چون ما بیش از دو هزار سازه تبلیغاتی در اختیار داریم و ۸۰۰ اثر که طبیعتا برخی آثار تکرار میشوند.
فونت معرفی آثار خواناتر شد
وی ادامه داد: نکته دیگر این بود که اطلاعات اثر در دور قبل خیلی خوانا و مشخص نبود. خصوصا آنهایی که روی پلها نصب شده بودند و بیننده در خواندن آنها دچار مشکل میشد. در این دوره فونت و اندازه آن تغییر کرده است و قبل از اجرا آنها را در سطح شهر امتحان کردهایم.
نصب آثار آغاز شد
وی با اشاره به اینکه نصب این همه اثر در یک یا دو شب امکان پذیر نیست گفت: ما کار نصب این آثار را آغاز کردهایم اما اصل رویداد یکم تا دهم خردادماه برگزار میشود و این بازه زمانی است که کل شهر شاهد برگزاری این رویداد خواهد بود.
وی همچنین درباره انتخاب آثار هنرمندانی که در قید حیات نیستند و دلیل آن نیز گفت: ضمن اینکه معتقدیم هنوز به اندازه کافی به معرفی آثار هنرمندان درگذشته نپرداختهایم و نیاز است تا بیشتر روی آثار مفاخرمان کار کنیم، نکته دیگر این است که برای نمایش آثار هنرمندانی که در قید حیات هستند بحث حق تالیف و کپی رایت مطرح میشود در حالیکه ما عموم این آثار را برای این رویداد از موزهها به امانت گرفتیم و چاپشان کردیم.
موسوی ادامه داد: نکته مهمتر درباره اینکه سراغ هنرمندان فعال نمیرویم این است که به هر حال ما مجبور هستیم دست به انتخاب بزنیم. نمیتوانیم به همه هنرمندان بپردازیم و طبیعتا یک عده کنار گذاشته میشوند و این خودش میتواند مشکل ساز باشد. ما تحت هیچ شرایطی نمیخواهیم اصل جریان و هدف پشت این کار تحت تاثیر حواشی قرار بگیرد.
سهم تکرار آثار ایرانی بیشتر است
به گفته موسوی، تعداد آثار انتخابی هنرمندان ایرانی و خارجی برابر است اما در بخش تکرار شدن آثار سهم آثار هنرمندان ایرانی ۷۰ درصد است و برای خارجیها سهم ۳۰ درصدی درنظر گرفته شده است.
موسوی در پایان درباره بازتابهایی که از شهروندان عادی در رویداد اول به دست آمد و نتایج آن گفت: در دور اول ما تقریبا مطمئن بودیم ۹۰ درصد جامعه فرهیخته از این طرح استقبال میکنند. در عمل به جز موارد معدودی که کل جریان را نفی کردند بالای ۹۵ درصد آن را تایید کردند. اما بازخورد شهروندان عادی برایمان قابل پیش بینی نبود. بعد شاهد بودیم که این اتفاق در کوچه و خیابان محل صحبت افراد است و در نظرسنجیهایی که بعدها صورت گرفت دیدیم اقبال عموم جامعه به ادامه پیدا کردن این رویداد است.
واقعیت این است در جامعهای که بسیاری از شهروندانش هر روز از میدان فردوسی گذر میکنند اما نام ابوالحسن خان صدیقی که سازنده مجسمه این میدان است نشنیدهاند شاید چنین رویدادی در دادن اطلاعات عمومی هنری به شهروندان کمک قابل توجهی بکند.؛ حالا بگذریم از اینکه آثار هنری شهر را زیباتر میکند.