خبرگزاري مهر - گروه اجتماعي: در حالي كه تعداد زيادي سوهان پزي فاقد پروانه در قم بدون رعايت مسائل بهداشتي اقدام به توليد سوهان با كيفيت نامطلوب مي‌ كنند ، مسئولان دستگاه هاي ذي ربط نظارت بر اين واحد‌ها را به يكديگر محول مي‌ كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري مهر در قم ، رئيس سازمان بازرگاني استان قم از شناسايي 7 واحد صنفي سوهان پزي متخلف در قم خبر داد و اظهار داشت: اين واحد‌ها به جاي زعفران از رنگ هاي صنعتي شيميايي و سرطان‌زا استفاده مي ‌كردند.

جمشيدي ها در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري مهر در قم ادامه داد: در بررسي‌ هاي انجام شده تخلف اين واحد‌ها ثابت شد.

وي در ادامه به مشكلات زياد سوهان پزي‌ ها از قبيل استفاده از چربي روغن به جاي روغن حيواني ، استفاده از زرد‌چوبه و مواد شيميايي سرطان‌زا به جاي زعفران و مشكلات بهداشتي اشاره كرد و خواستار برخورد جدي مسؤولان ذي ربط با سوهان پزي‌هاي متخلف شد.

جمشيدي ها افزود: استان قم به لحاظ وجود حرم حضرت معصومه (ع) و گذرگاه 17 استان كشور ، سالانه ميليون‌ها مسافر در اين استان تردد مي ‌كنند و با توجه به اينكه سوهان به عنوان يكي از سوغات مهم قم محسوب مي شود ، اگر قرار باشد سوهان ‌پزي ‌ها اصول بهداشتي را رعايت نكنند ، در واقع به ميليون‌ها مسافر خيانت كرده ‌اند.

وي گفت: استفاده از مواد شيميايي به جاي زعفران در سوهان پزي ‌ها مثل سم دادن به مردم است و مسئولان ذي ‌ربط بايد به صورت جدي با اين افراد برخورد كنند.

جمشيدي ‌ها ، آمادگي سازمان بازرگاني در خصوص برخورد با متخلفان واحد‌هاي سوهان‌ پزي را اعلام كرد و افزود: با اينكه برخورد با سوهان‌ پزي‌ هاي غير بهداشتي وظيفه خاص سازمان بازرگاني نيست ولي اين سازمان آمادگي دارد در اين بخش و بخش‌هاي ديگر با متخلفان برخورد كند.

غفوري ، سرپرست بهداشت محيط مركز بهداشت قم در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در قم ، مبني بر چگونگي نظارت بر واحد‌هاي سوهان ‌پزي فاقد پروانه ، اعلام كرد: 50 درصد از نمونه ‌برداري‌ هاي كارگاه ‌هاي سوهان پزي بدون پروانه كسب و كد بهداشتي ، استفاده كردن رنگ مصنوعي و شيميايي و زردچوبه به جاي زعفران ثابت شده است.

وي به نظارت مستمر بهداشت محيط از سوهان پزي‌ ها اشاره كرد و گفت: اداره بهداشت محيط به صورت مستمر به تمامي  واحد‌هاي عرضه مواد غذايي نظارت مي‌ كند.

غفوري ، دادن صلاحيت بهداشتي به واحد‌هاي صنفي توليدي را از وظايف بهداشت محيط دانست و گفت: در حال حاضر بيشتر واحد‌هايي كه بدون مجوز هستند غير بهداشتي فعاليت مي ‌كنند و اگر اين واحد‌ها براي كسب پروانه به اماكن مراجعه كنند در صورت تاييد صلاحيت بهداشتي اين اداره ، پروانه فعاليت آنها صادر مي‌ گردد.

مظفري ، كارشناس حقوقي بهداشت محيط نيز از تهيه كد بهداشتي براي محصولات توليدي در آينده نزديك خبر داد و گفت: اگر كد بهداشت همه محصولات توليدي صادر شود 90 درصد مشكلات بهداشت محيط واحد‌هاي توليدي حل مي‌شود.

وي ادامه داد: در حال حاضر به سوهان پزي‌ ها اخطار داده ايم براي دريافت كد بهداشتي اقدام كنند.

مظفري به تخلف سوهان‌ پزي ‌ها در جايگزيني مواد شيميايي و زرد‌چوبه به جاي زعفران و... اشاره كرد و گفت: متخلفان به محض شناسايي به مراجع قضائي معرفي مي‌ شوند و مراجع قضائي براي آنها برحسب نوع تخلف بار اول جريمه نقدي و پس از تكرار ، حبس در نظر مي‌گيرند.

وي ادامه داد: همه اين فعاليت‌ ها براي سوهان ‌پزي ‌هاي داراي پروانه است.

مظفري به آمار عملكرد 3 ماه اول سال جاري بهداشت محيط اشاره كرد و گفت: در 3 ماهه اول سال ‌جاري 950 مورد بازديد از سوهان‌ پزي و سوهان فروشي ها انجام شد كه از اين بازديد‌ها 74 متخلف به دادگاه معرفي شدند و 4 سوهان ‌پزي نيز پلمپ شد.

سرهنگ مرادي ، رئيس اداره نظارت بر اماكن عمومي استان قم در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر ، در خصوص علت عدم برخورد جدي نيروي انتظامي با فعاليت واحد‌هاي سوهان ‌پزي فاقد پروانه در قم ، اظهار داشت: اماكن خود به تنهايي نمي‌ تواند با فعاليت سوهان پزي ‌هاي فاقد پروانه برخورد كند.

وي ادامه داد: مجمع امور صنفي توليدي قم بايد ليست واحد‌هاي فاقد پروانه در سطح استان را به اماكن اعلام كند تا اماكن طبق قانون ثبت به پلمپ اين واحد‌ها اقدام كند.  

مرادي تصريح كرد: مجمع امور صنفي روزانه 10 الي 12 واحد صنفي فاقد پروانه را به اماكن معرفي مي‌كند و اگر ليست واحد‌هاي فاقد پروانه از سوي مجمع امور صنفي بيشتر اعلام شود ، نيروي انتظامي آمادگي برخورد با اين واحد‌ها را دارد.

به گزارش مهر ، محمد حسين صفايي ، رئيس اتحاديه صنف سوهاني و حلوايي به مشكلات سوهان‌ پزي‌ ها اشاره كرد و گفت: افزايش قابل ملاحظه تعداد سوهان پزان و فروشندگان مجاز و غيرمجاز سوهان در قم ، كنترل را از دست اتحاديه خارج كرده است.

وي افزود: تا سال 80 تعداد اعضاي اين اتحاديه 250 واحد بود اما الان به 460 واحد رسيده است و علاوه بر اين بيش از 100 واحد نيز بدون پروانه در اماكن غير بهداشتي و خارج از نظارت بهداشتي ، مشغول به فعاليت هستند.

صفايي از فروش سوهان‌ هاي بي ‌كيفيت اظهار تاسف كرد و اظهار داشت: با توجه به مشكلاتي كه در سال گذشته وجود داشت تنها حدود 50 واحد پزنده موفق به كسب كد بهداشتي براي محصولات خود شدند اما امسال با هماهنگي‌هاي به عمل آمده اين مشكل برطرف شده است و اعضاي اتحاديه ملزم به گرفتن كد بهداشتي هستند.