گرگان- مدیرکل راه شمال شرق ۲ گفت: در یک سال و نیم گذشته ۱۰ درصد از حمل و نقل واردات ریلی کشور از اینچه برون انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر محمدرضا قربانی، ظهر پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان که با حضور سخنگوی دولت برگزار شد، اظهار کرد: پروژه های ریلی که در استان اجرا شده از عوامل اثرگذار در توسعه شهرهای مرزی استان بوده است.

وی افزود: با اتصال خط ریلی گرگان به کریدور اینچه برون، ترکمنستان و قزاقستان در سال ۹۳ شاهد توسعه حمل و نقل ریلی کشور و کاهش مسیر حمل و نقل و اتصال کشورهای آسیای به دریاهای آزاد و خلیج فارس بوده و زمینه صادرات میلیون ها تن کالا از جمله غلات ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در سال گدشته شاهد افزایش سه میلیون تنی افزایش بار در بخش ریلی در کشور بوده ایم، تصریح کرد: هدفگذاری سال جدید هم ثبت ۸۰۰ هزارتن ترانزیت، ۷۰۰ هزارتن صادرات غیرنفتی و ۶۰۰ هزارتن واردات است.

قربانی در خصوص اتصال گنبد به خط ریلی سراسری هم اضافه کرد: روزانه ۴۲ هزار سفر خوردویی از گرگان به گنبد ثبت می شود که هزینه های سنگینی را به دولت در خصوص تامین سوخت و هم چنین نگهداری راه ها و علاوه براین افزایش تصادفات اتفاق می افتد که امیدواریم با اتصال گنبد به راه آهن سراسری بخش زیادی از مشکلات حل شود.

قربانی به برخی از اقدامات انجام شده در این مدت اشاره و خاطرنشان کرد: افتتاح ریل باس گرگان اینچه برون با چهار واگن و ظرفیت ۳۳۶ صندلی با هدف توسعه گردشگری و حمل و نقل و عملیات احداث خط دوم بندرگز به ایستگاه سبزدشت به طول ۳۵ کیلومتر با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال، بازسازی کارخانه تعمیر واگن بندرترکمن با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از جمله اقدامات  انجام شده است.

وی با یادآوری اینکه در یک و نیم سال گذشته محوطه بارگیری کلینکر با اعتبار هفت میایارد ریال انجام شده است، ادامه داد: با بهره برداری از این پروژه سالانه ۷۰۰ هزار تن کلینکر و ۸۰۰ هزار تن نفت کوره از اینچه برون صادر می شود.

مدیرکل راه آهن شمال شرق دو همچنین در خصوص بندر خشک اظهار کرد: این پروژه با پنج هزار میلیارد ریال و احداث انبارهای عمومی و بار سه هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در استان ایجاد می کند.

وی از آغاز عملیات اجرایی دیوارکشی بندرخشک با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال و محوطه بارگیری سنگ آهن با اعتبار ۶ میلیارد ریال همزمان با سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبر داد.