کرمانشاه- برخی از پروژه ها در استان کرمانشاه با گذشت بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی همچنان نیمه کاره بوده و لاکپشت وار به پیش می روند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کرمانشاه ازجمله استان‌های مرزی کشور است که علی‌رغم در اختیار داشتن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گسترده در بسیاری از حوزه‌ها و ازجمله در اختیار داشتن مرزهای تجاری همچنان با محرومیت‌های بسیاری روبه‌رو است.

این استان که به‌واسطه هم‌مرز بودن با کشور عراق طی ۸ سال جنگ تحمیلی در پیشانی میدان نبرد قرار داشت و مردم آن با حماسه‌آفرینی‌های مثال‌زدنی خود نقش مهمی در پیروزی کشور داشتند امروز با مشکلات عمده‌ای نظیر آمار بالای بیکاری و مسئله اشتغال جوانان مواجه است.

علی‌رغم تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای جبران این محرومیت‌ها صورت گرفته اما متأسفانه شاهد هستیم که کرمانشاه همچنان در بین استان‌های کشور بالاترین نرخ بیکاری را داشته که لازم است دولتمردان نگاه و توجه بیشتری به این استان مرزی داشته و اعتبارات بیشتری را برای کرمانشاه در نظر بگیرند.

وجود پروژه‌های نیمه‌کاره ازجمله مشکلات استان کرمانشاه است که بسیاری از این پروژه‌ها به دلیل عدم تخصیص اعتبار بر روی زمین‌مانده و یا به‌کندی به‌پیش می‌روند.

بر اساس گفته مسئولان ۱۸۰۰ پروژه نیمه‌کاره در استان کرمانشاه وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این در حالی است که اعتبارات بخش عمرانی این استان در سال گذشته تنها ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

اجرای پروژه‌ های نیمه‌کاره در بخش‌های مختلف می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه کرمانشاه داشته و بخشی از عقب‌ماندگی‌های این استان را جبران کند که لازم است با تخصیص به‌موقع و مناسب اعتبارات و نیز زمینه‌سازی برای واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی در راستای تکمیل آن‌ها اقدام شود.

برخی از پروژه‌ها در استان کرمانشاه وجود دارند که با گذشته بیش از یک دهه از آغاز به کار آن‌ها همچنان در انتظار دریافت اعتبار، لاک‌پشت وار و آرام به سمت جلو حرکت می‌کنند.

راه‌آهن غرب ۱۵ ساله شد/ در حسرت شنیدن سوت قطار

راه‌آهن غرب ازجمله پروژه‌های ملی کشور در بخش راه‌ها است که کار اجرایی آن از سال ۸۰ کلید خورد و امروز قریب به ۱۵ سال از عمر این پروژه می‌گذرد.

مجموع طولی این پروژه از اراک تا خسروی ۵۳۰ کیلومتر و در محدوده اراک تا کرمانشاه ۲۶۷ کیلومتر است، ضمن اینکه طول مسیر راه‌آهن کرمانشاه به خسروی نیز ۲۶۳ کیلومتر است.

مدیر پروژه راه‌آهن غرب در خصوص آخرین وضعیت پروژه اظهار داشت: عملیات اجرایی قطعه ملایر به کرمانشاه از به طول ۱۷۷ کیلومتر از سال ۹۰ آغازشده که از ملایر تا فیروزان ۷۰ کیلومتر و ملایر تا کرمانشاه ۱۰۵ کیلومتر زیرسازی آن انجام‌شده است.

 گندمی پیشرفت زیرسازی پروژه را ۹۸ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: عملیات روسازی ۳۷ درصد و ساختمان ایستگاه‌ها نیز درمجموع ۴۲ درصد پیشرفت دارند.

وی علت تأخیر در اجرای عملیات روسازی را کمبود اعتبار عنوان تصریح کرد: چنانچه برای روسازی، سیگنالینگ و ارتباطات، ایستگاه‌ها، خرید ادواتی چون ریل و سوزن ۵۰ میلیون دلار نیز تأمین شود تا پایان سال ۹۵ شاهد افتتاح قطعه ملایر کرمانشاه خواهیم بود.

صدای سوت قطار تا پایان سال ۹۵ در کرمانشاه شنیده می‌شود

استاندار کرمانشاه نیز اسفندماه سال گذشته در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های بزرگراه کربلا تسریع در به سرانجام رساندن پروژه‌های استانی را موجب امید افزایی و شادابی مردم دانست و افزود: با تلاش‌های صورت گرفته تکمیل قطعه راه‌آهن ملایر به کرمانشاه در دست اجرا است که امیدواریم با تزریق‌ اعتبارات در آینده شاهد ورود قطار به کرمانشاه تا پایان سال ۹۵ باشیم.

اسدالله رازانی گفت: حل مشکلات پیمانکاران انجام‌شده و در سال ۹۵ احداث راه‌آهن کرمانشاه به خسروی نیز سرعت خواهد گرفت‌ تا شاهد رونق و توسعه منطقه باشیم.

به گزارش مهر، ظرفیت بالای حمل‌ونقل مسافر و بار، حمل‌ونقل ارزان، ایجاد امکان ارتباط سهل‌الوصول‌تر با مرکز کشور و ایجاد مسیر ارتباطی ارزان با کشور عراق از مزایایی است که درنتیجه ایجاد خطوط ریلی و راه‌آهن غرب نصیب شبکه حمل‌ونقلی و استفاده‌کنندگان از آن می‌شود که به‌تبع آن رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز شاهد خواهیم بود.

راه‌آهن به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه اقتصادی و خصوصاً صنایعی چون صنعت گردشگری از ضروریات جوامع کنونی و خصوصاً استانی چون کرمانشاه که با کمبود سرمایه‌گذار و دمل چرکین بیکاری روبرو است بوده و ایجاد آن نقش تسهیل گری و تسریع‌کنندگی در جذب سرمایه‌گذارانی که کرمانشاه را پلی ارتباطی برای تجارت با عراق می‌دانند دارد که باید دید این پروژه چه زمانی به سرانجام می‌رسد.

پالایشگاه آناهیتا؛ ۳ بار کلنگ زنی در یک دهه

پالایشگاه آناهیتا دیگر پروژه عظیم در استان کرمانشاه است که از آغاز عملیات اجرایی آن حدود یک دهه می‌گذرد، احداث این پروژه در استان اواخر سال ۸۵ به تصویب هیئت‌وزیران رسید اما در سال ۸۶ اجرای آن متوقف شد. پس‌ازآن بار دیگر در سال ۸۹ کلنگ آن به زمین زده شد اما بار دیگر روند اجرای پروژه متوقف شد تا اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته بار دیگر شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه بودیم.

 پروژه پالایشگاه آناهیتا در زمینی به مساحت ۵۷۱ هکتار در کیلومتر ۱۵ جاده کرمانشاه همدان احداث می‌شود که می‌تواند در رونق و توسعه اقتصادی صنایع استان، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم درنتیجه ایجاد صنایع پایین‌دستی، رونق حمل‌ونقل و ... نقش بسزایی داشته باشد.

این طرح مورد تأکید مقام معظم رهبری در سفر به استان کرمانشاه بوده و همچنین دارای مصوبات دور اول، دوم و سوم ریاست جمهوری و هیئت دولت است.

این طرح همچنین دارای تخفیف ۱۰ درصدی در بهای نفت خام تخصیصی پس از ده سال از زمان بهره‌برداری بوده که نقش مهم و استراتژیکی در تأمین نیاز منطقه غرب و فرآورده‌های نفتی، نقش اساسی در حل مشکل اشتغال منطقه، ارتقای سطح علمی، تخصصی  و مهارت‌های فنی نیروهای استخدامی خواهد داشت.

ظرفیت پایین پالایشگاه موجود استان و عدم تولید فرآورده‌های موردنیاز، فرسودگی و لزوم تعویض و تغییرات بنیادی در پالایشگاه موجود، لزوم تأمین نیاز منطقه به فرآورده‌های نفتی با توجه به روند رو به افزایش فرآورده‌های نفتی در منطقه که تا سال ۱۴۰۳ نیاز ما افزون بر ۱۱۲ هزار بشکه در روز خواهد بود ازجمله دلایل توجیهی احداث پالایشگاه است.

همچنین تولید فرآورده‌های نفتی مطابق مشخصات کیفی روز euro-v حدود ۲۵ میلیون لیتر در روز، جلوگیری از خام فروشی و تبدیل نفت خام سنگین به فرآورده‌های باارزش افزوده بیشتر، ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری استان و منطقه غرب، توسعه صنایع پایین‌دستی و رونق اقتصادی صنایع استان از دیگر اهداف احداث پالایشگاه آناهیتا است.

پیش‌بینی می‌شود در زمان احداث پروژه و بهره‌برداری از آن برای حدود ۱۲ هزار نفر در استان اشتغال‌زایی ایجاد شود.

پیشرفت ۱۵ درصدی پروژه تله‌کابین پس از گذشت ۱۵ سال

تله‌کابین کرمانشاه دیگر پروژه‌ای است که باهدف ایجاد تحول در گردشگری کرمانشاه کار اجرایی آن آغاز شد اما باگذشت حدود ۱۵ سال بدون پیشرفتی قابل‌توجه بر روی زمین‌مانده است.

این پروژه که در نزدیکی کوه تاریخی طاق‌بستان در مسیری به طول ۱۷۶۰ متر در حال انجام است تاکنون چند بار کلنگ زنی شده و از سوی مسئولان قول تکمیل آن داده‌شده است اما متأسفانه شاهد هستیم که این پروژه نیز تاکنون راه به‌جایی نبرده است.

مساحت زمین این پروژه را ۶/۵ هکتار است که باگذشت این سال‌ها تنها مراحل دیوارکشی و احداث ساختمان مدیریت پروژه و نیز ساخت ایستگاه‌های زمینی آن انجام‌شده است.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با اشاره به اهمیت احداث تله‌کابین طاق‌بستان در رونق گردشگری کرمانشاه بر پیگیری برای تکمیل آن تأکید کرد.

مجتبی نیک کردار اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود برای تکمیل پروژه تله‌کابین ۲۰ میلیارد تومان اعتبار لازم باشد.

نیک کردار گفت: با توجه به احداث ساختمان اداری و دیوارکشی انجام‌شده می‌توان گفت بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تومان ارزش ریالی این پروژه باشد و نزدیک به ۶۰ درصد ازنظر مالی کار تکمیل آن انجام‌شده است.

عضو شورای شهر کرمانشاه نیز پیشرفت مجموع این پروژه را ۱۵ درصد عنوان کرد و گفت: پروژه تله‌کابین در سال ۷۸ به تصویب رسید و پس‌ازآن در دور دوم شورا قراردادی به مبلغ ۲.۵ میلیون یورو معادل ۱۲ میلیارد تومان با شرکت دوپل مایر اتریشی جهت طراحی و ساخت تله‌کابین منعقد شد و نیز ۱۵ درصد این مبلغ به‌عنوان پیش‌پرداخت در قبال عقد ضمانت‌نامه تقبل و پرداخت شد.

خسرو زر افشانی گفت: این شرکت اتریشی تاکنون اقدامی انجام نداده و تنها نقشه فونداسیون دکل‌ها را تحویل داده است.

اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه حدود ۴۵ میلیارد تومان است

وی افزود: پس از پیگیری‌های مجدد در سال ۸۹ و در زمان شهردار اسبق آقای قائم‌مقامی، قرارداد مذکور با تزریق ۶۰۰ میلیون یورو به قرارداد، مبلغ مذکور به ۳/۱ دهم میلیون یورو رسید و مجدداً تمدید شد اما در مراحل بعدی به دلیل برخی تحریم‌ها و مسائل اقتصادی، اعتبار این پروژه تأمین نشد و تاکنون بلاتکلیف مانده است.

وی افزود: هم‌اکنون برای این پروژه تله‌کابین اسناد و مصوبه گروه طرح تفضیلی سال ۸۲ و ماده ۵ استانداری به همراه مصوبات شورای شهر کرمانشاه هم موجود است.

این عضو شورای شهر کرمانشاه با اشاره به تخصیص ۱۵ درصد قرارداد شرکت مذکور به مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سال‌های قبل گفت: درمجموع تاکنون ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه تله‌کابین کرمانشاه طی این ۱۷ سال تخصیص داده‌شده است.

زرافشانی تأکید کرد: پس از تصویب نقشه و انتقال اسناد مالکیت که به‌زودی انجام خواهد شد، ارزیابی کارشناسی جهت تقویم بهای ملک صورت خواهد گرفت و پس از اخذ مصوبه شورای شهر با برگزاری فراخوان عمومی از سرمایه‌گذاران واجدالشرایط جهت مشارکت در ساخت، تکمیل و احداث ایستگاه‌ها دعوت به عمل خواهد آمد.

وی گفت: با مشخص شدن سرمایه‌گذار جدید دیگر نیازی به ادامه اجرای قرارداد شرکت اتریشی نخواهد بود و ۱۵ درصد پیمانی از شرکت اتریشی از طریق ضمانت‌نامه پس گرفته می‌شود.

عضو شورای شهر کرمانشاه اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه را چیزی حدود ۴۵ میلیارد تومان برآورد کرد و اظهار داشت: از این مبلغ ۱۵ میلیارد تومان اعتبار جهت سیستم انتقال تله‌کابین لازم است و نیز جهت محوطه‌سازی و احداث سایت بالا (ایستگاه ثانویه) بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تومان نیاز خواهد بود.

زرافشانی ابراز امیدواری کرد با مشخص شدن سرمایه‌گذار این پروژه تا پایان سال ۹۶ و طی پروسه ۱۸ ماهه راه‌اندازی و مورد اقبال و استفاده عمومی قرار بگیرد.

حرکت کند پروژه‌های دهکده المپیک کرمانشاه با اعتبارات قطره‌چکانی

دهکده المپیک کرمانشاه نیز ازجمله پروژه‌های عظیم ورزشی در غرب کشور است که همزمان با هفته دفاع مقدس در سال ۸۶ کلنگ زنی شد و حدود یک دهه از زمان کلنگ زنی آن می‌گذرد.

دهکده المپیک کرمانشاه در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار در حال احداث بوده که استخر قهرمانی و سالن ۶ هزارنفری ازجمله مهم‌ترین طرح‌های آن هستند.

بر اساس گفته مسئول پروژه‌های عمرانی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه پروژه استخر قهرمانی درمجموع به ۳۵۰ میلیارد ریال و سالن ۶ هزارنفری نیز به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

فرهمند سال افزون پیشرفت فیزیکی استخر قهرمانی را بیش از ۷۰ درصد و سالن ۶ هزارنفری را ۴۰ درصد عنوان کرده است.

دهکده المپیک کرمانشاه جزو پروژه‌های ملی بوده و شرکت توسعه، تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی متولی اجرای آن است که به دلیل کمبود اعتبار پروژه‌های این دهکده به‌کندی پیش می‌رود.

بر اساس گفته مسئولان برای تکمیل دو پروژه استخر قهرمانی و سالن ۶ هزارنفری دهکده المپیک کرمانشاه به اعتباری حدود ۳۸۰ میلیارد ریال دیگر نیاز است.

با توجه به پایین بودن سرانه فضای ورزشی در کرمانشاه تکمیل پروژه‌های دهکده المپیک می‌تواند تا حدی موجب افزایش این سرانه شده و فرصت خوبی را برای بروز استعدادهای جوانان استان و همچنین منطقه غرب فراهم کند.