زنجان-معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از رشد اعتبارات حوزه آبخیزداری کشور در سالجاری خبرداد و گفت: اعتبارات حوزه آبخیزداری طی سالجاری به ۲۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز گرشاسبی قبل از ظهر سه شنبه در حاشیه  برگزاری کارگاه آموزشی مدیران آبخیزداری منطقه دو کشور در محل باشگاه فرهنگی و رفاهی فرهنگیان شهر زنجان در جمع خبرنگاران لزوم مشارکت مردم در زمینه برنامه های حوزه آبخیزداری را مورد تاکید قرار داد و افزود: مشارکت مردم و دولت در طرح‌های آبخیزداری باید دوسویه باشد.

 وی تاکید کرد: اجرای مدل جامع آبخیزداری بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و باید ارتقای اقتصادی و فرهنگی آبخیزنشینی به صورت مستمر مدنظر قرار گیرد.

گرشاسبی با بیان اینکه اگر انسان را از طبیعت حذف کنیم آسیب می‌بینیم، متذکر شد: در گام اول باید ظرفیت هر استان را بررسی کرده و برای فاز اجرایی، مدنظر قرار داده شود  که برای ظرفیت سازی در این حوزه اعتباری در حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای هر استان اختصاص یافته است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با یادآوری اینکه اعتبارات حوزه آبخیزداری طی سال گذشته  ۱۸۳ میلیارد تومان بود، افزود: این میزان اعتبار امسال به ۲۱۰ میلیارد تومان رسیده است و سازمان باید سالانه سه هزار میلیارد ریال برای طرح‌های آبخیزداری هزینه کند تا بتواند در طول ۲۰ سال، روند فرسایش خاک را کاهش دهد.

فرسایش خاک به طور متوسط سالانه  ۱۶.۷ تن در هکتار است

گرشاسبی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی های کارشناسی صورت  گرفته در تلاش هستیم فرسایش خاک در کشور سالانه تن کاهش یابد، افزود: در حال حاضر فرسایش خاک به طور متوسط سالانه  ۱۶.۷ تن در هکتار است و این میزان فرسایش در برخی مناطق حتی به ۵۰ تن می‌رسد.

وی ادامه داد: در صورت تبدیل مدیریت بخشی  به مدیریت فرابخشی می توانیم به توفیقات قابل قبولی در سطح جامعه در حوزه آبخیزداری و منابع طبیعی  برسیم.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری در شرایط موجود، از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود، افزود: طبق برنامه ریزی  قرار است سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هزار هکتار عملیات آبخیزداری را در قالب اقتصاد مقاومتی اجرا کند به همین جهت  چاره‌ای جز تغییر روش‌ها و ارتقای سطح مشارکت‌های مردمی نداریم و اولویت سازمان، اجرای طرح‌های آبخیزداری با میزان مشارکت بالاتر است.

گرشاسبی با بیان اینکه کاهش فرسایش خاک، افزایش پوشش مرتعی و جنگلی و کاهش اصطکاک منابع خاک، شاخص‌های مدنظر سازمان آبخیزداری کشور به شمار می‌رود، افزود: طی دو سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که باید در ۳۲ استان کشور، یک حوزه آبخیز پایلوت انتخاب کنیم تا روش‌های حفظ منابع در این حوزه تکرار شود و بر اساس تجارب سازمان منابع طبیعی، دستگاه‌های دولتی باید سبک و روش واحدی برای برنامه‌ریزی در خصوص حفظ منابع داشته باشند و برون‌داد پروژه‌های بین‌المللی نیز قابل مشاهده باشد.

 گرشاسبی با بیان اینکه دولت و مردم با مشارکت دوسویه می‌توانند بهترین تصمیم‌ها را برای راهبرد منطقه اتخاذ کنند، گفت: مدل آموزش جامع حوزه آبخیز هفت گام دارد و قبل از اجرایی‌شدن، باید وضع منطقه مورد سنجش قرار گیرد.