کرمانشاه- مدیر عامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه به تعداد کافی خبازی وجود دارد و با مشکل کمبود نان مواجه نیستیم.

مظفر رحمت آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در سطح استان کرمانشاه تعداد ۲ هزار و ۱۰۰ نانوایی  وجود دارد و در شهر کرمانشاه نیز ۹۰۹ نانوایی داریم و در اکثر محلات و خیابان‌های شهر نانوایی وجود دارد.

رحمت آبادی با بیان اینکه هیچگونه کمبود خبازی در سطح استان کرمانشاه وجود ندارد، افزود: سهمیه آرد هر نانوا مشخص است و سهمیه لواش سنتی حدود ۱۶۰ کیسه آرد در ماه، لواش اتوماتیک ۲۷۰ کیسه، بربری ۱۸۰ کیسه، سنگک ۲۶۰ و تمام اتوماتیک ۳۶۰ کیسه به صورت میانگین سهمیه دارند.

مدیر عامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه افزود: بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها حداقل ۲۰ درصد نانوایی‌های استان کرمانشاه با اعلام دولت آزادپز شدند و ۳۲۰ خبازی در سطح استان آزادپز هستند و ساعات کاری آنها و قیمت آنها با بقیه نانوایی‌ها متفاوت است.

وی افزود: کارگروه پالایش گندم و آرد متشکل از سازمان صنعت، معدن، تجارت، تعزیرات حکومتی، اداره استاندارد، معاونت غذا و دارو، فرمانداری، اداره غله هر ماه در استانداری تشکیل و تمام فعالیت‌ها رصد می‌شود.

مدیر عامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه هیچ مشکلی در خصوص سهمیه آرد نانوایی‌های استان کرمانشاه وجود ندارد، افزود: ما کمبود سهمیه آرد نداریم.

رحمت آبادی همچنین به تفاوت آرد نانوایی‌های استان اشاره و تصریح کرد: آرد ۹ تا ۱۲ درصد سبوس‌دار برای سنگک، ۱۲ تا ۱۵درصد برای لواش و ۱۵ تا ۱۸ درصد برای بربری در نظر گرفته شده است.

این مسئول نسبت به مصرف نان‌های سبوس‌دار تاکید کرد و گفت: در حال حاضر علت بروز برخی امراض به دلیل عدم استفاده از سبوس است و شهروندان سعی کنند از نان‌های سبوس‌دار بیشتر استفاده کنند.

وی با اشاره به کنترل و رصد نان‌های تولیدی تمام نانوایی‌های استان کرمانشاه گفت: معاونت غذا و دارو در بحث بهداشتی، صنعت، معدن و تجارت در خصوص کم فروشی و گران فروشی، اداره غله نیز در بحث درصد سبوس نان‌ها نظارت لازم را بر عهده دارند و هر کدام از نانوایی‌ها که درصد سبوس را رعایت نکنند توسط اداره غله تعطیل می‌شوند.

رحمت آبادی بیان کرد: برخی نانوایی‌ها رعایت درصد سبوس‌ها را رعایت نمی‌کند و متاسفانه شهروندان نیز بیشتر به مصرف نان سفید تمایل دارند درصورتیکه لازم است برای حفظ سلامتی نان سبوس‌دار باید بیشتر استفاده شود.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی پخت نان برای خبازی‌ها در استان خبر داد و افزود: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای داریم و برنامه آموزشی برای خبازی‌ها برگزار می‌شود و همه خبازی‌ها می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

رحمت آبادی در خصوص فعالیت کارخانه‌های آرد استان نیز گفت: در سطح استان کرمانشاه ۱۶ کارخانه آرد داریم که ۱۵ کارخانه فعال است و خبازی‌ها نیز مختارند تا آرد را از هر کارخانه‌ای که آرد با کیفیت بهتر دارد تهیه کنند.

وی از ذخیره ۴۳۳ هزار تن گندم در سیلوهای استان خبر داد و گفت: مشکلی در اینخصوص نیست و برای ۲ سال دیگر نیز گندم برای مصرف شهروندان در سیلوها ذخیره داریم.

رحمت آبادی با بیان اینکه بهترین نوع گندم برای مصرف شهروندان در سیلوها ذخیره می‌شود، افزود: گندم مناطق گرمسیری کیفیت بهتری دارد و آردهای ما نیز با کیفیت هستند و پژوهشکده شرکت غلات نیز ماهیانه نمونه آردها را به مرکز ارسال می‌کند تا آزمایش شوند و خوشبختانه از نظر کیفیت نان، استان پنجم کشور هستیم.

وی اضافه کرد: کیفیت پایین نان به دلیل عدم رعایت استانداردها از سوی شاطرهای نانوایی‌هاست و  متاسفانه برخی نانوایی‌ها در نان از جوش شیرین استفاده می کنند که در صورت گزارش مورد تخلف حتما برخورد لازم صورت می‌گیرد.

رحمت آبادی قیمت نان سنگک را ۵۵۰ تومان عنوان کرد و گفت: اعلام قیمت نان آزادپز از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت است و شماره ۱۲۴ جهت دریافت گزارشات مردمی در خصوص تخلفات نانوایی‌ها نیز اعلام می‌شود.

مدیر عامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت ۹۹ نانوایی سنگک دولتی در شهر کرمانشاه گفت: نانوایی‌هایی که سهمیه آرد دولتی دریافت می‌کنند مجاز به فروش نان آزاد نیستند.

وی همچنین مشتری مداری و برخورد مناسب با مردم را مورد تاکید قرار داد و گفت: نانوایی‌ها موظف به استفاده از خمیرمایه هستند تا نان خشک نشود.