وزیـر امور خارجه کشورمان گفت: ما انتظار داریم که بطور عینی و ملموس، گام های لازم را طرف های اروپایی برای تسهیل مراودات بانکی بردارند که پیامدهای آن را در اقتصاد کشورمان شاهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و لینکه ویچیوس وزیر امور خارجه لیتوانی، امروز آخرین راه های گسترش همکاری های دوجانبه و مسائل منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

ظریف با اشاره به روابط دو کشور اظهار داشت: مناسبات جمهوری اسلامی ایران و لیتوانی روند رو بـه جلو دارد و ما امیدواریم از طریق رایزنی های جاری بتوانیم زمینه های همکاری ها در بخش های سیاسی و پارلمانی را بیش از پیش گسترش دهیم و مجلس شورای اسلامی با توجه به نقش آن در شئونات قانونگذاری کشور، آمادگی دارد با پارلمان لیتوانی زمینه های همکاری های پارلمانی را تقویت کند.

وی بـا تشریح ظرفیت هـای اقتصادی و تجـاری افزود: مؤسسات جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارند در زمینه های فن آوری، انرژی، LNG، نفت، کشاورزی، آموزش عالی، خدمات فنی ومهندسی با شرکت های دولتی و خصوصی و صاحبان صنایع و تجار لیتوانی در چارچوب منافع مشترک و متقابل، گام های بلندی را برای گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور بر دارند .

ظریف در خصوص زمینه معاملات بانکی پس از توافق برجام و با اشاره به گام هایی که ۱+۵ در آخرین اجلاس وزرای خارجه آمریکا و انگلیس با مسئولین بانکی اروپایی در لندن برداشته اند، اظهار داشت: گام های جدید آثاری برای تحرک بخشیدن به تعاملات مالی بانک های اروپایی به همراه داشته است اما انتظار داریم که بطور عینی و ملموس، گام های لازم را طرف های اروپایی برای تسهیل مراودات بانکی برداشته که پیامدهای آن را در اقتصاد کشورمان شاهد باشیم.

وی با اشاره به تحولات سوریه تصریح کرد: راه حل بحران سوریه، فقط احترام بر اراده مردم و حاکمیت سوریه است و طرح شرایط غیر واقعی در پروسه سیاسی و حمایتهای همه جانبه برخی از طرف های منطقه ای از گروه های تروریستی، موجب تضعیف آتش بس شده و فرآیند سیاسی را پیچیده تر خواهد کرد.

در این دیدار، لینکه ویچیوس وزیر امور خارجه لیتوانی نیز با ارزیابی مثبت از روابط ویلنیوس با تهران اظهار داشت: ما علاقمند به گسترش روابط اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم و شرکتهای مختلف لیتوانی در شرایـط جاری در پـرتو توافق بـرجام در زمینه های تکنولوژیک و انرژی و کشاورزی، آمادگی دارند همکاری های خود را با شرکت های ذیربط جمهوری اسلامی ایران تعمیق بخشند .

وزیر امورخارجه لیتوانی با ابراز خرسندی نسبت به افزایش رایزنی مقامات لیتوانی و جمهوری اسلامی ایران گفت : جمهوری اسلامی ایران نقش بارزی در منطقه دارد و ما خواهان تقویت رایزنیهای بین دو کشور در زمینه های سیاسی ، فرهنگی و پـارلمانی دو کشور می باشیم .

 وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و لیتوانی در پایان مذاکرات فی مابین، یادداشت تفاهم رایزنی های سیاسی بین دو کشور را امضاء کردند .