اصفهان - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: خلأ برخورد قانونی پیرامون مواد دخانی در کشور نداریم.

غلامحسین صدری در گفت و گو با خبرنگار مهر به مناسبت هفته ملی مبارزه با دخانیات، اظهار داشت: تمام قوانینی که در دنیا مصوب شده در کشورمان نیز مصوب شده، بنابراین هیچ‌گونه خلأ قانونی در این راستا وجود ندارد بلکه خلأ برخوردهای قانونی وجود دارد، متاسفانه افرادی که قصد مجوز گرفتن دارند با معاونت بهداشت بسیار مشکل دارند اما باید گفت طبق اساس‌نامه قلیان از چای‌خانه‌ها حذف شده و هیچ چای‌خانه‌ مجاز و غیرمجازی حق ارائه قلیان ندارد.

وی با بیان اینکه نخستین راه مبارزه با این معضل، فرهنگ‌سازی است، افزود: مصرف مواد دخانی یک معضل فرهنگی اجتماعی است و اصحاب رسانه به‌ویژه صدا و سیما نقش مهمی در این میان دارند، هیچ فیلمی نباید مصرف مواد دخانی را نمایش دهد، در همین راستا کشور ترکیه به عنوان یکی از موفق‌ترین کشورهای منطقه در کاهش مصرف مواد دخانی در هیچ برنامه تلویزیونی خود مصرف مواد دخانی را نمایش نمی‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: باید برخورد قانونی در این راستا انجام گیرد و دادگستری و نیروی انتظامی باید همکاری گسترده‌ای با مرکز بهداشت استان داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نباید به مواد دخانی به دید اشتغال نگاه کنیم، تاکید کرد: تمام دستگاه‌ها و شهرداری‌ها باید به این موضوع ورود پیدا کنند، سفیران سلامت و کارگروه سلامت نیز دراین راستا و فرهنگ‌سازی‌ها فعالیت‌هائی انجام داده‌اند ولی انتظار فعالیت بیشتری در این راستا داریم.

صدری با اشاره به برخی از اقدامات مرکز بهداشت استان در سال گذشته بیان کرد: اجرای طرح پژوهشی و مشخص شدن آمارهای مرتبط با مصرف مواد دخانی، راه‌اندازی کلینیک‌های مشاور و طرح دخانی و غیره از جمله این اقدامات بوده تا بتوانیم قلیان را از چای‌خانه‌ها و از استان اصفهان حذف کنیم.

وی گفت: در حال حاضر لیست تمام چای‌خانه‌های مجاز و غیر مجاز را تهیه کردیم و در زمان خود با آنها برخورد می‌کنیم که در همین راستا تیم بازرسی خاص این کار تشکیل شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به دلایل رشد قلیان افزود: علت فرهنگی و سود اقتصادی بالا از جمله این دلایل است و در همین راستا نیز باید جلوی تمام تبلیغات در این راستا گرفته شود.

هزار و ۵۰۰ نفر از شاغلین چای‌خانه‌های اصفهان، غیربومی‌اند

صدری با بیان اینکه در حال حاضر ۴۹۷ چای‌خانه در استان اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: ۱۲۸ مورد به دادگاه معرفی و ۲۹ مورد نیز پلمپ شده‌اند، بیش از ۸۰ درصد چای‌خانه‌ها نیز یا پروانه ندارند و یا اینکه تاریخ انقضای پروانه کسب آنها تمام شده است، هزار و ۵۰۰ نفر از شاغلین در چای‌خانه‌ها غیر بومی‌اند و اصفهانی نیستند.

وی با اشاره به اینکه باید محیط‌های عاری از دخانیات را در سطح جامعه افزایش دهیم، تاکید کرد: باید کارناوال‌هائی در این راستا ایجاد شود تا داوطلبان در آن فرهنگ‌سازی کنند، تنور این مبارزه باید همیشه داغ باشد، حمایت سیاسیون کشور و استان در این راستا بسیار مهم است تا بدون قلیان داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان بیان کرد: در رانندگی هم جریمه‌های رانندگی و هم فرهنگ‌سازی در کاهش تصادفات تاثیرگذار بودند بنابراین ما نیز باید هر دو مورد هم برخورد قانونی و هم فرهنگ‌سازی را برای حذف قلیان و مواد دخانی در دستور کار خود قرار دهیم.

به دخانیات مالیات تعلق گرفت

وی گفت: در دنیا خدماتی که به مردم سود می‌رساند شامل یارانه دولتی و خدماتی که ضرر می‌رساند شامل مالیات می‌شود خوشبختانه سال گذشته در کشورمان به دخانیات نیز مالیات تعلق گرفت تا پول آن صرف سلامت مردم شود.

صدری با بیان اینکه در طرح نظام سلامت نیز این موضوع درنظر گرفته شده است، افزود: ارتقای سلامت مردم و انتقال خود مراقبتی به مردم دو اولویت مهم محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه هر کاری که بستر اجتماعی آن فراهم نشود شکست خورده است، تصریح کرد: در همین راستا باید مردم را با خود همراه کنیم، قلیان بیش از چهار هزار مواد مضر داشته و سرطان‌زائی آن نیز حتمی است، بدتر اینکه تنها به خود فرد مصرف‌کننده ضرر نمی‌رساند بلکه اطرافیانی که مواد دخانی مصرف نمی‌کنند هم در معرض خطر هستند.

وی تاکید کرد: علما و ائمه جماعات نیز در این میان می‌توانند کمک شایانی بکنند، وظیفه سنگین ما این بوده که باید دیگران را با خود همراه و قانون منع دخانیات را اجرا کنیم.

صدری با بیان اینکه خوشبختانه تیم‌های بازرسی‌مان در حال افزایش است، بیان کرد: این موضوع سبب نظارت بیشتر می‌شود، در همین راستا سامانه ۱۹۰  و ۱۴۹۰ آماده گزارشات و تخلافات بهداشتی است و تا زمانی که برخورد نکنیم موضوع تخلف از سامانه پاک نمی‌شود، بسیاری از تخلفات زیرزمینی از همین طریق شناسائی شدند.