کتاب «آئین نگارش و ویرایش» نوشته حسن ذوالفقاری از سوی نشر فاطمی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات فاطمی کتابی تازه از حسن ذوالفقاری را با موضوع و عنوان «آئین نگارش و ویرایش» روانه بازار کتاب کرد.

این کتاب بنا بر اعلام ناشر در ۱۵ بخش و بر اساس سرفصل‌های تعرییف شده برای تدریس درس زبان و ادبیات فارسی در دوره کارشناسی تعریف شده است.

در بخش اول از این کتاب به انواع و قالب‌های مختلف در نگارش اشاره شده است و به ترتب موضوعاتی در قالب پنح درس برای آموزش زبان، روش‌های نگارش و قالب، آموزش نامه‌نگاری، گزارش‌نویسی، زندگی‌نامه‌نویسی، خاطره‌نویسی، یادداشت روزانه، سفرنامه  و مقاله‌نویسی درج شده است.

در بخش دوم از این کتاب مهارت‌های نگارشی مورد توجه مولف قرار گرفته که شامل چهار درس درباره ساده‌نویسی، شیوه‌های پروردن موضوع، تبدیل گفتار به نوشتار، بازنویسی و بازآفرینی، عناصر ادبی و تأثیرگذار در نوشته پرداخته شده است که همگی با هدف تقویت مهارت‌های نگارشی و چگونگی پروردن محتوای مکتوب در کتاب آمده است.

در بخش سوم و پایانی این کتاب نیز موضوع ویرایش، شامل شش درس نشانه‌گذاری، شیوه خط فارسی، املای درست واژگان، کاربردهای نادرست واژگانی، تعبیری و اصطلاحی، کاربردهای نادرست دستوری و نحوی، کاربردهای نادرست فعل، اسم و حرف مورد توجه قرار گرفته است.

از جمله ویژگی‌های این کتاب می‌توان به تاکید بر توانایی در نگارش و درست‌نویسی در قالب ارائه تمرین‌های متعدد برای مخاطبان اشاره کرد.

نویسنده همچنین مساله به روز بودن، استفاده از نظرات پژوهشی اساتید متعدد، تطابق با سرفصل‌های تدریس رشته زبان فارسی و تطابق محتوا با مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی را از ویژگی‌های این کتاب ذکر کرده است.

کتاب «آئین نگارش و ویرایش» نوشته حسن ذوالفقاری، در ۳۵۶ صفحه به بهای ۲۳ هزار تومان با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات فاطمی منتشر شده است.