نشست کشورهای آ سه آن در حالی پایان یافت که اجماع نظر ۱۰ کشور عضو در خصوص انتقاد از عملکرد پکن در دریای چین جنوبی دوامی نیاورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، نشست وزراری امور خارجه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) در چین با سردرگمی حاصل از بیانه مشترکی که به ابتکار عمل مالزی صادر و بلافاصله لغو شد، پایان یافت. موضوع این بیانیه ابراز نگرانی جدی از بابت آنچه که اهداف توسعه طلبانه پکن در دریای چین جنوبی است، عنوان می شود.

اغتشاش اخیر سوالات تازه ای را در خصوص اتحاد ۱۰ کشور عضو آ سه آن در آستانه رسیدگی دادگاه لاهه به شکایت فیلیپین در خصوص مالکیت سنتی پکن بر ۸۰ درصد از دریای چین جنوبی مطرح می کند.

اصول کار آ سه آن بر پایه اجماع است و به همین دلیل همه کشورهای عضو باید پیش از صدور بیانیه در خصوص آن به اتفاق نظر برسند.

در حالی که بیانیه لغو شده هیچ اشاره مستقیمی به نام چین نمی کند، در آن به موضوع ادعاهای ارضی دریای چین جنوبی با اشاره ضمنی به اقدان دولت پکن برای ساخت جزایر مصنوعی پرداخته شده است.

این بیانیه می گوید: کشورهای عضو آ سه آن بر اهمیت غیرنظامی کردن و خویشتنداری ورزیدن برای رسیدگی به همه مقولات از جمله ادعاهای ارضی تاکید می کنند – ادعاهایی که می تواند به افزایش تنش در منطقه دامن بزند.

به کار بردن چنین لحنی در خصوص هرگونه مسئله منطقه ای آن هم با توجه به اختلاف نظری که در میان ۱۰ عضو آ سه آن وجود دارد، امری غیر معمول است به ویژه آنکه از این میان چهار کشور مالزی، ویتنام، برونئی و فیلیپین مستقیما در مناقشات دریای چین جنوبی دخیل هستند. از سوی دیگر، مرزهای جغرافیایی تعیین شده از سوی پکن با حوزه اقتصادی کشور اندونزی نیز تداخل دارد.

با این حساب، عبارت «با توجه به اهمیتی که موضوع در روابط چین و کشورهای آ سه آن دارد، نمی توان از آنچه که در دریای چین جنوبی می گذرد چشم پوشی کرد» انتقاد آشکار به موضع پکن محسوب می شود که سعی می کند در جهت معکوس مسئله دریای چین جنوبی را بین کشورهای واقع در این حوزه آبی و نه در چارچوب آ سه آن حل و فصل کند.