اصفهان – رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان با تاكید بر اینكه آموزش و فرهنگسازی در حوزه معماری در شهرداری متولی خاصی ندارد، گفت: تمام حوزه‌ها باید به این مهم توجه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرسول جان‌نثاری پیش از ظهر چهارشنبه در نشست هم اندیشی تخصصی كمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر پیرامون آموزش شهروندان، تبلیغات شهری و فرهنگ سازی در حوزه كمیسیون عمران، معماری و شهرسازی توجه ویژه به آموزش و فرهنگسازی در حوزه عمران شهری را ضروری خواند و اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که در شهر اصفهان در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم و باید در این زمینه فعالیت‌های بیشتری را داشته باشیم.

وی دلیل بسیاری از ضعف‌های موجود در بدنه عمرانی و ساخت و ساز در شهر اصفهان را ناشی از عدم وجود آموزش‌های لازم دانست و اضافه کرد: باید به بحث آموزش و فرهنگسازی در سه حوزه بدنه شهرداری، متخصصین مرتبط با این حوزه و آحاد مردم توجه ویژه شود.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به اینكه برنامه ریزی دقیق، مشخص و جامعی باید در زمینه آموزش و فرهنگسازی با این سه نوع مخاطب باید طراحی و اجرا كنیم، بیان داشت: شورای اسلامی شهر نیز مصوباتی را در تاكید بر این موضوع داشته و آموزش مباحث محاسبات مالی در شهرداری به متخصصان مربوطه از جمله مصوبات شورای اسلامی شهر در این زمینه ارتباط دارد.

شهروندان آموزش نبینند؛ تحقق شهر الکترونیک ممکن نیست

وی با بیان اینكه اگر در شهرداری به شهرسازی الكترونیك و در یك كلام شهرداری الكترونیك توجه و نگاه ویژه داریم، اگر مردم، متخصصان مربوطه و بدنه شهرداری را آموزش ندهیم در شهرسازی الكترونیك موفق نمی شویم، افزود: به صورت قطعی باید به آموزش و فرهنگسازی این مقوله توجه ویژه شود.

جان‌نثاری با تاكید بر اینكه بحث شهرسازی الكترونیك یكی از این مقوله‌ها است كه باید آموزش‌ها و فرهنگسازی لازم در این حوزه صورت گیرد، اضافه کرد: همچنین آموزش و فرهنگسازی در زمینه معماری ایرانی، اسلامی نیز باید در دستور كار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: آموزش و فرهنگسازی در زمینه بحث توجه ویژه به استفاده از فناوری‌های نوین در ساختمان سازی، صرفه جویی در مصرف انرژی، توجه به الزامات زیست محیطی در ساخت و سازهای شهری و نگهداری ساختمان های موجود و توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی در حوزه مرتبط با كمیسیون عمران، معماری و شهرسازی از مباحث لازم و ضروری است.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینكه بحث رعایت حقوق مجاورین در ساخت و سازهای شهری باید فرهنگسازی شود تا مردم در ساخت و سازهای خود به حقوق همسایگان و سایر شهروندان بیشتر توجه كنند، تصریح كرد: بحث توجه ویژه به سیما و منظر شهری باید مورد نگاه ویژه شود و ما در بحث سیما و منظر شهری می توانیم با استفاده از بحث های فرهنگسازی و كارهای رسانه ای كارهای خوبی كه در این حوزه صورت می گیرد را مورد تشویق قرار بدهیم و مردم را با یك فرهنگسازی به سمت داشتن سیما و منظر خوب در سطح شهر ببریم.

وی اضافه كرد: بحث كاهش پرونده‌های ماده ۱۰۰ اگر فرهنگسازی و اطلاع رسانی شود، با كاهش بسیار این پرونده ها مواجه می شویم.

جان‌نثاری با بیان اینكه بسیاری از این پرونده‌ها ناشی از عدم اطلاع و آگاهی افراد نسبت به موضوع ایجاد می‌شود، بیان داشت: بد نیست كه تابلوهای فرهنگ شهروندی در مقاطع زمانی به مقوله‌های مرتبط با حوزه كمیسیون عمران، معماری و شهرسازی اختصاص داده شود.

وی با تاكید بر اینكه بحث آموزش و فرهنگسازی در این حوزه در شهرداری متولی خاصی ندارد، افزود: تمام حوزه‌ها باید به این مهم توجه داشته باشند و هر یك از متولیان امر باید در حوزه مربوطه به مقوله آموزش و فرهنگسازی در حوزه معماری، شهرسازی و عمران توجه داشته باشند.