جایگاه دانشمندان اسلامی در میان امّت در فرهنگ اصیل قرآن کریم کاملاً تعریف شده است. هرگونه اقدام در راستای حذف فیزیکی شیخ عیسی قاسم از متن جامعه بحرین یک انحراف از مکتب قرآن است.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر بیانیه اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در حمایت از آیت اللّه شیخ عیسی قاسم است که از نظر می گذرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيز. (الحج/۴۰)

خبر بی حرمتی حکّام جائر آل خلیفه در بحرین به دانشمند فرزانه حضرت آیت اللّه حاج شیخ عیسی قاسم احمد قاسم به مسلمانان اروپا رسید و همگی از آن شگفت زده و متأثّر گشتیم.

از دولتی که با انتصاب خانوادگی و بر اساس منافع فامیلی و وابستگی به حکومت خودکامه دیگر یعنی آل سعود به وجود آمده، چه انتظاری جز این هست که از چنین شخصیت اصیلی که عرق و ریشه­ او در بحرین بیش از حاکم کنونی این سرزمین است، با اتهامات واهی سلب تابعیت نماید و از ادامه زندگی در خاک و زادگاه پدری خود محروم سازد، اتهاماتی همچون «خروج از وظایف شهروندی» ، «برهم زدن همزیستی مسالمت آمیز مردم»، «تعميق طائفه گرایی سياسی» ، «مخالفت با قانون اساسی و نهادهای دولتی» و «ایجاد تفرقه».  

اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه این حرکت وقیحانه را محکوم نموده و اعلام می نماید:

۱ـ نظام وکالت شرعی از مراجع معظّم تقلید یک سیستم شناخته شده و فراملیتی در میان مسلمانان در طول تاریخ بوده که آیت الله شیخ عیسی قاسم اولین و آخرین وکیل مراجع نیست. لذا اتهام زنی وهن آلود به ایشان تحت عنوان «مزدوری اجانب» تحریف یک واقعیت تاریخی و اهانتی بزرگ به ساحت مرجعیت و علمای دین است. 

۲ـ جایگاه دانشمندان اسلامی در میان امّت در فرهنگ اصیل قرآن کریم کاملاً تعریف شده است. آیت الله شیخ عیسی قاسم از مفاخر ملّت مسلمان بحرین و جزئی جداناپذیر از جامعه اسلامی بحرین به شمار می رود و هرگونه اقدام در راستای حذف فیزیکی این دانشمند برجسته از متن جامعه بحرین یک انحراف فرهنگی از مکتب قرآن کریم به منظور تهی سازی معنوی جامعه اسلامی و در تقابل آشکار با دین اسلام است.

۳ـ کسانی که روند تحوّلات بحرین را دنبال می کنند، می دانند که آیت الله شیخ عیسی قاسم نه تنها بر آتش تفرقه و طایفه گرایی ندمیده بلکه در سال های اخیر نقش بزرگی در مسالمت آمیز ماندن اعتراضات مردمی با شعار «سلمیّة، سلمیّة» و فراگیر نشدن آتش خانمانسوز فرقه ای ایفاء کرده است. لذا اتهامات مطرح شده در مورد ایشان که لنگر ثبات و امنیت مردم مظلوم بحرین بود، علاوه بر آن که خلاف واقع است، اقدامی تحریک آمیز برای امنیت جامعه و حتی برای خود حکومت خودکامه آل خلیفه تلقّی می شود. به راستی اگر تبعید امام خمینی (رحمه اللّه) برای شاه ایران و حفظ حکومت دیکتاتوری اش سودمند بود، سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم نیز برای آل خلیفه مفید خواهد بود.

۴ـ اقدام حکومت آل خلیفه برای لغو تابعیت ایشان تضییع حقوق ابتدایی شهروندان و بر خلاف مادّه ۱۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر است که تصریح می کند هیچ­کس را نمی توان خودسرانه از تابعیت خویش محروم ساخت. لذا همان گونه که دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد «این تصمیم دولت بحرین طبق قوانین بین‌المللی مسلماً غیرقابل توجیه است.»

۵ـ اقدامات نابخردانه­ اخیر آل خلیفه در اطاعت از فتنه افکنی آل سعود در سیاهه اقدامات مجرمانه دیگر در طول چند سال گذشته قرار می گیرد، از جمله: ایجاد فضای ترس و تهدید در مراکز دینی، تعطیلی نهادهای جامعه مدنی مانند حزب الوفاق به عنوان بزرگ ترین حزب قانونی کشور و دو حزب قانونی دیگر، فشار بر علماء، تخریب مساجد و اماکن دینی، حکم قضایی به حبس طولانی چهره های ملّی و ...

در پایان از عموم مسلمانان دنیا و سازمان های بین المللی و حقوق بشری و به ویژه از پارلمان اتحادیه اروپا می خواهیم در جهت احقاق حقوق شهروندی این شخصیت علمی و مردمی اقدام کنند و جلوی اقدامات غیرعقلانی و مخالف اصول مسلم حقوق بشرِ آل خلیفه را بگیرند و البته این یک باور و سنت الهی در طول تاریخ بوده است که ظلم به بشریت دوام نخواهد داشت. و السلام

رضا رمضانی

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه

۲۰۱۶/۰۶/۲۲