خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: "بعثت" انقلابي بزرگ بر ضد جهل، گمراهى، فساد و تباهى است . سر آغاز تاريخ اسلام روزى است كه پيامبراسلام (ص) در خلوت محبوب، در دل غارى كه در دامنه كوهى در شمال مكه بود، صدايى شنيد: "يا محمد اقرا"، اى محمد! بخوان!

به گزارش خبرگزاري مهر، حضرت محمد (ص) هر سال مدتى به كوه «حرا» مى‏رفت و به عبادت، راز و نياز و تفكر مى ‏پرداخت تا اينكه روزى فرشته ‏اى به او گفت: اى محمد! بخوان! محمد (ص) گفت: چه بخوانم؟ فرشته آيات آغازين سوره علق را بر وى قرائت كرد و پيامبر (ص) نيز آن‏ها را خواند. 

بعثت

در نفس انسان نيازها و غرايز گوناگونى قرار داده شده است كه همگى طالب هدايت صحيح هستند. خداوند متعال براى هدايت انسان، بهترين ابزار را در اختيار او قرار داده و امكانات متعددى به او عطا كرده است، تا هم بتواند نيروى خود را صرف ارضاى نفسانيات كند و هم با امكانات و نيروى داده شده، بر خواهشهاى نفسانى غلبه و كشش‏هاى درونى را تحت نظم و ضابطه در آورد. دو راهنما نيز در اختيار او قرار داده است تا حق را از باطل و سره را از ناسره متمايز كند، يكى در درون انسان كه عقل است  و ديگرى پيامبران الهى كه اين راهنما از طريق وحى براى انسان فرستاده مى‏ شود تا تمام رفتارها را به انسان بياموزد و حدود و مقررات آن را نيز روشن نمايد، چون عقل داراى خطا و نقصان است.

برترين هادى، آن است كه داراى مقام عصمت و مرتبط با وحى باشد و تنها راه آن بعثت است. پس بعثت‏ بزرگ ترين نعمت ‏خداوند بر بشر است و جا دارد كه خداوند بر اين نعمت منت گذارد و اين احسان و نيكويى را به رخ آنان بكشد .

اگر مسلمانان به خاطر پذيرفتن اسلام، مشكلات و خسارت‏هاى زيادى متحمل شده ‏اند، نبايد فراموش كنند كه خداوند بزرگ‏ ترين نعمت را در اختيار آنها گذاشته و پيامبرى مبعوث كرد تا انسان‏ها را تربيت كند و از گمراهى‏ها باز دارد. بنابراين هر اندازه براى حفظ اين نعمت ‏بزرگ تلاش و كوشش شود و هر بهايى پرداخته شود، بازهم ناچيز است. 

فلسفه و اهداف بعثت

پس از قرن‏ها تحقيق و بررسى درباره مسائل دينى، هنوز پرده از اسرار بسيارى از آن‏ها برداشته نشده است، كه از جمله آن‏ها اسرار نهفته نبوت و بعثت است، اگرچه از ظواهر آيات قرآن مى‏توان استفاده كرد كه بعثت پيامبران الهى، به ويژه پيامبر اسلام (ص) داراى اهدافى است :

- تلاوت آيات الهى

« يتلوا» از واژه «تلاوت‏» به معناى پى ‏درپى آوردن، پيروى كردن و خواندن با نظم است، كه شامل پيروى كردن در حكم وخواندن منظم آيات الهى همراه باتدبر نيز مى‏شود، گويا تلاوت كننده از آيات پيروى كرده يا حروف و كلمات را در پى يكديگر قرار داده است. پيامبر اسلام (ص) با خواندن آيات پروردگار و آشنا ساختن گوش دل و افكار مردم با اين آيات، آن‏ها را آماده تربيت مى‏نمايد، كه مقدمه تعليم و تربيت است.

- تربيت

يكى از مهمترين برنامه‏هاى پيامبر اسلام (ص) تربيت انسان‏هاست. تربيت ‏به معناى فراهم كردن زمينه‏ها و عوامل براى به فعليت رساندن و شكوفا نمودن استعدادهاى انسان در جهت مطلوب است. او بايد زمينه‏ها را براى انسان‏ها آماده كند تا از نظر عملى بهترين رابطه را با خداى خود (عبادات)، با هم نوع خود (عقود و ايقاعات)، با قوانين و مقررات اجتماعى (حكومت و سياسات)، با خانواده خود (حقوق خانوادگى) و با نفس خود (اخلاق و تهذيب نفس) داشته باشند، تا بتوانند مسجود فرشتگان قرار گيرند.

پيامبراسلام (ص) در مدتى كوتاه، انسان هايى بزرگ، مانند على (ع)، زهرا (س)، سلمان فارسى، ابوذر و مقداد را تربيت كرد. حضرت محمد (ص) كاشف معدن‏هاى نهفته انسانيت ‏بود. زيرا «الناس معادن كمعادن الذهب و الفضه‏»، مردم مانند معدن‏هاى طلا و نقره هستند.