واشنگتن در آستانه برگزاری بزرگترین رزمایش دریایی جهان که از قضا چین هم در آن حضور دارد، در اقدامی متناقض از دو متحد آسیایی خود برای ارسال سیگنال هشدار به پکن و پیونگ یانگ استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فوربز، دغدغه مشترک از بابت آنچه که تهدید هسته ای کره شمالی و تشدید تنش های ارضی دریای چین جنوبی و شرقی خوانده می شود؛ موجب شد تا آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در اقدامی بی سابقه اولین رزمایش ضد موشک خود را در آب های فراساحلی جزیره «هاوایی» انجام دهند.

انجام چنین رزمایش سه گانه ای تا همین چند سال پیش با توجه به خصومتی که از بابت ادعاهای ارضی و سوء تفاهم های تاریخی میان توکیو – سئول وجود داشت، امری بعید به نظر می رسید حال آنکه تحولات یک سال اخیر از تصویب قانون حضور ارتش ژاپن در جنگ های فراسرزمینی گرفته تا آزمایش های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ و البته رقابت واشنگتن - پکن در گستره دریای چین باعث شد تا متحدین آسیایی آمریکا که پیشتر تنها به وساطت این کشور و از طرق عمدتا غیر مستقیم با یکدیگر تبادل نظر داشتند، در عرصه دفاعی اتحاد خود را به شکلی تازه به نمایش بگذارند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، سئول و توکیو توافق کردند تا به طریق غیر مستقیم و با وساطت آمریکا با یکدیگر در خصوص کره شمالی تبادل اطلاعاتی داشته باشند. سال ۲۰۱۵ بالاخره سئول پس از ابراز تاسف «شینزو آبه» رئیس جمهوری ژاپن از بابت به بردگی جنسی واداشتن زنان کره ای در جنگ جهانی دوم، به اختلاف خود با توکیو پایان داد و امسال  (۲۰۱۶) هم نوبت رزمایش مشترک دو کشور در کنار آمریکاست.

جالب آنکه رزمایش سئول- واشنگتن – توکیو با نام «اژدهای پاسیفیک» درست پیش از آغاز بزرگترین رزمایش دریایی جهان که هر یک سال در میان به میزبانی آمریکا در هاوایی برگزار می شود، انجام شد. در رزمایش امسال که قرار است همین هفته برگزار شود ۲۷ کشور که متحدان واشنگتن هستند حضور خواهند داشت که البته در این میان چین استثنا تلقی می شود.

این دومین باری است که چین به رزمایش بزرگ حاشیه اقیانوس آرام دعوت می شود و دلیل اصرار واشنگتن برای حضور این رقیب دیرینه نیز آن است که گمان می کند به این ترتیب می تواند به بدگمانی پکن مبنی بر اینکه به عمد به انزوا کشیده می شود، پایان دهد.