اعلام آخرین فرصت ناشران برای دریافت حواله خرید نمایشگاه کتاب تهران و اخبار مربوط به طرح تابستانه کتاب، از جمله خبرهای مهم کتاب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش مرور اخبار هفتگی کتاب در این هفته، حجم چندان زیادی ندارد. این گزارش چند خبر داخلی و ۳ خبر خارجی دارد. از اخبار داخلی، یکی مربوط به نمایشگاه کتاب تهران و خبرهای دیگر مربوط به طرح تابستانه کتاب هستند که توسط خانه کتاب اجرا می شود.

در ادامه مرور اخبار این هفته را آغاز می‌کنیم.

اعلام آخرین فرصت ناشران برای دریافت حواله خرید کتاب نمایشگاه

به موجب خبری که روز شنبه و اول این هفته منتشر شد، اعلام شد که ناشران خصوصی غرفه‌دار در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران تا پایان تیرماه فرصت دارند حواله خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کنند.

در اطلاعیه ای که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد، اعلام شد که تمامی ناشران خصوصی غرفه‌دار در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که هنوز حواله خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت نکرده‌اند، فرصت دارند تا پایان تیرماه با مراجعه به دفتر صدور حواله‌های نمایشگاهی نسبت به دریافت حواله‌ خرید کتاب اقدام کنند.

ثبت‌نام ۵۰۰ کتابفروشی کشور در طرح «تابستانه کتاب»

به گفته مدیرعامل خانه کتاب، تاکنون حدود ۵۰۰ کتابفروشی از ۳۱ استان در طرح «تابستانه کتاب» شرکت کرده‌اند که از این تعداد، ۳۵۱ کتابفروشی از شهرستان و مابقی در مراکز استان‌ها فعالیت می‌کنند.

نشست هم اندیشی مدیرعامل خانه کتاب با تشکل‌های نشر درباره «تابستانه کتاب» با حضور حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب، رئیس انجمن ناشران کودک ونوجوان قم، نادرقدیانی، رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان تهران، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، امیر صفرزاده، مدیرعامل شرکت تعاونی توزیع کنندگان کتاب تهران، مناف یحیی‌پور، معاون تولید کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان، رضا قمرزاده، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سحر ترهنده، نماینده شورای کتاب کودک، عصر شنبه ۵ تیر در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در این نشست، با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۰۰ کتابفروشی از سراسر کشور در طرح «تابستانه کتاب» شرکت کرده‌اند، بیان کرد: کتابفروشی‌های متقاضی شرکت در طرح «تابستانه کتاب» از شهرستان هستند و مابقی در مراکز استان‌ها حضور دارند. ۳۱ استان کشور در این طرح مشارکت کرده اند. این در حالی است که در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» ۲۷ استان و در «عیدانه کتاب» ۳۰ استان مشارکت داشته‌اند.

شرایط افزایش یارانه کتابفروشی‌ها در «تابستانه کتاب»

خانه کتاب در خبر دیگری، همچنین اعلام کرد که طرح «تابستانه کتاب» در بازه زمانی یک ماهه از ۱۶ تیر تا ۱۵ مرداد سال جاری در کتابفروشی‌های عضو طرح در سراسر کشور اجرا می‌شود. سقف تخفیف برای هر کتابفروشی عضو این  طرح در مرحلۀ اول تا ۲۰ میلیون ریال است.

در این خبر همچنین اعلام شد که موسسه خانه کتاب به منظور رونق بخشيدن به بازار كتاب و ترويج كتابخوانی، همزمان با آغاز تابستان، تسهيلاتی را در قالب يارانه خرید كتاب از طريق كتابفروشی‌های سراسر كشور، مستقیماً به خریداران کتاب پرداخت می‌کند. سقف مجاز خرید برای هر خریدار در این طرح حداکثر یک میلیون ریال است که خریداران می‌تواند در چند نوبت و از کتابفروشی‌های مختلفی که عضو طرح هستند، تا سقف تعیین شده، کتاب خریداری کنند.

عبور سود انتشار کتاب در ایتالیا از ۲.۵ میلیارد یورو در سال

با ورود به بخش خبرهای خارجی و بین المللی، خبر میزان سود انتشار کتاب در ایتالیا را می خوانیم. در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۶ میلادی کشور ایتالیا با کاهش چشمگیر آمار ازدواج و نرخ خام زاد و ولد نسبت به سنوات گذشته، ۶۰ میلیون و ۶۵۶ هزار نفر جمعیت داشته است. باید به این آمار، جمعیت ۵ میلیون و ۱۴ هزار و ۴۳۷ نفر مهاجر خارجی (۱ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی) را نیز افزود.

براساس گزارش تفصیلی آمارهای فرهنگی سال ۲۰۱۵ میلادی ایتالیا، بر مبنای آخرین آمارهای فرهنگی مؤسسه ملی آمار ایتالیا (ISTAT) و گزارش عملکردهای فرهنگی سال ۲۰۱۴ میلادی وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا، ۱۸۱ میلیون نسخه کتاب تنها در یک سال از سوی ۲۲۴۸ ناشر ایتالیایی منتشر شده که سود حاصل از انتشار آنها رقمی در حدود ۲.۶۶ میلیارد یورو بوده است.

همكاری یک ایرانی در تالیف کتاب پرفروش برایان تریسی

روز چهارشنبه این هفته خبری درباره همکاری یک ایرانی در تالیف یک کتاب پرفروش بین المللی منتشر شد. به این ترتیب، كتاب جدید دكتر شهاب اناری، كه در تالیف آن با برایان تریسی همكاری كرده است، عنوان كتاب پرفروش بین‌المللی را در دو لیست متفاوت سایت آمازون به دست آورد.

شهاب اناری در سال ۱۳۷۶ موفق به کسب رتبه یک کنکور سراسری ایران در رشته علوم تجربی شد و در رشته پزشکی در دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است. کتاب اخیر شهاب اناری و برایان تریسی باعنوان ignite your life در ماه می امسال منتشر شد و در هفته اول وارد دو لیست پرفروش بین‌المللی (موضوعات بازاریابی و فروش) شد.

درگذشت نویسنده اهل آفریقای جنوبی

آدام اسمال شاعر و نویسنده شناخته‌شده آفریقای جنوبی اوایل روز شنبه بعد از یک عمل جراحی در ۷۹ سالگی درگذشت.

اسمال روز بیست و یکم دسامبر سال ۱۹۳۶ در شهر کوچک وسترن کیپ به دنیا آمد. او در دانشگاه کیپ‌تاون به مطالعه زبان و فلسفه پرداخت و بعد به دانشگاه‌های لندن و آکسفورد رفت و مدتی را هم به عنوان سخنران در دانشگاه فورت‌هِر سپری کرد. او که از موسسان دانشگاه وسترن کیپ (UWC) بود، اوایل دهه ۱۹۷۰ به جنبش «بیداری سیاه» پیوست و از فعالان آن و چند جنبش دیگر بود.

خبر درگذشت اسمال، توسط پاتریشیا دِ لیل، شهردار کیپ‌تاون اعلام شد.