سمینار «فلسطین مسأله اول مسلمانان جهان» به همت حزب جمعیت علمای پاکستان (شاخه نیازی)، به مناسبت روز جهانی قدس و با حضور شخصیت‌های برجسته علمی، ادبی، سیاسی و مذهبی پاکستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این مراسم شخصیت‌های برجسته‌ای چون پیر سید معصوم حسین نقوی رییس حزب جمعیت علمای پاکستان شاخه نیازی، سید اسد نقوی رییس بخش سیاسیات مجلس وحدت مسلمین، علامه سید احمد اقبال رضوی رییس مرکزی مجلس وحدت مسلمین، امجد حسین چشتی دبیرکل حزب جمعیت علمای پاکستان شاخه نیازی، پیر عنصر فرید چشتی از جمعیت علمای پاکستان شاخه نیازی، علامه رأی مزمل حسین رییس بخش علمای حزب مردمی پاکستان بخش لاهور، علامه رجیع‌الله نماینده حزب مسلم‌لیگ نواز و رییس بخش علما، کشیش بهائی پال رییس کمیته مسیحیت پاکستان، علامه سید حسن رضا همدانی رییس مجلس وحدت مسلمین بخش لاهور، شاهزاده پیر جان، علامه محمد حسین آزاد از اداره منهاج‌القرآن، صاحب‌زاده منور وقاص، سید اجمل نقوی، پیر نقیس‌الحسن بخاری، حافظ جمال عبدالناصر و ... حضور داشتند و برخی از آنان نیز به ایراد سخنرانی پرداختند که گزیده سخنان آنان به این شرح است:

علامه رأی مزمل حسین، رییس بخش علمای حزب مردمی پاکستان: بدون شک مسأله فلسطین یکی از مهم‌ترین مسایل مسلمانان و جهان اسلام در عصر حاضر است. امروز در این محفل جمع شده‌ایم که مخالفت خود را با موجودیت اسرائیل ستمگر و حمایت خود را به مردم مظلوم و ستم دیده فلسطین اعلام کنیم.

کشیش بهائی پال، رییس کمیته مسیحیت پاکستان: مسأله فلسطین، تنها مسأله مسلمانان نیست؛ بلکه این یک مسأله انسانیت است. ظلم، ظلم است از طرف هرکس که باشد و مظلوم، مظلوم است خواه از هر مذهب و فقهی باشد. در فلسطین تنها مسلمانان نیستند که مورد ظلم و ستم قرار می گیرند؛ بلکه بسیاری از افراد دیگر چون مسیحی‌ها نیز زیر توپ و تانک‌های اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند.

پیر علی احمد صابری، معاون رییس مرکزی جمعیت علمای پاکستان شاخه نیازی: در جهان اسلام سه مسجد بزرگ و مهم  وجود دارند که ثواب ادای نماز در آنجا از دیگر مکان‌ها بیشتر است و احترام به آنها نیز به همین صورت بر مسلمانان واجب است. اولین و مهم‌ترین مسجد، مسجدالحرام است که ثواب اقامه یک نماز برابر با یکصد هزار نماز است. مسجد دوم مسجد نبوی است و ثواب اقامه یک نماز برابر با پنجاه هزار نماز است و به همین صورت اقامه یک نماز در بیت المقدس برابر با پنجاه هزار نماز است. حال جای تفکر است که مکانی که اقامه یک نماز در آنجا چنان ثواب بزرگی دارد؛ اهمیت، جایگاه و مقام آن مکان چقدر خواهد بود؟

علامه رجیع‌الله، نماینده حزب مسلم لیگ نواز و رییس بخش علما: مسأله فلسطین یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مسأله جهان اسلام است و علاوه بر این نه تنها برای مسلمانان؛ بلکه برای تمامی انسان‌ها جای سؤال است که چرا سازمان ملل بر این جنایت و ظلم و ستم بر مسلمانان مظلوم فلسطین ساکت و آرام نشسته است؟

شاهزاده پیر جان، یکی از علمای برجسته و عضو جمعیت علمای پاکستان شاخه نیازی: امروز اگر در جهان بنگریم، شاهد اوضاع و وضعیتی بسیار وخیم در بین مسلمانان خواهیم بود. غرب با چالش‌ها و توطئه‌های فراوانی در تلاش است که ما مسلمانان را از یکدیگر جدا سازد تا بتوان نفوذ بهتری داشته باشد؛ اما حضرت امام خمینی (ره) این مطلب را به درستی درک کرده بود و به همین منظور روز قدس را اعلام کرد.

علامه سید حسن رضا همدانی، رییس مجلس وحدت مسلمین بخش لاهور: امروز مسأله فلسطین و ظلم و ستمی که در آنجا بر مردم مظلوم می‌رود بر کسی پوشیده نیست. تلاش و کوشش برای آزادی قبله اول مسلمانان بر هر مسلمانی واجب است و کسانی که علیه این جنایت‌ها صدایی بلند نمی‌کنند در حقیقت دشمن انسانیت هستند؛ زیرا مسأله فلسطین بیشتر از مسأله ما مسلمانان، مسأله انسانیت است.

پیر عنصر فرید چشتی، عضو جمعیت علمای پاکستان شاخه نیازی: امروز ما از ادیان و فقه‌های مختلف در این سمینار جمع شده‌ایم تا به فرموده امام خمینی (ره) در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و آزادی قبله اول مسلمانان نقشی را ایفا کنیم. در حدود صد سالی که اسرائیل ظلم و ستم خود را بر مردم مظلوم فلسطین آغاز کرده است، آمریکا با چالش‌ها و توطئه‌های خود سعی کرد که مردم این مسأله را به فراموشی سپرده شود و در این خصوص تا حدی موفق هم شده بود؛ اما حضرت امام خمینی (ره) با در نظر داشتن این امر مهم، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامید و به نظر من امام شخصیتی هستند که موضوع فراموش شده قدس را دوباره احیا کردند و حال این وظیفه ما مسلمانان است که این راه را تا آزادی قبله اول مسلمانان ادامه دهیم و از مردم فلسطین حمایت کنیم.

علامه محمد حسین آزاد، رییس بخش علمای اداره منهاج‌القرآن لاهور: امروزه جای بسی تأسف است که مسلمانان مسائل مهمی چون آزادی قبله اول را به فراموشی سپرده و به جنگ با یکدیگر مشغول شده‌اند. دشمنان ما با نهایت زیرکی، عنصر پلید فتنه را در بین ما ایجاد کرده و ما بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای دشمن یکدیگر شده‌ایم. دشمنان با توطئه‌های خود اهل سنت را مخالف اهل تشیع کرده و جنگ فرقه‌ای را برپا ساختند، ولی حقیقت این است که امام خمینی (ره) در این مورد فرمود که اهل سنت و اهل تشیع با هم دشمن نیستند؛ بلکه دشمن کسی دیگر است.

بنا بر اعلام این گزارش، در این کنفرانس شرکت‌کنندگان با قرائت بیانیه‌ای از سازمان ملل متحده درخواست کردند که نسبت به زیر پا گذاشتن حقوق بشر در فلسطین و کشمیر، عکس‌العمل نشان داده و در نجات مردم مظلوم فلسطین از جنایت‌های اسرائیل نقش مهم خود را ایفا کند.

شرکت‌کنندگان کنفرانس همچنین در بیانیه‌ خود از سران کشورهای اسلامی درخواست کردند که نسبت به اخراج کشورهایی حامی اسرائیل از سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، اقدام کنند.

همچنین امضاکنندگان این بیانیه، از تمامی تلاش‌ها و خدمات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) و ملت ایران برای آزادی قبله اول مسلمانان و فلسطین، تقدیر و در این زمینه حمایت کامل خود را از رهبر معظم انقلاب اسلامی، اعلام کرده‌اند.