نيما شاعري تجربي بود كه تا آخر عمر در حال تجربه بود ، اما اين نيست كه حرف نيما حرف آخر در عرصه شعر باشد .

"حافظ موسوي " با بيان اين مطلب در گفت و گو با خبر نگار ادبي " مهر " افزود : نيما به نظر من مهم ترين نظريه پرداز و شاعر روز آمد ( مدرن) ايران ، حداقل تا امروز است .اهميت  كار نيما اين بود كه بعد از هزار سال شعر و ادب فارسي به جاي پرداختن به " صورت" به" ماهيت" ادبيات توجه كرد . عيب افراد قبل از نيما و هم دوره هاي او كه قصد داشتند ادبيات را متحول كنند اين بود كه نمي توانستند گره كار را كشف كنند .
وي گفت: نيما اولين كسي بود كه فهميد مشكل ادبيات گذشته نگاه معطوف به ذهن است و او نگاه معطوف به عين را مطرح كرد .
او هم شاعر، هم نظريه پرداز است . ما در گذشته هزار ساله ادبي خود هيچ شاعر و اديبي ندا ريم كه  قبل از نيما در مورد نظريه پردا زي" ماهيت" حرفي ارايه كرده باشد.
موسوي تصريح كرد: به همين دليل در شعر « افسانه »  نيما اگر چه از لحاظ شكل روز آمد « مدرن» نيست اما از لحاظ كشف شاعرانه هيچ پيشينه اي ندارد . بي هيچ تعارفي نيما بزر گترين نظريه پرداز شعر روز آمد ايران است. آنچه بعد از نيما اتفاق افتاد درك عميق نظريه هاي نيما نبود . شاعران بزرگ بعد از وي  چندان به بنيادهاي شعر نيما پي نبر دند .
وي گفت: نيما از جمله كساني است كه بايد به صورتي اساسي  در موردش صحبت شود. او يك دوره از تاريخ ايران را درآثار خود  منعكس مي كندكه قابل توجه است.بر خي از كج روي ها كه شاعران بعد از نيما دچار آن شدند بخاطر عدم درك نظريه هاي نيما بود .