اراک- رئیس اداره ممیزی اراضی منابع طبیعی استان مرکزی گفت: دو میلیون و ۱۱۴هزار هکتار اراضی ملی در استان وجود دارد که تاکنون یک میلیون و ۹۵۵هزار هکتار از این اراضی سند دار شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع طبیعی استان مرکزی، غلامحسین خاکساری اظهار داشت: دو میلیون و ۱۱۴هزار هکتار اراضی ملی و موات در این استان وجود دارد که تاکنون برای یک میلیون و ۹۵۵هزار هکتار شامل ۹۳ درصد این اراضی سند مالکیت گرفته شده است.

وی افزود: پنج هزار و ۴۴۹ هکتار از اراضی ملی و موات  استان مرکزی نیز طی سه ماهه ابتدای امسال سنددار شده است.

خاکساری ادامه داد: شهرستان شازند با صدور سند برای دو هزار و ۳۷۳هکتار، زرندیه یک هزار و ۷۰۲ هکتار، و اراک یک هزار و ۳۷۲هکتار به ترتیب بیشترین میزان اخذ سند را در بین شهرستان های استان در این مدت به خود اختصاص داده اند.

رئیس اداره ممیزی اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان مرکزی بیان کرد: هم چنین در این مدت پنج هزار و ۶۷۱ هکتار از اسناد دفترچه ای اراضی این شهرستان ها و پنج هزار و ۴۴۹ هکتار از اراضی شهرستان دلیجان به کاداست و تک برگی تبدیل شده است.

خاکساری، هدف از تفکیک اراضی و سنددار کردن آنها را مدیریت و تثبیت حاکمیت دولت بر اراضی، استفاده بهینه از منابع آب، خاک و مشخص شدن مرز بین مستثنیات، اراضی ملی و منابع طبیعی عنوان کرد.

رئیس اداره ممیزی اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان مرکزی از تعیین تکلیف یک هزار و ۷۳۳ هکتار از اراضی ملی استان مرکزی در سه ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: تعیین تکلیف اراضی ملی در راستای تثبیت مالکیت دولت، رفع اختلاف مستثنیات با منابع ملی و رسیدگی به اعتراض های مردم در کمیسیون ماده واحده شهرستان‌ها در سال جاری انجام می شود.

گفتنی است استان مرکزی با ۲۹هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.