به گفته دبیر انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، برای پویایی انجمن های تجسمی وقت آن است که پیشکسوت ها به جوان ترها اعتماد کنند و هیات مدیره ها کمی جوان تر شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران فعالیت مستمری طی ۱۷ سال گذشته داشته اما این انجمن هم مانند دیگر انجمن های تجسمی کشور در این سال ها فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته و طی هشت دوره هیات مدیره ای که انجمن به خود دیده، دوره هایی بوده است که هیات مدیره دوره خود را تمام نکرده است؛ مانند دوره هفتم که هیات مدیره وقت از کار کنار کشید تا زودتر از موعد انتخابات برگزار شود و هیات مدیره ای جدید شکل بگیرد.

اگر به سایت انجمن سر بزنید آخرین به روز رسانی آن به اسفند سال ۹۴ باز می گردد و همچنین مشکل دیگر انجمن ها در اینجا نیز دیده می شود: به حد نصاب نرسیدن مجمع های عمومی در دور اول و کشیده شدن این مجامع به دوره های دوم و سوم. البته نمی‌توان کتمان کرد که انجمن هنرمندان مجسمه ساز در برخی موارد مانند ایجاد تقویم برای برگزاری برخی رویدادهایی که خود مبدع آنها بوده، موفق عمل کرده که یکی از آنها برگزاری منظم نمایشگاه مجسمه های کوچک است.

بهداد لاهوتی، دبیر انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران درباره پویایی انجمن های تجسمی به خبرنگار مهر گفت: من معتقدم در وهله اول مشکلات انجمن های هنرهای تجسمی به سن و سال شکل گیری آنها بازمی‌گردد مثلا انجمن ما ۱۷ ساله است یعنی تازه سن یک انسان بالغ را به دست آورده است. در کشورهای دیگر انجمن هایی که شما می شنوید فعالیت های زیاد و موثری دارند گاه قدمتشان به صد سال می رسد.

وی ادامه داد: انجمن های ما باید بیشتر و بیشتر تجربه کسب کنند تا به ایده آل نزدیک شوند و باز هم به این نقطه که برسند ایده آل من یک چیز و ایده آل یک جوان چیز دیگری است.

اما دبیر انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با نگاهی به اساسنامه و نحوه عضوگیری در انجمن یکی دیگر از مشکلات را در همین نقطه دانست و توضیح داد: وقتی دو دهه پیش انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز شکل گرفت خیلی ها را عضو کردیم تا آمار اعضا بالا برود. حالا آن افراد یا در ایران نیستند یا اصلا دیگر مجسمه ساز نیستند. ضمن اینکه در اساسنامه ما اینطور آمده که هر فارغ التحصیل رشته مجسمه سازی بدون هیچ پیشینه کاری می تواند عضو انجمن بشود. البته در حال حاضر یک سری سخت گیری ها می کنیم که لااقل عکس کارهایشان را برای ما ارسال کنند اما آن زمان که قرار بود آمار اعضای انجمن را بالا ببریم به این فکر نکردیم و امروز کوهی از پرونده ها و اعضایی داریم که نه بازدهی برای انجمن دارند، نه اعتباری برای انجمن می آورند و نه فعالیتی دارند. ضمن اینکه برای تغییر اساسنامه ما مجبور هستیم مجمع عمومی برگزار کنیم و باز با حاضر نشدن اعضا، مجمع به حد نصاب نمی رسد و در یک چرخه باطل گیر کرده ایم.

از طرف وزارت ارشاد حمایت نمی شویم

لاهوتی افزود: ما در انجمن می توانیم دانشجویان را بعد از فارغ التحصیلی تا یک مرحله ای رشد بدهیم اما بعد از آن دیگر این روند رشد قطع می شود و ما نمی توانیم اعضا را مثلا با فعالیت های نمایشگاهی مناسب حمایت کنیم. یکی از علت هایش هم این است که ما زیر مجموعه وزارت ارشاد یا مرکز هنرهای تجسمی هستیم و وقتی از آن سمت حمایتی از ما نمی شود در واقع ما هم دستمان برای حمایت اعضا خالی است.

وی با اشاره به قریب به ۶۰۰ نفری که در حال حاضر در انجمن هنرمندان مجسمه ساز عضو هستند، گفت: به نظر شخص من در نهایت سیصد نفر از این تعداد واقعا در فضای مجسمه سازی فعال هستند. ضمن اینکه ما هنوز فرق میان انجمن هنری–فرهنگی و انجمن صنفی را نمی دانیم. وقتی ما یک انجمن صنفی نباشیم نمی توانیم قراردادهای مالی ببندیم و مثلا مجله خودمان را روی دکه بفروشیم و درآمدزایی بکنیم. ما نتوانسته ایم در این سال ها به این اتفاق نظر برسیم که یک انجمن صنفی موازی با این انجمن تشکیل دهیم.

لاهوتی درباره فعالیت این دوره هیات مدیره با توجه به نزدیک شدن به انتخابات دور بعد نیز بیان کرد: ما در این دوره هیات مدیره به دلیل اینکه  یک کار نصفه را از هیات مدیره قبل تحویل گرفته بودیم در برزخی گیر کرده بودیم. دوباره جمع کردن و انسجام دادن به کارها زمان برد. ضمن اینکه ما ایرانی ها خیلی اهل کار گروهی نیستیم و تا سال‌ها باید تجربه و همدیگر را تحمل کنیم تا کارها پیش برود.

این مجسمه‌ساز با اعلام این خبر که دو هفته دیگر هیات مدیره جدید تشکیل خواهد شد، توضیح داد: تنها خوشحالی من این است که در این سال ها توانسته ایم انجمن را به جایی برسانیم که تکلیف نمایشگاه های ثابت آن در تقویم فعالیت هایش تثبیت شود. ما هر سال باید دو دوره نمایشگاه مجسمه های کوچک و یک دوره نمایشگاه چهار سوی خیال را برگزار کنیم که تقویم برگزاری آنها مشخص است. امیدوارم در دوره بعد سایت انجمن فعال شود و اتفاقات موثرتری برای اعضا رخ بدهد.

باید جوان ترها وارد میدان شوند

لاهوتی درباره این نکته که ثبت انجمن هنرمندان مجسمه ساز در آذرماه است و چرا چند ماه قبل تر انتخابات هیات مدیره برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه ثبت شرکت ها در تیرماه است و مسائل مالی شرکت ها در تیر رسیدگی می شود ما هم چند ماه انتخابات را جلو کشیدیم تا با این اتفاق هماهنگ باشد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره کاندیدای هیات مدیره نخواهد شد، توضیح داد: من طی یک سال و هفت ماه گذشته در بیش از شصت جلسه در خود انجمن و بالای بیست جلسه سیاستگذاری و بیش از سی جلسه نمایشگاهی در خارج از انجمن شرکت کردم و این در حالی است که اعضا برای این وقتی که می گذارند مزدی دریافت نمی کنند ولی حجم بالای جلسات آدم را از کار و زندگی می اندازد. ضمن اینکه معتقدم خارج از بحث حرفه ای باید جوان ترها پای کار بیایند. یک فاصله ای میان پیشکسوت های ۶۰ ساله و هم سن‌های من که ۴۰ سال دارم است که باید در هیات مدیره پر شود. هم سن و سال‌های من باید پا پیش بگذارند و در چرخش کارها دخیل شوند تا مسایل بهتر پیش رود.

این هنرمند مجسمه ساز در پایان و در واکنش به پیشنهاد خبرگزاری مهر درباره تشکیل یک انجمن صنفی هنرهای تجسمی متشکل از هنرمندان عرصه های مختلف تجسمی نیز گفت: در حال حاضر که اکثر انجمن های مربوط به هنرهای تجسمی در یک ساختمان گرد هم آمده اند می توان یکسری جلسات مشترک با یکدیگر تدارک دید. در این سال‌ها ما حتی نتوانسته‌ایم یک بیانیه مشترک منتشر کنیم ولی حالا ممکن است این اتفاق رخ بدهد. اما در پاسخ به شما باید بگویم هنوز وقتش نرسیده به دنبال تشکیل چنین انجمنی باشیم. هنوز باید انجمن های مستقل تجسمی در کار خود جا بیفتند بعد این اتفاق رخ بدهد. مثل «بی نال هنر» که این روزها از سمت مرکز هنرهای تجسمی مدام حرفش مطرح می شود. داشتن یک بی نال هنر خوب است اما به شرط آنکه بی‌نال های تخصصی هر رشته سر موعد خود برگزار شود و بعد بهترین هایشان به بی نال هنر بیایند.