آبادان- فرماندار آبادان گفت: آبادان پتانسیل پیشرفت در حوطه تجارت و بازرگانی را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عزیزاله شهبازی شامگاهامروز دوشنبه در نشست بررسی موضوعات مختلف شهرستان با اولویت گمرک و بندر در محل سرسرای اجتماعات اداره بندر و دریانوردی آبادان افزود: آبادان از شهرستان راهبردی استان با جمعیتی بالغ بر ۳۴۷ هزار نفر است که سه نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

وی با اشاره به وجود زیرساخت های خوب و مناسب در جهت پیشرفت حوزه ی تجارت و بازرگانی در این شهر، اظهار کرد: شهرستان آبادان موتور محرکه توسعه ی استان خوزستان است.

فرماندار آبادان تصریح کرد: با توجه به وجود زیرساختهای تجاری و بازرگانی و گسترش محدوده سازمان منطقه آزاد اروند باید این سازمان برنامه های توسعه ای و راهبردی برای منطقه تعریف کند.

شهبازی یادآور شد: با اعلام شهرهای آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند بارقه امید در میان مردم زنده  شد به طوریکه طبق آخرین سرشماری نفوس در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۷ که رشد منفی ۴.۶ درصدی جمعیت را داشتیم، رقم رشد از سال ۹۲ تاکنون براساس ذیج حیاتی ۲۰ درصد رشد جمعیتی را نشان می دهد.

افزایش کشت به شیوه مکانیزه

وی ضمن اشاره به وجود بزرگترین سایت پرورش میگو با مساحت ۵ هزارهکتار در چوئبده، از این مزرعه آبی به عنوان یکی از امتیازات بکر و مناسب در حوزه  صید و صیادی نام برد و گفت: در زمان حاضر یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن آماده کشت است و موضوع افزایش کشت به شیوه مکانیزه نیز در دستور کار قرار دارد.

شهبازی با اشاره به وجود چهار شهرک صنعتی در شهرستان آبادان افزود: برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی دراین شهرک ها به دلیل تشدید تحریم ها و یا مشکلات مالی از چرخه تولید خارج شدند که در زمان حاضر توانستیم با همکاری و حمایت منطقه آزاد ۱۱ واحد نیمه فعال را به مدار تولید بازگردانیم.

وی از صنعت کشاورزی در آبادان به عنوان یکی از صنایع مهم و قابل توجه در شهر نام برد و اضافه کرد: پیش از جنگ تحمیلی نزدیک به ۱۹۰هزار تن خرما از نخلستانهای این شهرستان به دست می آمد  که بخشی از آن نیز به خارج از کشور صادر می شد.

فرماندار آبادان با اشاره به طرح ۵۵۰ هکتاری موسوم به مقام معظم رهبری گفت: در زمان حاضر با بهسازی و زهکشی زمین های کشاورزی در قالب طرح مذکور، بخش زیادی از زمینهای کشاورزی آبادان آماده واگذاری و کشت است.

اخذ مجوزهای لازم برای صادرات و واردات

شهبازی با بیان اینکه ۴۷ روستا و دو شهر از توابع آبادان خارج از محدوده مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند است، افزود: با توجه به پیگیری های به عمل آمده  انتظار می رود تا مجوزهای لازم برای انجام صادرات و واردات کالاهای تجاری در بنادر اروندکنار و چوئبده با رویکرد رونق کسب و کار هر چه سریعتر صادر شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر کمبود فضای موجود برای انجام بارگیری و تخلیه در اداره بندر و دریانوردی آبادان (۶.۸ هکتار با مجموع فضای اداری) مشکلاتی را برای تجار و بازرگانان ایجاد کرده است.

شهبازی تصریح کرد: قرار بود تا در محدوده تانک فارم ساختمان جدیدی برای اداره بندر آبادان احداث شود که با پیش آمدن مشکلاتی در حوزه ی تملک هنوز این اتفاق رخ نداده، امید می رود تا این مسئله هر چه سریعتر در مرحله اجرا گذاشته شود.

فرماندار آبادان در پایان ابراز امیدواری کرد تا با پیگیری های استاندار خوزستان و نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی (بر اساس قانون) و با توجه به نگاه ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی به مرزنشینان، هر چه سریعتر مشکلات گمرکی در این حوزه با هدف تامین رفاه بیشتر مردم رفع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان به منظور بازدید از بخشهای مختلف آبادان و بررسی مشکلات بخش بندری و گمرکی به طور ویژه به آبادان سفر کرد.

در پایان این نشست، استاندار خوزستان با همراهی جمعی از مسئولان استانی و شهرستان با کشتی از مرز آبی اروندرود نیز بازدید کرد.