رشت ـ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان با اشاره به اقامه نمازجمعه در ۳۳ نقطه از استان گفت: ۱۵۰۰ عضو افتخاری در برپایی نماز جمعه سراسر گیلان مشارکت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر٬ حجت الاسلام والمسلمین علی اسلامی نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر دوشنبه  برگزار شد اظهار کرد: نماز جمعه قبل از پیروزی انقلاب در غربت اقامه می شد چرا که حاکمیت اسلامی در جامعه برقرار نبود.

وی افزود: زمانی که حاکمیت اسلامی برقرار نیست نماز جمعه محلی از اعراب ندارد و در زمان طاغوت امکان بیان مسائلی که به حکومت اسلامی مربوط بود، امکان نداشت.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان به اقامه نخستین نمازجمعه پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب همانطور که امام خمینی نیز فرمودند، یکی از برکات نهضت اسلامی برپایی نماز جمعه بود و در پنجم مرداد ۵۸ این نماز سیاسی- عبادی به امامت آیت الله طالقانی اقامه شد.

برپایی نماز جمعه در ۳۳ نقطه گیلان

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی نژاد در ادامه با اشاره به برپایی نمازجمعه در ۸۵۰ نقطه از کشور تصریح کرد: بیش از دو هزار روحانی برجسته به عنوان ائمه جمعه و امام جمعه موقت در سراسر کشور فعالیت می کنند و بیش از ۴۰ هزار نفر نیروی افتخاری نیز برپایی نماز جمعه را به عهده دارند.

وی همچنین به برپایی نماز جمعه در ۳۳ نقطه از گیلان اشاره کرد و افزود:  در برپایی نمازجمعه گیلان قریب به هزار و ۵۰۰ نیروی افتخاری مشارکت دارند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان همچنین با اشاره به تأکیداتی که بر لزوم اقامه نمازجمعه در قرآن و روایات آمده است خاطرنشان کرد: اهمیت برپایی این فریضه به اندازه ای است که خداوند در قرآن و در سوره جمعه خطاب به مومنان فرموده که برای اقامه نمازجمعه شتاب کنید.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی نژاد ادامه داد: در روایات نیز تأکید زیادی بر اقامه نمازجمعه شده به طوریکه حضرت علی فرموده اند، بهشت را برای برگزار کنندگان نماز جمعه شفاعت می کنم.

نمازجمعه آرامش بخش دل ها و عامل وحدت مردم

وی در ادامه نمازجمعه را رسانه ای موثق در جامعه خواند و گفت: در شرایطی که اخبار ضد و نقیض در جامعه زیاد است، نمازجمعه به عنوان رسانه ای موثق و  خطیب جمعه همانند منبع موثق اخبار می تواند ایفای نقش کند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان به بیانات مقام معظم رهبری درباره نمازجمعه اشاره و تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، در بحبوحه روزهای بعد از انقلاب، نمازجمعه آرامبخش دل ها بود و باعث وحدت بین مردم شده بود و ائمه جمعه نقش رهبری و هدایتگری را به عهده داشتند به همین دلیل دشمن ائمه جمعه را ترور می کرد تا مردم را از اقامه این فریضه الهی مأیوس کند.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی نژاد همچنین تشویق جوانان برای شرکت در نمازجمعه را ضروری دانست و گفت: برای کارهای فرهنگی و معنوی نقطه اول خانواده ها و دستگاه های آموزشی هستند که وظیفه شناساندن نماز جمعه و ذکر اهمیت حضور در آن را به عهده دارند.