نشست کشورهای جنوب شرق آسیا در حالی پایان یافت که با امتناع کامبوج از امضای بیانیه علیه چین، تلاش دیگر کشورهای عضو راه به جایی نبرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) امروز دوشنبه بالاخره پس از انصراف فیلیپین از درخواست خود مبنی بر لزوم صدور بیانیه مشترک علیه اقدامات پکن در دریای چین جنوبی، از بن بست سیاسی خارج شد و به نشست لائوس پایان داد.

امتناع فیلپین که دو هفته پیش رای دادگاه لاهه در محکومیت پکن را به نفع خود خرید به دنبال مخالفت قابل پیش بینی کامبوج با امضای بیانیه مشترک پایانی که مغایر منافع چین باشد، اتفاق افتاد.

در آسه آن هیچ بیانه ای مگر با اجماع نظر هر ۱۰ کشورعضو رسمیت نمی پذیرد و بنابراین حتی اگر یکی از این کشورها مخالف اقدامی باشد، موافقت سایرین راه به جایی نخواهد برد.

در همین راستا، چین نیز به دلیل حمایت کامبوج از منافع پکن در دریای چین جنوبی، رسما از این کشور تشکر کرد.

گفته می شود که کامبوج با تاکید بر لزوم گفتمان دو جانبه برای حل مسائل مانیل – پکن با طرح ارائه شده از سوی فیلیپین برای محکومیت اقدامات چین در حوزه آبی مورد مناقشه مخالفت کرد.

پکن به طور سنتی مالکیت ۹۰ درصد از دریای چین جنوبی را در اختیار دارد حال آنکه دادگاه لاهه در حکم اخیر خود این ادعا را به چالش کشید و به کشورهای کوچک حوزه مورد مناقشه فرصت داد تا با پیروی از مدل فیلیپین به طرح شکایت های احتمالی بپردازند.

در هر صورت اگرچه نشست لائوس در زمینه محکومیت پکن راه به جایی نبرد، بیانیه پایانی همچنان حاکی از دغدغه برخی کشورها از بابت لاینحل بودن مناقشات دریای چین جنوبی و نگرانی از بابت افزایش تنش بود.