رئیس اداره دینی مسلمانان در مسجد جامع مسکو دردیدار با سفیر بریتانیا ازتلاش‌­های آنهادرپذیرفتن واسکان پناه‌جویان ازخاورمیانه قدردانی و بر پیشگیری و مبارزه با تروریسم و افراطی­‌گرایی تاکیدکرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس اداره دینی مسلمانان در مسجد جامع مسکو در دیدار با سفیر تام الاختیار بریتانیا از تلاش‌­های جامعه اروپا از جمله بریتانیا در پذیرفتن و اسکان پناه‌جویان از خاورمیانه به ویژه از سوریه قدردانی و بر پیشگیری و مبارزه با تروریسم و افراطی­‌گرایی تاکید کرد.

شیخ «راویل عین الدین» مفتی روسیه و رئیس اداره دینی مسلمانان در مسجد جامع مسکو با «لوری بریستو» سفیر تام الاختیار بریتانیا ملاقات و گفتگو کرد.

در این دیدار که با حضور هاریس سائوبیانوف معاون راویل عین الدین، ایلدار گالییف مدیر دپارتمان روابط بین الملل، مارسل میرسایاپوف رییس بخش همکاری با سازمان همکاری­های اسلامی، جاناتان اوانس دبیر اول سفارت بریتانیا در امور سیاسی انجام شد، شیخ راویل عین الدین درباره تاریخچه فعالیت­ها و نوع فعالیت این مرکز اسلامی برای سفیر بریتانیا توضیحاتی ارائه کرد.

توضیحات راویل درباره یازدهمین نشست بین ­المللی اسلامی «دین، هویت و همگرایی در شرایط تغییر ارزش­ها» که طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ دسامبر ۲۰۱۵ در لندن برگزار شد، بیش از سایر موضوعات توجه سفیر بریتانیا را به خود جلب کرد؛ نشستی که به موجب آن رهبران کشورهای اسلامی و مفتیان روسیه و کشورهای اروپایی حضور داشتند.

به گفته راویل، جوامع اسلامی دول اروپایی به برگزاری چنین برنامه­‌هایی در کشورهای خود علاقه زیادی دارند. آنان علاقه­مند به کسب اطلاع از تجربه مسلمانان روسیه هستند که در جامعه خود به یکدیگر نزدیک شده و با ارگان­های دولتی و نهادهای مختلف تعامل و گفتگو دارند.

شیخ راویل عین الدین به خاطر تلاش­‌های جامعه اروپا از جمله بریتانیا در پذیرفتن و اسکان پناهجویان از خاورمیانه به ویژه از سوریه قدردانی کرده و گفت: «مسلمانان روسیه مراتب قدردانی خود را نسبت به مقامات بریتانا به خاطر فراهم کردن شرایط برای زندگی این پناهجویان بیان می­‌کنند.»

وی همچنین به این مساله اشاره کرد که امکان دارد برخی افراد سودجو به بهانه پناهندگی از گروه­های تروریستی به این کشور نفوذ کنند و این مشکل باید به دقت مورد توجه قرار بگیرد.

به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در روسیه، موضوع دیگری که دو طرف به آن پرداختند، نقش آموزش و روشنگری در پیشگیری و مبارزه با تروریسم و افراطی­گرایی بود.

مفتی شیخ راویل عین الدین و سفیر بریتانای درباره تبادل تجربه در خصوص برگزاری جلسات دینی در مدارس و زندان­ها نیز بحث و گفتگو کردند. در این رابطه راویل تجربه کار شورا و اداره دینی مسلمانان روسیه را برای سفیر بریتانیا بازگو کرد. برگزاری این جلسات به مفهوم مباحثه و جلسات سخنرانی برای زندانیان مسلمان، برگزاری مراسم نماز جماعت و توزیع کتب و مطالب دینی است.

طرفین همچنین به افکار عمومی در جامعه روسیه و بریتانیا نسبت به جدا کردن مسلمانان، دانشجویان، کارگران، دانشمندان، افراد قانون‌مدار، میهن‌پرستان و افراط‌­گرایانی که میهن و دین ندارند و در پی تخریب و برهم زدن اوضاع هستند، تاکید کردند.

موضوع دیگری که در مرکز توجه قرار گرفت، هراس از مهاجرت، بیگانه‌هراسی و اسلام‌هراسی بود. طرفین توافق کردند که با کمک هم، به دنبال راه هایی برای غلبه بر این مشکل باشند.