تفاهم‌نامه تشکیل کمیته‌ای مشترک بین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و وزارت اوقاف سوریه، در دمشق به امضای مسئولین این دو نهاد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد عبدالستار السید، وزیر اوقاف جمهوری عربی سوریه و آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تفاهم‌نامه مشترک بین دو کشور ایران (به طرفیت مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی) و جمهوری عربی سوریه (به طرفیت وزیر اوقاف این کشور) را امضا کردند.

آیین امضای این تفاهم‌نامه با حضور محمدرضا شیبانی، سفیر و مصطفی رنجبرشیرازی، رایزن فرهنگی ایران در سوریه و با تلاش‌های این رایزنی در چهارم مرداد، به امضای طرفین رسید. در این مراسم طرفین، همکاری بین وزارت اوقاف سوریه و مجمع تقریب مذاهب را بررسی کردند و با اشاره به مشکلات جهان اسلام، هویت، فرهنگ و وحدت امت اسلامی، بر ضرورت مقابله با جناح‌های تکفیری تندرو، تأکید کردند.

طرفین در این تفاهم‌نامه همچنین به همکاری و تلاش برای حفاظت از منابع انسانی و اقتصادی و فکری امت اسلام و بازگشت عزت و کرامت به مسلمانان و دفاع از هویت آنان تأکید کردند.

بر اساس این تفاهم‌نامه و به منظور تحقیق اهداف امت اسلامی در وحدت و تقریب مذاهب آن و رسیدن به اهداف مورد نظر، کمیته‌ای از هر دو طرف تشکیل شد.

کمیته پیشنهادی از جانب کشور سوریه شامل: حسام‌الدین فرفور، رییس مجمع دینی فتح، سید عبدالله نظام، رییس مجمع دینی حضرت رقیه (س)، محمد شریف الصواف، رییس مجمع دینی ابوالنور، نبیل سلیمان، مشاور امور دینی وزیر اوقاف سوریه و کمیته پیشنهادی از جانب کشور ایران شامل: عبدالکریم بی‌آزارشیرازی، عضو شورای عالی مجمع تقریب، محمدحسن تبرائیان، مشاور دبیرکل مجمع تقریب، محمدعلی آذرشب، مشاور دبیرکل مجمع و مدیرکل امور کشورهای عربی و آفریقا و احمد زرهانی، معاون امور استراتژیک و پارلمانی دبیرکل مجمع جهانی تقریب، می‌شود.

این کمیته راهکارهای همکاری و پیشرفت در زمینه‌های علمی و فقهی برای ایجاد زیربنای علمی برای همکاری بین آموزشگاه عالی علوم اسلامی شام و مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی و تبادل تجربیات در این زمینه، تبادل تجربیات درباره تقریب بین مذاهب اسلامی به منظور مقابله با اندیشه تکفیری منحرف، ترسیم نحوه همکاری برای تدوین فقه وحدت اسلامی و فقه مقاومت اسلامی به منظور استمرار مطالعات میدانی مشابه فقه بحران با همکاری دانشمندان تمامی مذاهب اسلامی و طرح توصیه‌ها و پیشنهادات نهایی برای تدوین توافقنامه همکاری بین وزارت اوقاف سوریه و مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی، را بررسی می‌کند.