صبح امروز تعدادی از خبرنگاران مهمان موزه هنرهای معاصر تهران شدند تا از بخش هایی از گنجینه موزه بازدید کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح روز سه شنبه ۱۲ مردادماه ورودی محل نگهداری گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران روی خبرنگاران گشوده شد تا همراه با توضیحات امیر راد هنرمند و مسئول کانون نئومدیای موزه هنرهای معاصر تهران تعدادی از آثار گنجینه موزه دیده شود.

پیش از بازدید خبرنگاران از محل گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، مجید ملانوروزی سرپرست موزه هنرهای معاصر در جمع خبرنگاران حضور یافت و بازدید از موزه هنرهای معاصر توسط خبرنگاران در آستانه روز خبرنگار را یک حرکت جدی از سوی این موزه برای شفاف سازی روابط میان موزه و اهالی رسانه دانست.

در ابتدای بازدید احسان عباسی مسئول گنجینه و اموال موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به اینکه رویین پاکباز چینش آثار گنجینه را روی ریل های مخزن گنجینه بر اساس تاریخ خلق آنها انجام داده و نه صرفا تقدم و تاخر مکاتب هنری گفت: در سال های اخیر به آثار خارجی گنجینه تعداد محدودی اثر اضافه شده که شامل ۵۲ اثر چاپی از طرف سفارت مکزیک و ۱۳ اثر از هنرمند آلمانی گونتر اوکر است. 

امیر راد در ابتدای بازدید در جمع خبرنگاران گفت: معمولا در بازدید از گنجینه موزه هنرهای معاصر چند اثر شاخص را نشان می دهند اما من همین جا باید بگویم که اهمیت موزه به چند کار شاخص آن نیست و باید یک توضیحی درباره اهمیت کل این مجموعه داده شود. این آثار که از نیمه دوم قرن ۱۹ جمع آوری شده است از مهمترین مکاتب و جنبش های هنر مدرنیستی را تا سال ۱۹۷۹ در بر می گیرد. گرچه ما بازدید از آثار را از امپرسیونیست ها آغاز می کنیم اما باید بدانید چند اثر از نئوامپرسیونیست ها هم در موزه موجود است.

راد با اشاره به اینکه ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران به جهت موزه شدن تاسیس نشده بود و قرار بود یک گالری برای نمایش آثار هنرمندان ایرانی باشد، بیان کرد: اوایل دهه ۵۰ با بالا رفتن قیمت نفت بنیاد پهلوی (فرح دیبا) شروع به خرید آثار هنری کرد ولی قرار نبود اینجا محل نمایش این آثار باشد چرا که موزه هنرهای معاصر تهران تنها ۲ هزار متر فضای نمایشگاهی دارد و نمی توان حتی تعداد معدودی آثار را به صورت دائمی در این فضا به نمایش گذاشت و در کنارش نمایشگاه های جنبی برگزار کرد در حالیکه در دنیا موزه ها این کار را می کنند که بخشی از گنجینه خود را دائمی به نمایش می گذارند و نمایشگاه های جنبی هم برگزار می کنند. 

البته راد اشاره کرد که بخش مربوط به مخزن گنجینه موزه هنرهای معاصر از ابتدا به نیت نگهداری این آثار ساخته شده است. 

آماری از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

به گفته احسان عباسی مسئول گنجینه و اموال موزه هنرهای معاصر تهران، این گنجینه توسط دزدگیر و حراست به خوبی نگهداری می شود و امکان سرقت از آن وجود ندارد. وی درباره شمار دقیق آثار نیز گفت: در دفتر ما ۳ هزار و ۲۶۰ اثر ثبت شده است که ۱۰۰ اثر هم وجود دارد که امضا ندارند. از این میان یک هزار و ۴۰۰ اثر مربوط به بخش خارجی گنجینه است. همچنین ۸۰ مجسمه نیز در گنجینه موزه هنرهای معاصر موجود است که ارزش مادی و معنوی بسیاری دارند.

راد درباره تعداد آثار گنجینه توضیح داد: در شمارش آثار گنجینه نگاه واحدی وجود نداشته است. گاهی یک اثر سه لتی که باید یک اثر شمرده می شده، ۳ اثر شمارش شده و گاه ۳۱ برگ جدا از یک هنرمند به عنوان یک اثر شمرده شده است. امیدواریم با نشر آثار در سایت گنجینه این مشکل به مرور حل شود. 

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود تنها ۱۰ درصد آثار موزه هنرهای معاصر ارزش دارد و باقی آثار ارزش چندانی ندارند، گفت: این حرف پایه درستی ندارد چون باید تمامی آثار را قیمت گذاری کنید و بعد روی تک تک آثار پژوهش شود که چه نقشی در تاریخ هنر داشته اند. گاه یک اثر می تواند مرزهای تاریخ هنر را جا به جا کند.

راد با اشاره به اینکه ما بزرگترین مجموعه هنر غرب در شرق را در اختیار داریم، عنوان کرد: شما با مرور این آثار می توانید به لحاظ فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی یک بخش از تاریخ غرب را مرور کنید که این گنجینه به این سبب ارزشمند است. یعنی کل مجموعه در کنار هم دارای ارزش است. در واقع این گنجینه یک روایت منحصر به فردی از تاریخ هنر را دارد. 

در ابتدای بازدید اثری از پیکاسو که در انتهای مخزن گنجینه روی دیوار بود مقابل دیده خبرنگاران قرار گرفت. اثری که تا به حال چند بار برای امانت به موزه های دیگر برای نمایش رفته است اما به دلیل مغایرت محتوای آن با فرهنگ کشورمان در ایران به نمایش درنیامده است. در موزه هنرهای معاصر چند اثر وجود دارد که قابل نمایش نیست و امروز برای خبرنگاران نمایش داده شد. مرور آثار گنجینه از امپرسیونیست ها آغاز شد و در ادامه به نمایش برخی آثار پست امپرسیونیست ها، آثار پاپ آرتها که بخش قابل توجهی از آثار موزه به آن اختصاص دارد، هنرمندان آبستره و اکسپرسیونیست ها پرداخته شد. 

در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از پیشگامان هنر امپرسیونیست مانند مونه و پیسارو آثار قابل توجهی وجود ‏دارد. همچنین تعداد قابل توجهی اثر از پیکاسو که برخی از آنها غیر قابل نمایش است و مربوط به چندین دوره مختلف ‏کاری این هنرمند است. اثر جکسون پولاک به عنوان گران ترین اثر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نیز یکی از قابل ‏توجه ترین آثاری بود که گرچه بارها به نمایش درآمده اما توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد. همچنین آثار فرانسیس ‏بیکن به عنوان یکی از هنرمندان بزرگ فیگوراتیو نیز از آثاری بود که امروز از ریل خارج شد تا به نمایش درآید. ‏

در میان آثار پاپ آرتیست ها آثار اندی وارهول توجه بسیاری را به خود جلب کرد و خصوصا اثر «خودکشی» که یکی از گران قیمت ترین مجموعه آثار این هنرمند است. ‏

در ادامه در بخش گنجینه ایرانی آثاری از اردشیر محصص، پرویز کلانتری، محمود فرشچیان، مارکو گریگوریان و حسین زنده رودی به نمایش درآمد. 

۲۸ اثر گنجینه نیز در حال حاضر نزد موزه ای در رم امانت است. 

در پایان بازدید و خارج از مخزن گنجینه نگهداری آثار و خصوصا بحث تهویه نامطلوب در موزه هنرهای معاصر مورد ‏پرسش قرار گفت. حسن نوفرستی، مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران با بیان اینکه چند وقت است به ‏خاطر ساخت و سازهای مترو در جنب موزه مشکل تهویه در موزه تشدید شده است، گفت: این مشکل چند روز است به ‏وجود آمده و به تازگی دستگاه تهویه خریداری شده و به زودی نصب می شود. اما ان شاءلله به زودی بتوانیم شرایطی فراهم ‏کنیم که کل امکانات موزه به‌روز شود.‏

امکانات موزه هنرهای معاصر تهران ۴۰ سال است که به روز نشده است. هر چند به گفته راد تابلوی «مونالیزا» چند سال ‏در حمام یک خانه نگهداری می شد و آسیب جدی به آن نرسید. وی در این باره گفت: هر چند باید امکانات نگهداری آثار ‏به روز شود اما فقط می خواهم بگویم اینطور نیست که با دو درجه بالا و پایین رفتن موقتی دما آسیب به این آثار وارد ‏شود. بیش از هر چیز نور مناسب در نگهداری آثار موثر است.‏

در بازدید صبح امروز علاوه بر امیر راد، حسن نوفرستی مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر، مجید فروغی مدیر روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی و احسان عباسی مسئول گنجینه و اموال موزه هنرهای معاصر خبرنگاران را همراهی کردند.