تشکیل کارگروه رسیدگی به حل مشکل مالیاتی چاپخانه‌داران و درخواست رئیس اتحادیه ناشران از دولت برای معافیت کتابفروشان از پرداخت سهم بیمه کارفرما از جمله خبرهای مهم این هفته در حوزه کتاب هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: با وجود تعطیلی اول هفته و خارج شدن روز شنبه از گردونه اخبار جریان ساز حوزه کتاب، گزارش هفتگی این هفته، نسبتا پر خبر است.

در این گزارش، اخباری از وزارت ارشاد، هم اتحادیه ناشران و کتابفروشان، کارت های الکترونیکی خرید کتاب بانک صادرات، انتشارات سروش، جشنواره صنعت چاپ و تعطیل شدن چند ناشر در ترکیه به چشم می خورد.

درخواست رئیس اتحادیه ناشران از دولت

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نامه‌ای به معاون فرهنگی وزیر ارشاد درخواست کرد از محل یارانه‌های نشر، بودجه‌ای را برای معافیت کتابفروشان از پرداخت سهم بیمه کارفرمایان، اختصاص دهد.

وی در این نامه از سید عباس صالحی درخواست کرده تا از محل یارانه‌های نشر، بودجه‌ای را برای معافیت کتابفروشان از پرداخت سهم بیمه کارفرمایان، اختصاص دهد و نوشته است: «نظر به اینکه هر نوع مساعدتی در این زمینه به کتاب‌فروشی‌ها موجب امیدواری ایشان به بقا شده و از سوی دیگر با ایجاد علاقه به افزایش کتاب‌فروشی‌ها خواهد انجامید. خواهشمند است دستور فرمایند مراتب مورد بررسی قرار گرفته و در وهله نخست از محل یارانه‌های نشر و در صورت مواجهه با مسائل و مشکلاتی که این مهم را ممکن نگرداند با انعکاس موضوع به هیئت محترم وزیران نسبت به رفع موانع قانونی احتمالی اقدام لازم مبذول گردد.»

تشکیل کارگروه رسیدگی به حل مشکل مالیاتی چاپخانه‌داران

نخستین جلسه کارگروه رسیدگی به حل مشکل مالیاتی چاپخانه‌داران هم با حضور نمایندگان صنوف مرتبط با چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. این کارگروه، با حضور همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی، محمودرضا برازش؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر و نمایندگان صنوف مرتبط با چاپ در معاونت امور فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه میریونس جعفری، بابک عابدین، غلامرضا شجاع، احمدرضا اعتماد مظاهری به نمایندگی از صنوف مرتبط با چاپ و نشر در این جلسه حضور داشتند. چندی پیش ۳۰۰ واحد چاپی و تمامی اتحادیه‌های چاپ در سراسر کشور خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای در رابطه با مشکلات مالیاتی آن‌ها خصوصا مالیات بر ارزش افزوده ارسال کردند.

در این نامه به مشکلات مالیاتی چاپخانه‌داران و تعطیلی برخی از چاپخانه‌ها اشاره شده است و درخواست شده که هر چه سریع‌تر نسبت به این مشکل رسیدگی شود.

این کارگروه با دستور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی و به منظور پیگیری سریع مشکل چاپخانه‌داران کشور در پی ارسال نامه مذکور تشکیل شد.

رفع مسدودیت بن‌کارت‌های بانک صادرات برای اهل قلم

گزارش این هفته، دو خبر مربوط به کارت های خرید و دستگاه های کارت خوان دارد. اولین خبر مربوط به بن کارت های بانک صادرات برای اهل قلم است که به موجب آن، مشاور منابع و توسعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعال شدن بن‌کارت‌های اهل قلم بانک صادرات خبر داد.

نیکنام حسین‌پور مشاور منابع و توسعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از اوایل مرداد بن کارت‌های بانک صادرات فعال شده‌اند و صرفا تا پایان اسفند ماه سال جاری معتبر خواهند بود.

وی از همکاری به عمل آمده با بانک صادرات، شرکت ایران کیش و شرکت شاپرک از تاریخ اول مرداد ماه بن کارت‌های بانک صادرات بر روی دستگاه‌های کارتخوان بانک صادرات و ایران کیش فعال شده است و گفت: با توجه به پالایش اطلاعاتی انجام شده توسط شرکت شاپرک، اطلاعات به مدت سه ماه به دستگاه‌های ایران کیش منتقل شده است و با همان کد صنفی قابلیت استفاده خواهند داشت.

نصب ۵۰۰ دستگاه کارتخوان بانک شهر در کتابفروشی‌ها

روز سه شنبه ۱۲ مرداد خبر مربوط به شروع به کار دستگاه های کارتخوان بانک شهر در کتابفروشی ها منتشر شد و به موجب آن اعلام شد که دستگاه‌های کارتخوان (POS) بانک شهر برای گروه اول ناشران و کتابفروشانی که در سایت خانه کتاب ثبت‌نام کرده‌اند، راه‌اندازی شد.

بر اساس تغییر بانک عامل برای پوشش مالی یارانه‌های کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بانک شهر، دستگاه‌ کارتخوان(POS) این بانک برای بیش از ۵۰۰ ناشر و کتابفروش نصب شد. تمامی بُن کارت‌های خرید کتاب  بانک شهر صرفاً از طریق دستگاه کارتخوان (POS) این بانک قابل استفاده خواهد بود.

تمام سازمان‌ها و نهادها، اهالی قلمی که بن کارت‌های خرید کتاب برای آنها صادر شده است، می‌توانند در کتابفروشی‌هایی که پُز بانک شهر در آنها نصب شده است، کتاب‌های خود را خریداری کنند. اسامی کتابفروشی‌هایی که دستگاه کارت خوان بانک شهر در آها نصب شده نیز، در  سایت خانه کتاب به نشانی (ketab.ir) قابل مشاهده است.

برگزاری اولین جلسه هیئت مدیره دوره جدید انتشارات سروش

طی روزهای این هفته، مدیرعامل جدید انتشارات سروش منصوب و اولین جلسه هیئت مدیره این انتشارات نیز برگزار شد. اولین جلسه هیئت مدیره انتشارات سروش در دوره جدید مدیریت این ناشر، صبح روز سه شنبه ۱۲ مرداد با حضور مجید بلالی مدیرعامل این انتشارات و اعضای هیئت مدیره در دفتر انتشارات سروش برگزار شد.

مدیرعامل  جدید انتشارات سروش در این برنامه، بازنگری در سیاست های تولید آثار این انتشارات را از اولویت های مدیریت خود دانست

تمدید مهلت ثبت نام نمایشگاه‌های کتاب چند استان

تمدید مهلت ثبت نام برای شرکت در نمایشگاه های کتاب استان های زنجان، یاسوج، کرج و ارومیه هم یکی دیگر از خبرهای این هفته بود که مربوط به وزارت ارشاد می شد. به این ترتیب، مهلت ثبت‌نام ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب دراستان‌های زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، البرز و آذربایجان غربی تا ۱۵ مرداد تمدید شد.

نمایشگاه کتاب استان زنجان از تاریخ ۲ تا ۸ شهریور، نمایشگاه کتاب استان کهگیلویه و بویراحمد از تاریخ ۱۰ تا ۱۶ شهریور، نمایشگاه کتاب استان البرز از تاریخ ۱۳ تا ۱۹ شهریور و نمایشگاه کتاب استان آذربایجان غربی از تاریخ ۲۸ شهریور تا ۲ مهر ماه برگزار می‌شود.

تدوین دستورالعمل برگزاری شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ در استان‌ها

دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ هم این هفته برگزار شد و در آن مقرر شد تا دستورالعمل برگزاری این جشنواره هر چه سریعتر تدوین و به استان‌ها ابلاغ شود.

این نشست با حضور سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی، محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ و نشر و اعضا شورای سیاست‌گذاری روز یکشنبه ۱۰ مردادماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

صالحی در این برنامه درباره برگزاری شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ در استان‌ها گفت: با توجه به مصوبه شورای سیاست‌گذاری مبنی بر برگزاری جشنواره صنعت چاپ در تمامی استان‌ها باید معیارها، زمان برگزاری و به طور کل دستورالعمل برگزاری شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ مشخص شود و به استان‌ها ابلاغ شود. همچنین بایستی معیارهای انتخاب افراد خلاق و نوآور در صنعت چاپ مشخص شود تا روند اجرایی جشنواره هر چه سریع‌تر جریان پیدا کند.

نمایش دو نسخه نفیس از آثار سهروردی

دو نسخه نفیس از آثار سهروردی برای نخستین بار در موزه کتاب و میراث مستند رونمایی شد و در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفت. توضیح بیشتر این که، شرح فارسی رساله «هیاکل النور» با عنوان «نهایه الظهور» از آثار یحیی بن حبش سهروردی معروف به شیخ اشراق ( ۵۴۹-۵۸۷ ق.) برای اولین بار در موزه کتاب و میراث مستند، در معرض دید عموم قرار گرفت.

یکی از این نسخ، نسخه خطی نهایه الظهور، شرح فارسی رساله هیاکل النور است که با مقدمه و شرح هیکل‌های اول تا سوم توسط میرزا قاسم علی اخگر حیدرآبادی (متوفای بعد از ۱۳۶۵ قمری) در سال ۱۳۶۵ قمری فراهم آمده است.

برگزاری نشست خبری آغاز نخستین پویش کتابخوانی تابستانی

نشست خبری آغاز نخستین پویش کتابخوانی تابستانی هم روز دوشنبه این هفته، با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. صلاحی در این نشست درباره این طرح و دیگر برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای ترویج کتاب و کتابخوانی در تابستان امسال به بیان سخنانی پرداخته و به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

تعطیل شدن ۲۹ ناشر در ترکیه

تنها خبر خارجی این گزارش هم مربوط به عوارض کودتای اخیر ترکیه است. به موجب این خبر، دولت ترکیه به دنبال وقایعی که در این کشور پس از اقدام به کودتای نافرجام انجام داده، به سراغ ناشران نیز رفته و ۲۹ انتشارات را تعطیل کرده است.

منبع این خبر بوک نیوز بود و مهر این خبر را به نقل از منبع مذکور منتشر کرد. گفته شده تمام کالاها، دارایی‌ها، حقوق و مستندات این ناشران به خزانه دولت منتقل می‌شود.

اتحادیه ناشران ترکیه این اقدام را حمله به دموکراسی پارلمانی، دولت و مردم خواند و افزود: بستن ۲۹ خانه نشر پتانسیل خطر نقض حقوق بشر را بالا می‌برد و به خفه شدن آزادی اندیشه و بیان و نیز خسارت‌های جبران ناپذیر مالی و معنوی منجر می‌شود.