اهواز ـ مدیرکل پایانه های حمل و نقل خوزستان از راه اندازی ۳۵ سامانه ترددجاده ای در نقاط مختلف استان طی امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود مصدقی عصر امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مسائل و مشکلات انباشت در حوزه های مختلف زیاد است و خبرنگاران باید مطالبات مردم را به مسئولان منتقل و با نقد آنها پیگیر آن مطالبات می شوند. من نقدپذیر هستم و مسائل و مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند را به من منتقل کنید.

وی افزود: در ارتباط با ارتقای ایمنی سال گذشته همایش سیستم های حمل و نقل هوشمند را برگزار کردیم که خیلی پربار بود و مقالات خیلی خوبی هم ارائه شد. برگزاری این همایش در راستای ارتقای ایمنی راه ها بسیار مؤثر بود و برای همین نیز امسال دوباره این همایش را برگزار می کنیم.

مدیرکل پایانه های حمل و نقل خوزستان تصریح کرد: ترغیب اهل قلم، فرهیختگان، دانشگاهیان و بزرگان به ارائه مقاله در حوزه حمل و نقل هوشمند را از اصحاب رسانه خواستاریم و خود خبرنگاران نیز در این زمینه ارائه مقاله داشته باشند.

مصدقی اضافه کرد: ارتقای ایمنی عبور و مرور و حمل و نقل محورهای همایش هستند که در راستای ارتقای سطح خدمات رسانی این حوزه ها بسیار مؤثر خواهد بود. یکی از دغدغه های اصلی به عنوان یکی از سازمان هایی که در ایمنی راه ها نقش دارد، مدیریت سرعت در شبکه راه های استان خوزستان بود که امسال جدی تر مورد توجه قرار گرفته است.

سرعت و سبقت غیرمجاز؛ ۲ فاکتور اصلی تصادفات

وی بیان کرد: دو فاکتور اصلی تصادفات سرعت و سبقت غیرمجاز است و ۷۰ درصد تصادفات به این دو عامل برمی گردد و بر این اساس ترددهای جاده ای باید مدیریت شود. در این دو مورد ۱۲ سامانه را در دو سال اخیر راه اندازی کردیم و امسال هم ۳۵ سامانه را در دستور کار قرار داده ایم.

مصدقی عنوان کرد: برای راه اندازی سامانه های جدید در سال جاری هفت میلیارد تومان هزینه کرده ایم و برای راه اندازی این سیستم در حدفاصل ورودی پل زال به اهواز و شهرستان ایذه برنامه ریزی شده است. مجموعه این سامانه ها کنترل های خوبی را در چند حوزه خواهند داشت و از کمربند ایمنی عکس برداری و بعد از ثبت به ضابط کار یعنی نیروی انتظامی منتقل می کنند.

مدیرکل پایانه های حمل و نقل خوزستان گفت: بحث کمربند ایمنی در این سامانه دیده شده، سبقت و سرعت لحظه ای و سرعت متوسط هم ثبت می شود. بعضا ممکن است که برخی از خودروها چون در عبور از یک سامانه سرعت خوبی داشته باشند ولی اگر در انتهای مسیر سرعت افزایش پیدا کند دوباره در سامانه ثبت می شود.

وی ادامه داد: رانندگان باید سرعت های تعیین شده توسط راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و در غیر این صورت سامانه تخلف آنها را ثبت می کند. تابلوهای نصب شده راه و ترابری نیز این سرعت ها را چندین بار در جاده ها متذکر شده است.

مدیرکل پایانه های حمل و نقل خوزستان در ادامه افزود: بنا داریم تا در سال جاری ۵۰۰ کیلومتر از شبکه راه ها را تحت مدیریت این سامانه قرار دهیم و اگر بتوانیم از اعتبارات سرریز استان های ناموفق در زمینه راه اندازی این سامانه استفاده کنیم باز هم میزان پوشش طرح افزایش پیدا می کند.

مصدقی اضافه کرد: در بحث خدمات مجتمع رفاهی خوزستان سرجمع ۳۶ مجتمع را با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد ریال راه اندازی کرده ایم و رتبه استان در بحث احداث این مجتمع های بین راهی چهارم است.

وی با بیان اینکه خوزستان به عنوان یکی از استان های پیشرو در ساخت مجتمع های رفاهی است که طرح جامع و تفضیلی آن را تعیین کرده ایم و امیدواریم سالانه آنها را به حدی برسانیم که نیازمندی استان برطرف شود گفت: البته در این زمینه نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی است و برای تشویق در هر مجتمع به طور متوسط ۳۰۰ میلیون تومان را برای ساخت رمپ های خروجی و ورودی این مجتمع ها به طور بلاعوض انجام می دهیم.

مصدقی ادامه داد: همچنین در امر واگذاری زمین هم پیگیری می کنیم که فوری و به موقع تحویل داده شود.

به گفته مدیرکل پایانه های حمل و نقل خوزستان، در بخش مسافر در چهار ماه اول امسال ۳۰۰ هزار سفر و ۲.۴ میلیون نفر با ناوگان عمومی جابجا شدند که ۱۲ درصد کاهش در سفر و ۱۷ درصد کاهش در جابجایی مسافر داشتیم. این درصد کاهش ها را با وجود ۵۰ درصد ظرفیت خالی در ناوگان اتوبوسی و مینی بوسی شاهد بوده ایم.

پلاک اروند باعث افزایش ضریب ایمنی تردد در شبکه راه ها

وی خاطرنشان کرد: یکی از فرصت های خوب ایجاد شده در خوزستان بحث پلاک اروند بود که حجم گسترده ای از مردم به سمت آن روی آوردند و وجود این خودروها ضریب ایمنی خوبی را به تردد در شبکه راه ها بخشید.

مدیرکل پایانه های حمل و نقل خوزستان ادامه داد: اگرچه در سیاست ها اعتقاد به این داریم که نرخ سوخت باید منطقی باشد و تردد با وسایل شخصی وقتی به صرفه نباشد، آن وقت مردم باید از ناوگان عمومی استفاده می کنند.

مصدقی عنوان کرد: سال گذشته ۱۰۰ میلیون تردد در شبکه راه های خوزستان داشتیم که مدیریت ترافیک کار سختی برای عوامل راهداری، اورژانس، هلال احمر، راهنمایی و رانندگی بود. ۲۰ درصد از ترافیک سنگین کشور در خوزستان است و این استان مزیتی مثل هفت بندر از جمله بندر استراتژیک بندرامام که ۴۰ درصد واردات و ۱۷ درصد صادرات کشور از این بندر است، دارد.

وی اضافه کرد: مزیت های فوق استان خوزستان را به یک استان برخوردار در راستای حمل و نقل جاده ای تبدیل کرده و هرچند که این مسئله ترافیک استان را بالا می برد ولی در عین حال چون باعث گردش مالی می شود.

مدیرکل پایانه های حمل و نقل خوزستان بیان کرد: در حوزه کالا در چهار ماه اول امسال ۷۱۳ هزار سفر را داشتیم که یک و نیم درصد افزایش را نشان می دهد و حدود ۱۲ و نیم میلیون تن جابجایی کالا را داشتیم که دو درصد افزایش داشت. آمار فوق نشان می دهد که حجم تولید و گردش محصولات یک مقدار بیشتر شده است.

مصدقی تصریح کرد: چذابه و شلمچه جایگاه خاص و معنوی را به خوزستان بخشیده چون محل عبور زائران حسینی است و جایگاه بعدی آن در زمینه صادارت است که نشان دهنده بازار هدف در عراق است که فعالیت در این مرزها باید به معیشت و استقلال مردم در خوزستان کمک کند.

وی اضافه کرد: سال گذشته حدود پنج میلیون تن صادرات به کشور عراق داشتیم و مرز شلمچه پررنگ تر است که سه و نیم میلیون تن از این آمار را به خود اختصاص داد.

همسایگی خوزستان با کشور عراق یک فرصت است

مصدقی با اشاره به اینکه همسایگی خوزستان با کشور عراق یک فرصت است که دو مرز زمینی با این کشور داریم، گفت: عراق دارای بازار بسیار گسترده ای است که اگر توجه به زیرساخت ها یعنی راه های منتهی به مرزها نباشد، قطعا این فرصت مورد تهدید قرار می گیرد چون کشورهای دیگر مثل عربستان، ترکیه و چین قصد دارند تا بازار هدف را با تلاش های خود از دست ما خارج کنند.

مدیرکل پایانه های حمل و نقل خوزستان افزود: در دو سال گذشته قریب به ۵۰ میلیارد تومان در هر دو مرز شلمچه و چذابه هزینه کردیم که عملا به جز هزینه نگهداری کار دیگری در حوزه تجارت نمی کنیم. متأسفانه در مرز چذابه چون شهرداری بستان کار را بر عهده گرفته هیچ استانداردی در بارانداز ایجاد شده توسط آنها وجود ندارد. مدیریت بارانداز شلمچه نیز با منطقه آزاد است.

وی بیان کرد: عملیات تردد کامیون های عراقی و ایرانی باید یک سره شود، در همه نقاط دنیا به ترانزیت خیلی توجه می شود و باید در مرزهای خوزستان هم مورد توجه قرار بگیرد. به هر حال بعد از نفت و درآمدهای مالیاتی سومین منبع درآمدی خوب بحث ترانزیت است.

مصدقی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه با خدمات همه دستگاه های متولی در مرزهای خوزستان مثل مرزبانی، نیروی انتظامی، امنیتی، گمرک، راهداری، حمل و نقل جاده ای، گذرنامه و غیره استان خوزستان در هر دو مرز نسبت به مرزهای دیگر خیلی موفق عمل کرده است.

مدیرکل پایانه های حمل و نقل خوزستان همچنین عنوان کرد: اکثر مسئولان نظام در بازدیدهایی که در اربعین داشتند، نسبت به عملکرد دستگاه های خوزستان در مرزها اعلام رضایت کرده و حتی مقام معظم رهبری نیز اعلام رضایت داشتند. مرز چذابه دو سالن مجهز دارد که در حوزه تجارت و مسافری خدمات مطلوبی را ارائه می دهد و نسبت به محوطه سازی، ایجاد فضای سبز و ساخت کریدورها اقدام کردیم.

وی گفت: کلنگ ساخت سالن مسافربری هفت هزارمتری را در مرز شلمچه به زمین زده ایم که تا قبل محرم امسال به بهره برداری می رسد. ۱۰ میلیارد تومان منابع مالی هم برای بهسازی محور سوسنگرد تا چذابه تزریق شد.

مدیرکل پایانه های حمل و نقل خوزستان در ارتباط با سامانه ۱۴۱ نیز اضافه کرد: این سامانه دارای اطلاعات بسیاری برای انجام یک سفر ایمن دارد که از جمله آن می توان به مسافت بین پمپ های بنزین و مجتمع های بین راهی اشاره کرد. این سامانه به صورت سایت، کانال تلگرامی، اپلیکیشن موبایل، تلفن گویا و حتی سامانه پیامکی طراحی شده است.

مصدقی توضیح داد: متولی بارانداز چذابه شهرداری بستان است و دستور تأکید استاندار بوده تا کار به اداره کل پایانه حمل و نقل واگذار شود. برای مدیریت در این مرز شیوه نامه هایی را تنظیم کردیم تا شهرداری به عنوان یک پیمانکار آنجا زیرمجموعه ما فعالیت کند و با تدوین این شیوه نامه ها به دنبال ساماندهی کار در بارانداز مرز چذابه هستیم.

لزوم راه اندازی بازارچه های مرزی

وی با اشاره به اینکه حجم کامیون های عراقی که خیلی کم است و شاید در پارکینگ آزاد خلیج فارس هم اکنون بیشتر از ۲۰ کامیون هم نباشد، گفت: اگر دغدغه ما اشتغال مردم است باید بازارچه های مرزی را راه اندازی کنیم و همچنین در مرزها باید حمل به صورت یک سره انجام شود. البته بازارچه لزوما نباید سرمرز باشد حتی می تواند تا ۲۰ کیلومتری هم ساخته شود.

مدیرکل پایانه های حمل و نقل خوزستان با اشاره به اینکه اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متمرکز و معمولا ملی است، افزود: مهم این است که بتوانیم اعتبارات بیشتری را در این زمینه جذب کنیم تا نقش پلیس کمتر شود و نقل مدیریت های سامانه ای در حوزه ایمنی راه ها بیشتر شود.

مصدقی ادامه داد: معمولا هر سال ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش اعتبار داشتیم و سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار را در اختیار راه و شهرسازی قرار می دهیم که در زمینه راهداری هزینه کنند. این اعتبارات ملی اداره کل پایانه های خوزستان است و خود راه و شهرسازی نیز حدودا ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه می کنند.

وی در پایان، در واکنش به اعتراض خبرنگاران برای مبالغ بالای عوارض در آزادراه پل زال به اندیمشک نیز عنوان کرد: مبالغ عوارض دریافتی در آزادراه ها چون سرمایه گذاری هم خصوصی است و هم بخش دولتی؛ معمولا سرمایه گذار یک هیئت مدیره یا هیئت امنا دارد که عدد را به مجمع پیشنهاد و بعد از عملیاتی می شود.