شاهرود- معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اجرای موفق کوهورت چشم در این شهرستان، گفت: بزرگترین تجمع کوهورت های کشور با حضور پنج پژوهشگر بین المللی در شاهرود برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن امامیان عصر چهارشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از برگزاری بزرگترین تجمع سه روزه کوهورت های کشور از تاریخ سوم شهریور در این دانشگاه خبر داد و افزود: مطالعات کوهورت یکی از اقدامات ارزشمندی محسوب می شود که در زمینه پژوهش های بالینی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تا کنون در زمینه ۴۰ کوهورت معروف کشور مطالعات جدی انجام شده است، تصریح کرد: مطالعات در زمینه کوهورت زمان بر و پرهزینه است که از نظر علمی شواهد غنی را تولید و بسیار مورد توجه قرار دارد.

استارت کوهورت بیارجمند همزمان با هفته دولت

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ضمن بیان اینکه اعتبارات خوبی برای کوهورت چشم پزشکی شاهرود هزینه شده است تا امروز شاهد میزبانی این نشست با حضور پنج نفر از پژوهشگران مطرح دنیا توسط ویدئو کنفرانس باشیم،  ابراز داشت: با تجهیز شدن زیر ساخت آی تی می توانیم در ارائه بهتر این گردهمایی سهیم باشیم و در این راستا کاری کنیم که داده های ما ارزش افزوده داشته باشد و با بهره گیری از داده ها بتوانیم علل بیماری ها را شناسایی کنیم.

امامیان همچنین از استارت کوهورت بیارجمند همزمان با هفته دولت خبر داد و تصریح کرد: کوهورت بهداشت عمومی بیارجمند که مطالعه بسیار جدی منحصر به فرد در سطح کشور و در خاورمیانه است الگویی خواهد بود تا در آینده به پیشرفت دانش بشری کمک شایانی کند.

وی افزود: از دیگر کوهورت هایی که در هفته دولت استارت زده خواهد شد مطالعه هم گروهی برای رانندگان حوادث ترافیکی است که با پرداختن به آن میتوانیم باری از دوش مشکلات جدی جامعه برداریم.

اورژانس هوایی شاهرود نیازمند مدی کوپتر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز در این نشست با اشاره به اینکه طب اورژانس یکی از شاخه های راهبردی علوم پزشکی است، گفت: وجود این تخصص کمک می کند تا ثانیه هایی که برای نجات جان بیمار حیاتی است به بهترین نحو صرف نجات وی شود لذا می توان گفت اورژانس پیشانی کار بهداشت و درمان است.

تورج اسدی با اشاره به فعالیت هفت هیئت علمی در واحد طب اورژانس شاهرود، گفت: هم اکنون در صدد جذب دو نفر دیگر در این مجموعه هستیم تا ظرفیت لازم برای خدمات رسانی بهتر بهبود بخشد.

وی با اشاره به محور پرتردد تهران-مشهد که یکی از پرحادثه خیزترین محورهای مواصلاتی کشور است، امداد هوایی پایگاه اورژانس شاهرود را یکی از مهمترین پایگاه های کشور دانست و توضیح داد: در زمینه امداد هوایی طی سال ۹۳ حائز رتبه برتر در کشور شدیم که تا کنون می توان گفت با افزایش ۹۰درصدی ماموریت های این اورژانس مواجه بوده ایم و امیدواریم با رفع تحریم ها و وارد کردن مدی هلیکوپتر با توجه به قابلیت پرواز در شب و شرایط سخت ظرفیت قابل ملاحظه ای را در این بخش فراهم کنیم.

اطلاع رسانی عمومی راهی برای کاهش مصرف دخانیات

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز در خلال این نشست با اشاره به آسیب های مصرف دخانیات در کشور گفت: دود سیگار حاوی ۴۰ هزار ماده سرطان زا است که میزان آلودگی آن ۵۰هزار بار بیش از آلوده ترین شهرهای دنیا به شمار می رود.

محمد محمدی با بیان اینکه در ایران سالانه ۵۸ میلیارد نخ سیگار استفاده می شود که بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان ضرر اقتصادی برای کشور در بر دارد، گفت: سالانه ۲۰ الی ۳۰هزار میلیارد تومان صرف هزینه های بهداشتی درمانی افراد سیگاری می شود.

وی همچنین تصریح کرد: اگر روند مصرف دخانیات افزایش یابد در ۴۰سال آینده ایران، پاکستان و مصر جز پرمصرف ترین کشورهای دنیا به لحاظ استفاده از مواد دخانی به شمار خواهند رفت که میزان مصرف و سن مصرف در آمارها حاکی از آن است که بستر جامعه امروز نیازمند یک آگاهی بخشی و اطلاع رسانی عمومی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود: ایران در راستای مسائل قانونی دارای یکی از معتبرترین قانون های دنیا برای مبارزه با دخانیات به شمار می رود و معتقدیم که اگر همه عوامل با هم افزایی در کنار هم قرار گیرند و برای اطلاع رسانی در کاهش آسیب های دخانیات سهیم شوند می توان بیان کرد که مصرف دخانیات را کاهش داده و در راستای سلامت جامعه گام ارزشمندی برداشته ایم.