آغاز پرداخت خانه کتاب به کتابفروشی‌های دخیل در طرح تابستانه کتاب و انتشار فهرست کتاب‌های مورد علاقه رئیس جمهور آمریکا، از جمله خبرهای مهم این هفته در حوزه کتاب هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته چندان پر خبر نیست و به غیر از اخبار داخلی، ۲ خبر خارجی را در خود جا داده است. گزارش با ۲ خبر مربوط به خانه کتاب آغاز شده و با ۲ خبر خارجی که هر دو مربوط به کتاب و کتابخوانی در آمریکا هستند، پایان پیدا می‌کند.

مشروح گزارش هفتگی خبرهای کتاب را در ادامه می‌خوانیم:

آغاز تسویه خانه کتاب با کتابفروشی‌های طرح تابستانه کتاب

گزارش این هفته، دو خبر از موسسه خانه کتاب دارد. در خبر اول، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در گفتگویی که این هفته با مهر داشت، از آغاز پرداخت تعهد مالی این موسسه به کتابفروشی‌های مشارکت کننده در طرح تابستانه کتاب خبر داد. با پایان طرح یک ماهه «تابستانه کتاب» در سراسر کشور، ۹۳ میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۳۷ هزار و ۱۰۶ ریال کتاب با تخفیف ۱۷ میلیارد و ۹۶۵ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۸۱۴ ریال در سراسر کشور به فروش رفت که طی آن در ۳۱ استان کشور و با مشارکت ۵۱۸ کتابفروشی، ۵۴۶ هزار و ۹۸ نسخه کتاب از سوی ۲۰۶ هزار و ۸۱۱ نفر خریداری شد.

جلیسه در این خبر که روز چهارشنبه ۲۷ مرداد منتشر شد، ضمن بیان اینکه مبلغ یارانه‌ای که برای طرح تابستانه کتاب در نظر گرفته شده بود و می‌بایست به این کتابفروشی‌ها پرداخت شود، حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است، درباره کم و کیف تسویه حساب با کتابفروشی‌های مشارکت کننده در این طرح، گفت: کارهای مربوط به تسویه حساب با کتابفروشی‌ها آغاز شده و هم اکنون در حال تسویه تعهداتمان هستیم.

انتخاب دبیر علمی دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران

خبر دیگر از خانه کتاب این که، با حکم مدیرعامل خانه کتاب، کیانوش غریب‌پور به سمت دبیر علمی دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران منصوب شد. این خبر هم از اخبار روز شنبه ۲۳ مرداد و اولین روز این هفته بود.

معرفی هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا

خبر معرفی اعضای هیئت مدیره جدید انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فراورده‌های سلولزی ایران هم این هفته منتشر شد. طبق اطلاعات این خبر، اولین جلسه هیات مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فراورده‌های سلولزی ایران، بعد از برگزاری مجمع عمومی سالیانه و انتخاب هیات مدیره جدید این انجمن، برگزار شد. همچنین در این جلسه، درباره برنامه‌های آتی واردکنندگان کاغذ، مقوا و فراورده‌های سلولزی ایران، بحث و بررسی و تبادل نظر بین اعضا به عمل آمد.

به این ترتیب سیدحسن میرباقری مهرآبادی کماکان برای یک سال دیگر به‌عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فراورده‌های سلولزی ایران به فعالیت خود در هیئت مدیره ادامه می‌دهد.

انتشار فراخوان هفتمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس

فراخوان شرکت در هفتمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع‌مقدس همزمان با هفته دفاع‌مقدس برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و دفاع مقدس (ایثار و شهادت)،  روز دوشنبه ۲۵ مرداد، برای همه ناشران، موسسات فرهنگی و علاقمندان به موضوع آثار دفاع مقدس منتشر شد.

هفتمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در تهران برگزار خواهد شد.

تجلیل از کتابخوانان برتر جشنواره کتابخوانی رضوی

روز شنبه ۲۳ مرداد از کتابخوانان برتر جشنواره کتابخوانی رضوی در تهران تجلیل به عمل آمد.

به این ترتیب، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی عصر شنبه در تالار مرکزی کتابخانه پارک شهر تهران با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران، معاون امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و فرماندار تهران برگزار شد.

افتتاح پردیس هزار متری کتاب در مشهد

این خبر مربوط به اتفاقات هفته گذشته است اما روز شنبه این هفته منتشر شد. به همین دلیل آن را در گزارش این هفته می آوریم. خبر هم این بود که در آستانه میلاد امام رضا(ع) در شهر مشهد، فروشگاه بزرگ پردیس کتاب وابسته به انتشارات و کتابفروشی‌ «امام» مشهد افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه این کتابفروشی با حضور جعفر یاحقی، عبدالله کوثری و نیز سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همایون امیرزاده مشاور وی و نیز جمعی از اهالی ادبیات و کتاب در مشهد برگزار شد.

کتابفروشی نخست ‌امام در مشهد به مساحت ۴۰ متر در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون به یکی از معتبرترین و مورد رجوع‌ترین محل‌های فروش کتاب در شهر مشهد شناخته شده است و پردیس کتاب با مساحت تقریبی هزار متر در دو طبقه فروشگاه جدید کتابفروشی این خانواده فرهنگی به شمار می‌رود.

کشف ۹ هزار سند خطی در سیرجان

روز چهارشنبه این هفته بود که در خبر دیگری که مربوط به حوزه کتاب در شهرستان ها می شد، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب شرق کشور در استان کرمان از شناسایی بیش از ۹ هزار سند خطی در شهر سیرجان خبرداد.

حجت الاسلام محمد محمود آبادی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب شرق کشور در دیدار گروهی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان کرمان از بخش‌های مختلف کتابخانه ملی ایران، درباره این اسناد گفت: تعدادی از آنها به صورت اسکن، به مناسبت روز ملی اسناد در اختیار سازمان قرار گرفت و مابقی آنها نیز قرار است به آرشیو ملی منتقل شود.

انتشار فهرست کتاب های مورد علاقه اوباما

گزارش این هفته دو خبر خارجی و بین المللی هم دارد که اولین شان مربوط به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکاست. در این خبر که کاخ سفید منتشرش کرد، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا فهرست تابستانی مطالعه خود را متشکل از کتاب‌هایی از طیف‌های مختلف اعلام کرد و از کتاب پرفروش «دختر در قطار» نیز نام برد.

اوباما که این روزها با خانواده‌اش راهی تعطیلات تابستانی شده، مجموعه‌ای از رمان‌های جایزه برده تا پرفروش و خاطرات را با خودش برده است.

۵ کتاب منتخب باراک اوباما شامل «روزهای بربریت: زندگی موج سواری» نوشته ویلیام فینیگان، «راه‌آهن زیرزمینی» نوشته کالسون وایتهد، «ق مثل قوش» نوشته هلن مکدونالد، «دختر در قطار» نوشته پائولا هاوکینز و «سونیویس» نوشته نیلا استفنسون است.

راه اندازی جایزه ادبی انجمن قلم آمریکا برای نویسندگان غیرآمریکایی

خبر دیگر هم این بود که یک جایزه ۵۰ هزار دلاری ادبی جدید برای حمایت از نویسندگان بین‌المللی که به روح آثار ناباکوف وفادار هستند، راه‌اندازی شد.

جایزه قلم ناباکوف با حمایت بنیاد ادبی ولادیمیر ناباکوف جایگزین جایزه ‌دیگری به همین نام شد که با هدف دیگری راه‌اندازی شده بود. این جایزه به نویسنده‌ای اهدا خواهد شد که در کشوری خارج از آمریکا متولد شده و اثر او به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه شده باشد. این جایزه برای تقدیر از مجموع آثار یک نویسنده خارجی اهدا خواهد شد.