زنجان- معاون وزیر بهداشت و درمان گفت: محصول تراریخته در کشور کشت نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول دیناروند شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران زنجان اظهار داشت: تا جایی که ما در وزارت بهداشت اطلاع داریم هیچ محصول تراریخته ای در ایران کشت نمی شود.

وی ادامه داد: در مورد محصولات تراریخته، در ایران تاجایی که اطلاع دارم محصول ترا ریخته ای کشت نمی شود، فقط ۲ محصول ذرت و سویا و مشتقات آنها که تراریخته هستند، وارد می شوند.

دیناروند با بیان اینکه محصول تراریخته محصولی است که دارای تغییرات ژنتیکی شده است، افزود: لزوما هر محصول تراریخته ای مضر و خطرناک نیست.

وی یادآور شد:هر محصول تراریخته ای با هدفی دچار تغییر می شود که می تواند مثبت یا منفی باشد. باید بررسی علمی در این خصوص صورت گیرد.

به طور معمول ۳۰ قلم کمبود دارویی داریم

دیناروند به اصطلاح ناصر خسروی دیجیتال اشاره کرد و گفت: قاچاق اینترنتی دارو در کشور ما موضوع تازه ای نیست و در سطح دنیا مطرح بوده است. پلیس فتا در کشور با پلیس بین الملل برای مقابله با این موضوع همکاری دارد.

دیناروند با بیان اینکه مسئولان در وزارت بهداشت به مسائل نگاه علمی دارند، تاکید کرد: کمبود داروهای بیماران خاص و صعب العلاج، مدیریت شده و در حد قابل پذیرش است و به طور معمول ۳۰ قلم کمبود دارویی داریم و با وجود تمام تلاش ها، موفق به کاهش تعداد آنها به ۲۰ قلم نشدیم.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان از ذخیره مناسب دارو در کشور خبر داد و اظهار داشت: میزان ذخیره دارو در کشور برای هشت ماه کافی است.

دیناروند با بیان اینکه محدودیتی برای تولید داروهای کمیاب نداریم، افزود: مردم باید به تولید داخل اعتماد کرده و از آن حمایت کنند. برخی بی اعتمادی ها سودی برای کشور ندارد. سیاست کشور حمایت از تولید داخل است و از نظر بین المللی هم داروهای تولیدی کشور مورد تایید سازمان جهانی است.

پانسمان‌های تخصصی بیماران EB رایگان انجام شود

دیناروند به ضرورت توجه به محصولات تولیدی بخش کشاورزی در خصوص استفاده استاندارد از سموم کشاورزی، تاکید کرد و گفت:سرانه استفاده از سموم کشاورزی کشور بالا نیست. اشکال کار ما عدم مصرف موثر و هدفمند سموم است.

وی با بیان اینکه طب سنتی در ایران ضعیف است، افزود: رغبت مردمی در این خصوص پایین بوده و متخصص در آن کم داریم.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حساس بودن رسانه‌ها و مردم نسبت به سرنوشت بیماران نادر را نشان‌دهنده عواطف بالای مردم ایران عنوان کرد و گفت: دولت اعتبار محدودی دارد و باید این اعتبار را در سراسر کشور تقسیم کند، با این حال اعتبار خاصی برای درمان، مدیریت بیماری و کنترل مشکل بیماران نادر، خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته است.

دیناروند افزود: از تیرماه سالجاری بر اساس توافق‌های صورت گرفته قرار است که پانسمان‌های تخصصی بیماران EB رایگان انجام شود و بنا است در ۱۰ دانشگاه قطب کشور، لینک‌هایی برای خدمات‌دهی به این بیماران و تحویل و توزیع محموله پانسمان تخصصی پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: پانسمان تخصصی این بیماران تا شهریورماه تامین شده و فرآیند تحویل این پانسمان برای مهرماه نیز از هفته آینده آغاز می‌شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پانسمان تخصصی بیماران EB تا شهریورماه تامین شده و فرآیند تحویل این پانسمان برای مهرماه نیز از هفته آینده آغاز می‌شود و نباید نگران این قضیه بود.

 دیناروند افزود: افرادی در کشور داریم که بیماری‌های نادری از جمله EB دارند و کنترل این بیماری‌ها هزینه بالایی را در بردارد و این در حالی است که نزدیک به ۴۰۰ نفر مبتلا به بیماری EB در کشور ثبت شده است.