در مراسم سومين سال يادبود ادوارد سعيد كه در اردن برگزار شد، شركت كنندگان به معرفي و تبيين ديدگاههاي ادوارد سعيد پرداخته و اظهار داشتند كه وي سعي داشت علاوه بر معرفي اسلام و غرب به تفكرات خصمانه غرب نسبت به اسلام پرداخته و در رأس آنها خاورميانه و مسئله فلسطين را بررسي كند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از الدستور، به مناسبت سومين سال درگذشت " ادوارد سعيد" متفكر برجسته فلسطيني نشستي در مجمع تفكر عربي اردن برگزار شد كه شركت كنندگان ابتدا به منظور اداي احترام به نجيب محفوظ نويسنده معروف مصري و برنده جايزه ادبي عرب كه چندي پيش درگذشت، يك دقيقه سكوت كردند و سپس به دنبال بررسي ابعاد فكري ادوارد سعيد به تجليل از مقام شامخ  وي پرداختند.

دكتر همام غصيب دبير كل نشست با بيان اينكه اقداماتي كه ادوارد سعيد در خصوص مسئله فلسطين و خاورميانه انجام داده، بسيار چشمگير است، اظهار داشت: شخصيت او در همه جاي دنيا و تفكرات وي شناخته شده است به طوري كه روند فكري و سياستهاي تفكري وي بر كسي پوشيده نيست.

دكتر همام تصريح كرد: وي طي نوشته ها و به دنبال افكار خود به تفكيك فكر عربي و نقد خطابه هاي غربي پرداخته تا علاوه بر ارائه تمدن اسلام، بتواند بر استعماري كه غرب بر شرق روا داشته، يورش برد.

دكتر ژوزف مسعد استاد تفكر اسلامي دانشگاه كلمبيا و نيويورك نيز با بيان اينكه تحليل تفكر ادوارد سعيد در مورد مسئله فلسطين ضرورت دارد تا ديدگاهها و نگرشهاي وي به ديگران نيز ارائه شود، ياد آور شد: او براي رهايي مردم فلسطين تلاش كرد و از هيچ كوششي كوتاهي ننمود و با تحليل آخرين اثر زيگموند فرويد خواستار راهي شد تا به رنج ديرين مردم فلسطين پايان دهد و با اين اقدام بتواند آموزشي مثبت براي تبيين هويت انساني در يك جهان مدرن و به ويژه خاورميانه داشته باشد .

دكتر نبيل اللو مدير كل شوراي فرهنگ و هنر دار الاسد سوريه كه با موضوع " ادوارد سعيد و موسيقي " سخنراني كرد، با بيان اينكه ادوارد سعيد هنگامي كه به سوريه آمد از وي خواست تا اركستر سوريه را ببيند، اظهار داشت: پس از اين ديدار يك پروژه موسيقي كه سعيد آن را تأسيس كرد، در سوريه ايجاد شد و كارگاههايي نيز به منظور ارائه آموزشهاي لازم تأسيس گرديد. ادوارد سعيد موسيقي را راهكاري براي بيان نظرات و بازتاب و منعكس كننده ايده هايش مي دانست. وي معتقد بود كه نماي عمومي در موسيقي مانند تفكر است كه بايد هماهنگي ميان جزئيات كوچك آن ايجاد شود.

دكتر محمد شاهين استاد دانشگاه اردن در اين نشست كه با عنوان" شرق شناس مسلمان در خطابه هاي غربي" سخنراني كرد و افزود: شرق شناسي كه ادوارد سعيد مطرح كرد، همان بررسي زد و خورد ميان شرق و غرب و يا ميان اسلام و غرب بود تا به معرفي اسلام و غرب بپردازد، چرا كه اسلام عنوان اصلي مناقشه و بحثهاي ادوارد سعيد به شمار مي رود. وي طي بحثهاي خود به تفكرات خصمانه غرب به اسلام نيز توجه ويژه اي كرده است. 

دكتر شاهين تأكيد كرد كه ارزش كتاب " شرق شناسي" اين انديشمند تنها ارزش تاريخي يا آكادمي يا مناقشه اي نيست، بلكه آن به معرفي شرق شناسي غربيها درباره اعراب و مسلمانان مي پردازد و ارزش آن به رصد و معرفي شرق و سيطره غرب بر اسلام و مسلمانان است .