قزوین- شهردار اصفهان گفت: جاده افسانه ای ابریشم در گذشته دروازه های تمدن و فرهنگ شهرهای مختلف دنیا را به روی یکدیگر گشود و احیاء آن امروز هم می تواند موجب رونق اقتصادی شهرهای مسیر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جمالی نژاد روز شنبه در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم که با حضور ۶۰۰ مهمان داخلی و خارجی در شبستان امام علی‌(ع) برگزار شد اظهار کرد: قدرت های اقتصادی امروز جهان با تلاش و کوشش کسب می شود و با دستیابی به فناوری های نوین قابل افزایش است.

جمالی نژاد با اشاره به راه تاریخی جاده ابریشم گفت: جاده ابریشم با آن قدرت افسانه ای خود دروازه های تمدن جهان را به روی یکدیگر گشود و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی را ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد: نبود ارتباط بین کشورهای در مسیر جاده ابریشم این تمدن و این گفتمان جاده ابریشمی را از بین برد ولی امروز هم دیر نشده است و می توان ایجاد ارتباط دوباره بین ملت ها را در مسیر افزایش صلح و تمدن از سر گرفت.

شهردار اصفهان از نقاط مشترک شهرداران جاده های ابریشم سخن گفت و افزود: همه شهرهای این جاده از تمدن و فرهنگی کهن سرمنشا گرفته اند، لذا نباید اجازه داد تمدن های ریشه دار ما در مقابل تمدن های نوظهور تهدید شود.

جمالی نژاد از توان خدادادی، قدرت اکتسابی و تمدن به عنوان ۳ قدرت موجود در جهان نام برد و گفت: راه ابریشم جاده یک طرفه نیست بلکه شریانی با خون تازه خواهد بود که تبادل مجدد فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و تمدنی را به جان و روح شهرهای این مسیر تزریق خواهد کرد.

وی اظهار کرد: کهن شهرهای مسیر جاده ابریشم می تواند با ورود به دیپلماسی فعال و نوین شهری داشته های خودرا به رخ جهانیان بکشد و با راه مطمئن و مبادله تمدنی ارتباط مجدد را ایجاد کند.

شهردار اصفهان افزود: اگر امروز به فکر حفظ واحیاء داشته ها و مزیت های سنتی خود نباشیم، در آینده حسرت گفتمان این روز را خواهیم خورد.