بجنورد- معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی از تشکیل ۴۵۰ کلاس درس چندپایه در مناطق محروم این استان طی سال گذشته خبر داد.

عصمت بدخشان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۸۶۴ دانش آموز ۶ سال در خراسان شمالی شناسایی شده تا در سال تحصیلی جدید وارد مدرسه شوند، گفت: تلاش ما برای حضور تمامی این کودکان در کلاس‌های درس است و این موضوع در مناطق روستایی با اولویت دختران به طور جدی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق این امر، نیازمند حمایت همه دستگاه‌های اجرایی استان هستیم، افزود: شناسایی، جذب و نگهداشت دانش آموزان واجد شرایط و پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان دوره دبستان، از اقداماتی است که در راستای پوشش تحصیلی و انسداد مبادی بی سوادی در استان انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: در این راستا در سال تحصیلی گذشته، ۵۴ کلاس درس دو زبانه و ۴۵۰ کلاس چندپایه برای دانش آموزان مناطق روستایی و محروم تشکیل شده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان از شناسایی یک هزار و ۵۰۰ کودک بازمانده از تحصیل خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اهداف آموزش و پرورش و در راستای انسداد مبادی بی سوادی، در حال حاضر حتی در مناطق صعب العبور نیز آمار کودکان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل در حال رسیدن به صفر است.

وی پوشش تحصیلی در دوره ۶ سال تمام را ۹۹.۱۵ درصد و دوره ابتدایی(اول تا ششم) را ۹۸.۴۵ درصد اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۲۵۰ دانش آموز به دلیل ممانعت از تحصیل از سوی خانواده‌های خود، کلاس‌های درس را تجربه نکردند.

وی با اشاره به موضوعات فرهنگی و سنت‌هایی که به اشتباه در بین برخی خانواده‌ها نهادینه شده است، اظهار داشت: در حاشیه شهرها به سبب بروز آسیب‌های فرهنگی و اقتصادی، دغدغه‌های زیادی داریم، چرا که در سال گذشته ۹ دانش آموز دختر دوره ابتدایی به دلیل ازدواج زود هنگام، ترک تحصیل کردند.

بدخشان با تاکید بر اقدام جدی دستگاه‌های مربوطه و تلاش در راستای پوشش تحصیلی دانش آموزان و انسداد مبادی بی سوادی، عنوان کرد: شهرداری، فرمانداری و بخشداری‌ها باید از محل اعتباراتی که در اختیار دارند، دانش آموزان مناطق خود را تحت حمایت قرار دهند تا کودکی به دلیل بضاعت کم، از تحصیل بازنماند.

وی از وجود ۳ هزار دانش آموز بی بضاعت در پایه‌های اول تا ششم ابتدایی در استان خبر داد و گفت: این کودکان در آستانه ترک تحصیل قرار دارند و تنها با کمک خیرین، معلمان و همکاران تا کنون قادر به ادامه تحصیل شده‌اند، بنابراین باید از کودکان بی بضاعت، بدسرپرست و بی سرپرست حمایت شوند تا بتوانیم آن‌ها را در مدارس نگه داریم.