به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نشان شیرازه، دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران پیش از ظهر امروز یکشنبه ۱۴ شهریور با حضور مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر این جایزه در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد.
کیانوش غریب پور دبیر دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران با اشاره به پیشینه غنی کتاب در ایران به لحاظ کتابآرایی، از کمتوجهی به این حوزه مهم نزد ناشران سخن گفت و تاکید کرد: با وارد شدن تکنولوژی چاپ و کم شدن کارهای دستی در هنر طراحی کتاب، این پروسه کم کم تسلیم روند مکانیکی چاپ کتاب شد.
وی افزود: نشان شیرازه که سال گذشته راه اندازی شد، تلاشی بود برای عطف توجه دوباره به اهمیت هنر کتاب آرایی در صنعت نشر و ما تلاش می کنیم در دومین دوره، با بررسی و انتخاب آثار قابل اعتماد و معرفی آنها به صنعت نشر، توجه ناشران را بر این مسئله متمرکز کنیم.
غریب پور با اشاره به عنوان این نشان هم گفت: شیرازه در لغت به معنای پیکره یک کتاب و تمام آن چیزی است که شکل کتاب را شامل می شود. فراخوان نشان شیرازه دوم شهریور ماه امسال با همکاری خانه کتاب اعلام شد و دبیرخانه دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران تا ۲۵ شهریور آماده دریافت آثار منتشر شده در سال ۱۳۹۴ از سوی ناشران، طراحان گرافیک، هنرمندان تصویرگر و همه فعالین صنعت نشر و کتابآرایی است.
دبیر نشان شیرازه، هدف از برگزاری دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران را عطف توجه به اهمیت طراحی یکپارچه و متفکرانه پیکره کتاب به عنوان موضوعی مهم در طراحی گرافیک و صنعت نشر و نیز تشویق هنرمندان، ناشران و دست اندرکاران صنعت نشر در جهت ارتقاء جایگاه کتاب آرایی عنوان کرد و یادآور شد: نشان شیرازه به شکل (فیزیک) کتاب های منتشر شده و پدیدآورندگان هنری آن (تیم هنری) و بر مبنای ارزش های توأم با زیبایی و عملکرد اهدا می شود.
وی با برشمردن بخش های مختلف نشان شیرازه افزود: بخش مسابقه پیکره کتاب شامل برترین کتاب تصویری در گروه سنی خردسال و کودک، برترین کتاب مصور در گروه سنی نوجوان، برترین کتاب مصور در گروه سنی جوان و عمومی، برترین کتاب غیرتصویری در گروه سنی نوجوان، برترین کتاب غیرتصویری در گروه سنی جوان و عمومی، برترین کتاب علمی- آموزشی در گروه سنی کودک، برترین کتاب علمی- آموزشی در گروه سنی نوجوان، برترین کتاب علمی- آموزشی در گروه سنی عمومی، برترین کتاب گنجینه (مجموعه آثار هنرمندان، مکان های تاریخی، مخزن هنری موزه ها و...)، برترین کتاب نفیس ادبیات کهن فارسی، برترین مدیر هنری نشر از میان همه گروه های سنی و برترین ناشر حامی کتاب آرایی از میان همه گروه های سنی است.
به گفته غریب پور، بخش مسابقه اجزای کتاب هم شامل برترین تصویرگر موتیف های متن از میان همه گروه های سنی، برترین تصویرگر جلد در گروه سنی نوجوان، برترین طراح گرافیک جلد در گروه سنی نوجوان، برترین طراح گرافیک جلد در گروه سنی جوان و عمومی، برترین طراح گرافیک متن در صفحه آرایی کتاب های گروه سنی نوجوانان، برترین طراح گرافیک متن در صفحه آرایی کتاب های گروه سنی جوان و بزرگسال، برترین طراح قلم (فونت) متن از میان همه گروه های سنی، برترین عکاس کتاب های گنجینه و برترین خوشنویس کتاب متن است.
دبیر نشان شیرازه، ادامه داد: جایزه مسابقه پیکره کتاب شامل نشان شیرازه، دیپلم افتخار و یکمیلیون تومان است.
مطابق اعلام، شورای علمی دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران شامل علی بوذری، سحر ترهنده، افشین داورپناه، مسعود سپهر و کیانوش غریبپور و هیات انتخاب آثار و داوری هم شامل علی بوذری، سحر ترهنده، مسعود سپهر، بیژن صیفوری، محمدرضا عبدالعلی و کیانوش غریبپور هستند.
وی همچنین از برگزاری دو کارگاه آموزشی (مسترکلاس) و همچنین دو پنل تخصصی در حوزه کتاب آرایی و نیز صنعت نشر در جریان برگزاری این جایزه خبر داد و در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بررسی قرآن های نفیس در این نشان گفت: آنچه در فضای طراحی قرآن در کشور شاهد آن هستیم، بهره گیری از الگوهای خطی قدیمی در جهان اسلام است و کمتر از خط اصیل طراحی در نگرش این قرآن ها استفاده می شود. به هر حال قرآن ها هم در بخش گنجینه از نظر هنر کتاب آرایی، مورد بررسی قرار می گیرند.
غریبپور در پاسخ به این سوال که آیا در فرآیند داوری آثار به دولتی یا خصوصی بودن ناشر توجه می شود یا کتاب بما هو کتاب مورد ارزیابی قرار می گیرد؟ گفت: ما فقط به کتاب های خوب از نظر فن کتاب آرایی نگاه می کنیم البته واقعیت های جدی عرصه نشر، در تولید هنری کتاب ها تاثیر دارد، اما ما قرار نیست کل دردهای صنعت نشر را درمان کنیم.
دبیر نشان شیرازه ادامه داد: برای ما مهم نیست که ناشر کتاب ها دولتی باشد یا خصوصی و یا جوان باشند و باسابقه، ملاک ما در انتخاب، منطبق بودن آثار با معیارهایی است که تدوین کرده ایم که البته این معیارها بدون توجه به میزان فروش کتاب هم قابل رصد و ارزیابی هستند. اینکه نقش تصویرگر یا طراح گرافیک و یا مدیر هنری یک انتشاراتی در انتقال پیام اصلی کتاب چقدر موثر بوده است، برای ما اهمیت زیادی دارد.
وی در خصوص وضعیت کنونی کتاب آرایی در حوزه کودک و نوجوان هم افزود: متاسفانه ادبیات ما در حوزه کودک و نوجوان چندان بهروز نیست و آثاری هم که بهروز است، چندان با زندگی روزمره کودکان و نوجوانان ما انطباق ندارد. به هر حال تصویرگری کتابهای ما تابعی است از خود کتاب ها و ادبیات نهفته در آنها.
در این نشست همچنین مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، موسسه مجری دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران (نشان شیرازه) در سخنانی شکل کتاب را رکن مهم کتاب عنوان کرد و گفت: فیزیک و شکل ظاهری کتاب می تواند در جذب مخاطب و به تبع آن در رونق کتابخوانی بسیار مؤثر باشد. مایه تاسف است که کشور ما برند سابقه درخشان بر هنر کتاب آرایی در قرون میانی هجری، امروز مورد کم توجهی واقع شده است.
مدیرعامل خانه کتاب، بخشی از این مسئله را به مسائل تکنیکی، ابزارها و ادوات لازم برای آراستن مناسب ظاهر کتاب ها مرتبط دانست و با اشاره به ضعیف بودن بنیه اقتصادی ناشران گفت: متاسفانه ویترین کتابفروشی های ما از جهت شکل ظاهری کتاب ها چندان ویترین جالبی نیست. نشان شیرازه قرار است کمک کند تا شیرازه از هم پاشیده کتاب ایرانی به هم بپیوندد.
جلیسه ابراز امیدواری کرد: با تداوم این سالانه اهمیت مدیریت هنری در انتشاراتی ها بیش از پیش نمود پیدا کند.
افشین داورپناه معاون فرهنگی خانه کتاب و عضو شورای علمی دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران هم در گزارشی از اولین دوره نشان شیرازه در سال گذشته گفت: در دوره نخست حدود یک هزار کتاب به دبیرخانه ارسال شد که حدود ۶۰ درصد از این کتاب ها در بخش بزرگسال و مابقی در بخش کودک و نوجوان بودند با این وجود تنها ۱۵ درصد از هزار اثر ارسالی به مرحله دوم راه پیدا کرد که این نشان از آن دارد که اکثر آثار استانداردهای لازم را از نظر فنون و هنر کتاب آرایی نداشتند.