مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری گفت: بنا داریم تعداد شرکت های مدیریت صادرات را افزیش دهیم تا بدین واسطه صادرات محصولات شرکتهای دانش بنیان براحتی انجام گیرد.

روح الله استیری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حمایت از شرکتهای مدیریت صادرات تخصصی کالاهای دانش بنیان یکی از برنامه‌هایی است که در معاونت علمی بطور جدی پیگیری می‌شود تا محصولات دانش بنیان یک حوزه تجمیع و در قالب یک برند واحد به بازارهای صادراتی عرضه شوند.

مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری اظهار کرد: در این راستا تاکنون بیش از ۶ شرکت مدیریت صادرات در حوزه‌های تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات پیشرفته الکترونیک، ابزار دقیق و تجهیزات اپتیک و فوتونیک، داروهای گیاهی و تجهیزات مرتبط با صنایع هوایی و فضایی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های مدیریت صادرات، نقش واسطه را در فرآیندهای صادراتی ایفا می‌کنند، عنوان کرد: این شرکتها یکی از انواع واسطه‌های صادراتی هستند که برای کمک به بنگاههای اقتصادی در جهت ورود به بازارهای جهانی ایفای نقش می‌کند و بسته به شرایط و نیاز می‌توانند مدیریت تمام یا بخشی از فعالیت‌های صادراتی بنگاههای اقتصادی مخصوص بنگاههای کوچک و متوسط را بعهده بگیرند.

استیری عنوان کرد: شرکت های مدیریت صادرات پس از تولید سبدی از محصولات دارای مزیت صادراتی شرکت های دانش بنیان، اقدامات تکمیلی از جمله اخذ مجوزهای لازم، تحقیقات بازار، شرکت در نمایشگاه‌ها و … را بر عهده دارند.

استیری افزود: شرکت های مدیریت صادرات به گونه ای عمل می کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت موردی خدمات از کریدورصادرات معاونت علمی به آنها مراجعه می کنند. این خدمات می تواند تحقیقات بازار، دریافت مجوز، طراحی صنعتی و … باشند.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان می توانند برای صادرات محصولات خود با شرکت های مدیریت صادرات ارتباط برقرار کنند، گفت: ۶ شرکت مدیریت صادرات تا پایان سال ۹۴ ایجاد شده بودند که قرار است این موضوع گسترش یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ شرکت مدیریت صادرات داریم، گفت: بنا داریم تعداد این شرکت های مدیریت صادرات را تا سال ۹۶  دو برابر یا حتی بیشتر  کنیم.

استیری با بیان اینکه پیش بینی می کنیم این شرکتها را در حوزه های تخصصی که تا کنون فعال نشده است، ایجاد کنیم، گفت: حوزه های کشاورزی، فناوری اطلاعات، نفت، گاز و پتروشیمی و... را مد نظر قرار داده ایم تا شرکت های مدیریت صادرات را در این زمینه ها ایجاد کنیم.