بوشهر - آب‌پخش مدت‌ها است که اسیر کم‌آبی‌های مستمر شده است و برخی از محلات این شهر چندین ماه از آب شبکه شهر بی‌بهره هستند و زندگی مردم این دیار با این کم‌آبی‌ها به سختی می‌گذرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سعید رضایی: آب‌پخش روزگاری محلی برای توزیع آب در نقاط مختلف بوده و وجه تسمیه نام‌گذاری شهر نیز به همین علت بوده است ولی امروزه همین شهر دچار کم‌آبی شدید شده است و نه باغات این شهر آب کافی دارند و مردم شهر از آب مناسب برخوردارند.

از چند ماه پیش و با فرارسیدن فصل گرما، مشکلات کم‌آبی و بی‌آبی در نقاط مختلف کشور شروع شد و استان بوشهر نیز یکی از بدترین وضعیت‌های آبی خود را سپری کرد و آب در اغلب نقاط استان به صورت نوبت‌بندی توزیع شد.

در سال‌های گذشته نیز نوبت‌بندی آب در استان و به ویژه در فصل تابستان وجود داشت ولی نوبت‌بندی‌های سال جاری نسبت به سال‌های قبل تفاوت‌های زیادی داشت و نسبت زمان آبگیری نسبت به زمان قطع آب کاهش بسیار زیادی کرده است.

در شهر آب‌پخش نیز شرایط به نسبت دیگر نقاط استان سخت‌تر بود و در بسیاری از روزهای تابستان حتی یک قطره آب برای هیچ یک از نقاط شهر توزیع نشد.

شرایط سخت آبی باعث شد تا اعتراضات مردمی نسبت به این وضعیت بیشتر شود و مسئولان نیز در مواجهه با این اعتراضات وعده‌های متعددی دادند؛ یک روز از ساخت آبشیرین‌کن‌های جدید سخن گفته شد و روز دیگر نیز وعده افزایش سهم برداشت از خط کوثر و روز دیگر هم وعده‌ای دیگر.

آن‌چیزی که تاکنون محقق نشده است، بهبود وضعیت اوضاع آبی مردم است که با وجود پشت سر گذاشتن تابستان، مشکلات کم‌آبی و قطعی خطوط آبرسانی همچنان ادامه دارد و کسی هم نیست که به داد این مردم برسد.

مسئولان توجهی به آب‌پخش ندارند

کریم جان‌احمدی یکی ازشهروندان آب‌پخشی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه مسئولان هیچ توجهی به وضعیت آب‌پخش ندارند و مشکلات کم‌آبی و بی‌آبی ما همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته چنین وضعیتی وجود نداشت و امسال شاهد وضعیت بسیار سختی هستیم که بسیاری از مردم شهر را عاصی کرده است.

برنامه نوبت‌بندی آب رعایت نمی‌شود

کوروش امینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر چند طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته هر سه روز یکبار باید آبگیری انجام شود ولی متاسفانه، سه روز یک بار هم انجام نمی‌شود و گاها برای یک هفته آب نداریم.

وی اضافه کرد: بارها به مسئولان آبفا برای رفع این مشکل مراجعه کرده‌ایم و وعده‌هایی را برای رفع این مشکلات داده‌اند ولی شاهد تحقق این وعده‌ها نیستیم.

تامین آب با تانکر

مجتبی صمصامی یکی دیگر از شهروندان آب‌پخشی بیان کرد: از ابتدای تابستان امسال تاکنون آب خود را به وسیله تانکر تامین می‌کنیم و متاسفانه از آب شبکه بی‌بهره‌ هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آیا مسئولان تحمل چند ساعت بی‌آبی را دارند که ما باید چندین ماه بی‌آبی را تحمل کنیم؟ متاسفانه کسی صدای ما را نمی‌شنود که پس از چندماه بحران بی‌آبی به داد این مردم برسد.

علی‌رغم مشکلات متعددی که مردم آب‌پخش برای تامین آب مورد نیاز خود دارند، مسئولان نتوانسته‌اند حرکتی برای رفع این مشکل کنند و مشکلات مردم روز به روز بیشتر می‌شود و مردم نگرانند که در سال‌های آینده مشکلات بیشتری پیش روی آنها باشد.

کیقباد یاکیده مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر روز گذشته در همایش بحران آب، فرصت‌ها و چالش‌ها در دشتستان اعلام کرده بود که مشکل اصلی استان بوشهر تامین آب نیست.

به گفته وی، از جمله مشکلاتی که در حوزه آب در استان بوشهر وجود دارد بحث تامین آن است که با تلاش مسئولان استانی از طریق خرید تضمینی آب و جلب سرمایه‌گذار برای تاسیس آبشیرین‌کن به دنبال کاهش این مشکل هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: مشکل اصلی استان بوشهر تامین آب نیست بلکه نبود مدیریت مصرف آن است. در بحرانی‌ترین روزهای آب استان در موضوع تامین آب آشامیدنی در هر نقطه‌ای از لحاظ استاندارد، میزان آب کافی بوده است اما مدیریت مصرف آن معقول نیست.

این سخنان مدیرکل آبفای استان در حالی مطرح شده است که در بسیاری از نقاط استان و از جمله شهر آب‌پخش اصلا آبی وجود ندارد که بخواهیم درست یا غلط آن را مصرف کنیم.

به ادعای برخی شهروندان، بیش از ۹۱ روز است که مناطقی از شهر آب‌پخش، بی‌آب است؛ اهالی این منطقه چگونه باید مدیریت مناسبی بر مصرف داشته باشند در حالی که اصلا آبی ندارند.

صبر و تحمل مردم تمام شده است

رئیس شورای اسلامی شهر آب‌پخش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وضعیت آب در شهر آب‌پخش بحرانی است و این شهر با مشکلات بسیار زیادی در زمینه تامین آب مورد نیاز خود روبرو است.

مصطفی رضایی اضافه کرد: بسیاری از مناطق شهر آب‌پخش چند روز است که آب ندارند و برخی خانواده‌ها حدود یک ماه بی‌آبی کشیده‌اند که این وضعیت اصلا در شأن مردم نیست.

وی با انتقاد از مدیریت آب و فاضلاب استان بوشهر، تصریح کرد: انتظار داریم طی روزهای آینده وضعیت آب آب‌پخش بهبود یابد وگرنه نارضایتی مردم این منطقه قابل کنترل نخواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر آب‌پخش گفت: صبر و تحمل مردم این منطقه تمام شده است و بیش از این نمی‌توانند اسیر وعده‌هایی شوند که هیچ گاه عملی نمی‌شود.

آب‌پخش شهری است که آب فقط در نامش وجود دارد و لوله‌های مردم از آب‌ تهی است و هنوز هم باید در انتظار وعده‌هایی باشند که از ابتدا هم قرار نبوده عملی شود.