کرمانشاه- رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه گفت: کشاورز متخلف و مسبب آتش سوزی تالاب هشیلان شناسایی و به دادگاه معرفی شد تا برخورد قضایی لازم با وی صورت گیرد.

محمد حسین فلاحتی در گفتگو با خبرنگار مهر، از وقوع آتش سوزی در تالاب هشیلان خبر داد و گفت: یک کشاورز دیروز حوالی تالاب هشیلان اقدام به آتش زدن زمین کشاورزی خود می‌کند و این آتش سوزی به تلاب سرایت کرد.

وی افزود: آتش سوزی در تالاب هشیلان ساعت ۱۱ دیروز شروع شد و به دلیل اینکه محدوده مورد نظر باتلاقی است و با نیروی انسانی نمی‌توان سریع اقدام به اطفای حریق کرد ما درخواست بالگرد کردیم که بالگرد هم در منطقه زمین‌گیر شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه بیان کرد: آتش در ارتفاع ۲۰ متری به نیزارها رسید و در نهایت با زحمت و تلاش طاقت فرسای عوامل خودمان توانستیم ساعت ۲ بامداد آتش را مهار کنیم.

وی بیان کرد: شدت آتش سوزی طوری نبود که به پرنده‌ها و مارهای تالاب صدمه زیاد بزند و این جانوران احتمالا جایی پناه گرفتند و در لانه خود خزیدند و حتی بعد از اطفای حریق نیز نیروهای ما برای بررسی تلفات جانداران به منطقه رفتند اما مورد خاصی ندیدند.

فلاحتی مساحت کل تالاب هشیلان را ۴۵۰ هکتار عنوان کرد و گفت: در پی وقوع این حریق ۱۵ هکتار از تالاب طعمه حریق شد ضمن اینکه ۹۹ درصد پوشش تالاب نیزار است و البته با توجه به موقعیت تالاب پوشش از بین رفته احیا می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه افزود: کشاورز متخلف و مسبب این آتش سوزی نیز شناسایی و به دادگاه معرفی شد تا برخورد قضایی لازم با وی صورت بگیرد.

فلاحتی گفت: تالاب هشیلان ۱۱۰ جزیره دارد و در پی این آتش سوزی پهنه‌هایی به وسعت ۳ یا ۴ متری سوخت که در مجموع ۱۵ هکتار از پوشش تالاب طعمه حریق شد.

وی گفت: در شهرستان کرمانشاه با ۲۰ نفر نیرو، حفاظت از مناطق حفاظت شده و محیط زیست را انجام می دهیم و این تعداد نیروی اندک پاسخگو نیست و نیاز جدی به مشارکت و کمک مردم داریم.

فلاحتی گفت: بارها به کشاورزان اعلام کردیم که از آتش زدن بقایای کشاورزی خودداری کنند اما به خاطر اینکه باقیمانده محصولات مانع شخم زدن زمین می شوند و امکانات لازم برای این کار وجود ندارد راحت ترین کار آتش زدن جار است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه افزود: جهاد کشاورزی باید تجهیزات لازم برای خُرد کردن باقیمانده محصولات کشاورزی در مزارع را فراهم کند تا تبدیل به گیاخاک شود.