به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «بازخوانی خطبه های انقلابی امام حسین(ع)» نوشته استاد عبدالوهاب حسین (از رهبران برجسته انقلاب مردم بحرین) از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. این کتاب ترجمه «قراءه فی بیانات ثوره الامام الحسین(علیه السلام)) استاد عبدالوهاب حسین است که به همت دکتر حجت الله فسنقری و ام البنین قزلسفلو (پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری) به زبان فارسی صورت گرفته است.
قیام کربلا مختص به زمان، مکان و شخص معین و خاصی نیست، بلکه کربلا خلاصه بسیاری از قوانین نبرد حق و باطل و عصاره بسیاری از ارزشها و اصولی است که اصلاحگر هر مکان و زمانی میباشد، بنابراین هر زمینی کربلا و هر روز عاشوراست. به همین دلیل ما نیز باید با ظلم و ستم به نبرد بپردازیم و قیام و هدایتگری فرمانده این انقلاب جاوید را سرمشق خود قرار دهیم.
نویسنده که از مبارزان و انقلابیون بحرین است و هم اکنون در زندانهای رژیم آل خلیفه به سر می برد، در این کتاب به شرح و تبیین هفت خطبه امام حسین(ع) و درسهای قیام آن حضرت برای جامعه امروزی می پردازد. نویسنده در بخش مقدماتی به موضوعاتی چون مفهوم انقلاب، آشنایی با امام حسین(ع)، خلاصهای از سیره پاک ایشان، عناصر اصلی در شکلگیری این فاجعه و ویژگیهای امام حسین(ع) می پردازد. سپس شرح و تفسیر هفت خطبه یا نامه امام حسین(ع) در مقاطع مختلفی از حیات آن امام همام می آید که عبارتند از: خطبه اول: فلسفه انقلاب، خطبه دوم: جرقههای انقلاب، خطبه سوم: دلایل و اهداف انقلاب، خطبه چهارم: پذیرش دعوت، خطبه پنجم: تعیین سرنوشت، خطبه ششم: آگاهیبخشی و بیان دلیل و حجت، خطبه هفتم: زمان نبرد.
نویسنده در گفتار پایانی کتاب، به بیان ویژگیهای خطبه اسلامی انقلابی می پردازد و پنج ویژگی زیر را برمی شمرد: ویژگی اول: صداقت، روراستی و امانتداری، ویژگی دوم: وضوح و روشنی، ویژگی سوم: پایداری، ویژگی چهارم: مصداق داشتن، ویژگی پنجم: وقتشناسی مناسب. در نسخه عربی کتاب «سخنان امام خمینی(ره) در تحلیل نهضت امام حسین(ع)» به عنوان «پیوست بسیار مهم» آمده است که بیانات امام در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۱ برابر با ۲۸ شعبان ۱۴۰۲ ق است و عیناً از «صحیفه امام»، ج ۱۶، صص ۳۵۷ - ۳۴۴ در ترجمه فارسی کتاب آورده شده است.
آشنایی با نویسنده بحرینی این کتاب
«عبدالوهاب حسین» در بین انقلابیون بحرینی عموماً با لفظ «استاد» و لقب «مُفجّر الثوره» (آغازگر انقلاب) خطاب میشود و از مخالفان سرشناس رژیم آلخلیفه و از رهبران انقلاب بحرین به شمار میرود. وی رهبر و مؤسس گروه انقلابی «تیار الوفاء الإسلامی» است که از حیث نظری و عملی به مبانی اندیشگی انقلاب اسلامی بسیار نزدیک است. وی که سابقه حضور و فعالیت در جمعیت «الوفاق الوطنی الاسلامیه» را نیز دارد، یک بار در سال ۱۹۹۵ م به مدت ششماه، و بار دیگر برای مدت طولانی از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ م در زندان انفرادی به سر برد. سخنرانیهای آتشین وی، جرقهای بر بشکه باروت انقلاب بحرین در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ م این کشور محسوب میشود و هم اکنون به جرم و بهانه «قانونشکنی»، «شرکت در توطئه تغییر نظام» و «برقراری تماس با گروههای خارجی»، از سوی رژیم آل خلیفه به حبس ابد محکوم شده است.
بخشی از مقدمه نویسنده بر کتاب از داخل زندان جو
در بخشی از مقدمه نویسنده که در داخل زندان جو (زندان معروف بحرین) بر چاپ این کتاب نوشته است می خوانیم: «در این مقدمه با توجه به شرایط حاکم بر زندان، خیلی خلاصه به دو مسأله میپردازم: مسأله اول: انگیزهها و دلایل برگزاری مجالس مکرر تکریم و بزرگداشت قیام عاشورا و همانند آن برای اهل بیت(علیهمالسلام) در طول قرنهای متمادی؛ چنین مجالسی بنا بر دلایلی مهم و اساسی برگزار میگردد از جمله:
۱. این مجالس بیانگر عشق و ارادت خالصانه به اهل بیت(علیهم السلام) است، بنابراین ابراز عشق و محبت، بدون برگزاری چنین مجالسی، خالصانه و حقیقی نیست.
۲. برپایی این مجالس، نشانگر داشتن پیوندی استوار با مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و پایبندی فکری و عملی به آن در زندگی بوده و بیانگر ارتباط مستحکم فکری، روحی و اجتماعی پیروان این مکتب با یکدیگر است که آنان را به فداکاری در راه اجرای اهداف این مکتب والا، وامیدارد.
۳. این مجالس، وسیلهای برای رسیدن به خداوند جل جلاله و فنای فی الله است، چرا که دستیابی به چنین مقامی بدون محبت و مودت اهل بیت علیهمالسلام و بزرگداشت یاد و نام آنان میسر نمیشود...
۴. ابراز همدردی و داشتن تعامل عاطفی با اهل بیت(علیهم السلام) است که این تعامل، در تقویت ارتباط و پیروی صادقانه و کامل از آنان موثر بوده و عامل بسیار مهمی در سیر تکامل انسان و ورود به ساحت قدسی و تقرّب به ذات حضرت حق تعالی است.
۵. چنین مراسمهایی به حفظ و ماندگاری حقایق تاریخی کمک میکند و اجازه نمیدهد که این حقایق دستخوش فراموشی، تحریف، تغییر و دگرگونی شوند؛ این مراسمها، ارزشهای جهادی و کارآمدیی آن را پدیدار میسازد و تفکر اسلامی و تعالیم مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را انتشار میدهد که این تعالیم، عامل مهمی در مبارزه با ظلم و فساد، پاکسازی زمین از لوث ستم مفسدان و وسیلهای برای انتشار حق، عدالت، صلح و آشتی میان مردم است.
۶. مهمتر و اساسیتر از همه موارد فوق، این است که چنین مجالسی بیانگر پذیرش عابدانه اوامر الهی است؛ عجیب و شگفت آن که برپایی این مجالس مانند سایر شعائر اسلامی از جمله حج، نماز و روزه، اجر و پاداش دارد و هر روز گروهها و طبقات اجتماعی بیشتری در آن شرکت میکنند و علی رغم گذشت قرنها و سالها، همچنان تازه است و به همان سبک و سیاقی که در زمان معصومین علیهمالسلام رخ داده، باقی مانده است که این تازگی از حفظ و پاسداری خداوند از آن حکایت دارد تا اهداف والای مورد نظر محقق شود.
مسأله دوم: روشهای و شکلهای زنده نگاهداشتن این مجالس:
این مجالس تکریم و بزرگداشت در حقیقت تجلی حرکت امت به رهبری خلیفه الهی بر روی زمین و یا نائب ایشان در دوران غیبت برای تحقق اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) است؛ این، یعنی انقلابی که در سال ۶۱ ه. ق آغاز شد، بدون هیچ وقفهای همچنان تا امروز جریان داشته و تا ظهور قائم آل محمد(علیهمالسلام) و برپایی دولت جهانی عدل الهی ادامه خواهد یافت و به تناسب هر زمان و مکانی جریان خواهد داشت؛ یعنی چنین مجالسی، ابعاد فکری، آرمانی، سیاسی و جهادی مختلفی دارد که باید به تناسب شرایط، اوضاع و امکانات زمان و مکان برپایی آن مجالس، بیان گردد؛ برگزاری این مجالس دو جنبه دارد: یک جنبه ثابت و تغییرناپذیر آن که باید همیشه به آن پایبند بود و صرف نظر از شرط زمان و مکان، آن جنبه را بیان کرد و دیگری جنبه متغیر آن که به شرایط، اوضاع، امکانات، مهارتها، علم و هنر اهل زمان و مکان برقراری این مجالس بستگی دارد؛ از این جهت برپایی این مجالس، شکلها و صورتهای مختلفی به خود میگیرد و گاهی فعالیتهای هنری، ادبی، علمی، اجتماعی و تبلیغاتی انجام میپذیرد، نمایشهای نظامی و نظیر آن برپا میگردد و به تناسب زمان و مکانهای مختلف، ضمن حفظ جنبه ثابت و هزارساله آن، روشها، ابزارها و عناصر مادی مختلف، متنوع و جدیدی بکار گرفته میشود.»
مشخصات کتاب
کتاب «بازخوانی خطبه های انقلابی امام حسین(ع)» در ۱۶۸ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۸۰۰۰ تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. این ناشر پیش از این کتابهای «یک غنچه صد زخم: نگاهی نو به زندگی و سیره امام حسین(ع)» (نوشته حسین سیدی)، «شرح خطبه امام حسین(ع) در منا» (نوشته محمدرضا حدادپور جهرمی)، «حماسه سرخ» (نثر ادبی به سبک کتاب «فتح خون» شهید آوینی/ نوشته حسن علی پور وحید)، «عاشورا؛ پیامد تغییر ارزشها» (نوشته دکتر شمس الله مریجی)، «پژوهشی در سند و محتوای زیارت عاشورا» (نوشته بهروز یدالله پور)، «سلوک خونین: شرح گنجینه الاسرار عمان سامانی» (نوشته دکتر ابراهیم کلانتری)، «قبله اهل بلا؛ امام حسین(ع) و واقعه عاشورا در آثار ادبای اهل سنت» (نوشته سید مجتبی ضمیری)، «خون خدا: ترجمه نمایشنامه الحسین شهیداً» (نوشته عبدالرحمن الشرقاوی، ادیب برجسته مصری)، «تطور عاشورانگاری در منابع اهل سنت؛ از آغاز تا پایان سبط ابن جوزی» (نوشته علی خلیلی صیفار) و... را در این زمینه منتشر کرده است.