اراک- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: رسالت هیأت‌های عزاداری حسینی باید تبیین و ترویج فرهنگ عاشورایی باشد و مسائل دینی و معنوی، سرلوحه محتوای مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) قرار گیرد.

حجت الاسلام صفر قربانپور در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وظیفه خطیری در برگزاری آیین عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در راستای تشریح و تبیین اهداف و آرمان های نهضت عاشورا برعهده داریم و برنامه ریزان مراسم سوگواری باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: اداره کل تبلیغات اسلامی استان نشست های متعدد توجیهی با مداحان، روسای هیات های مذهبی و روحانیون برگزار کرده و در این برنامه ها بر استفاده از موارد معتبر در بیان روضه ها، پرهیز از سبک ها و نغمه های غیرمعمول، تلاوت و تفسیر قرآن کریم در محافل عزاداری، خواندن زیارت عاشورا و تشریح و تبیین اهداف والای امام حسین(ع)، تاکید شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی بیان کرد: روحانیان و مداحان مراسم سوگواری عاشورایی باید از اشعار و روضه های حماسی همراه با محتوای عاشورایی و انقلابی بهره بگیرند.

قربانپور وحدت و یکپارچگی را یکی دیگر از اصول برگزاری آئین های عزاداری عنوان کرد و گفت: فعالان هیات های عزاداری نقاط مختلف استان باید با مدیریت منسجم و حاکم کردن نظم و انضباط در مراسم، تصویری باشکوه از عزاداری را به مسلمانان جهان نشان دهند.

وی ترویج طایفه گرایی و منطقه بندی را یکی از آسیب های آیین های عزاداری بیان کرد و گفت: اگرچه این مساله در استان مرکزی وجود ندارد اما باید در این خصوص هوشیار باشیم تا موجب چند دستگی نشود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی بهترین راهکار پیشگیری از انواع آسیب ها در آیین های عزاداری را احیای سبک های سنتی عزاداری عنوان کرد و گفت: دشمن هدف اول خود را بر تضعیف مقدسات گذاشته وتشکیل گروهک های تکفیری از قبیل داعش نیز بر همین اساس شکل گرفته، بنابراین مردم مومن و ولایتمدار ایران اسلامی به خصوص استان مرکزی باید با انجام آئین های عزاداری سالم و بدون خرافه، از ریختن آب در آسیاب دشمنان مذهب تشیع جلوگیری کنند.

قربانپور در بیان آسیب انحراف از مسیر عاشورا نیز گفت: امام حسین(ع) برخورد با ظلم، اصلاح امت جدش و امر به معروف و نهی از منکر را هدف قیام خود اعلام کرده اند، اما در مواردی به این مهم در عزاداری ها کم توجهی می شود.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی منادی وحدت در جهان اسلام است و عزاداری ها باید به گونه ای باشد که به وحدت مسلمانان خدشه ای وارد نشده و از سوی دیگر موجب تقویت اعتقادات دینی، بصیرت افزایی و آگاهی شود و این مهم با کار فرهنگی، آموزش، ساخت فیلم و تلاش رسانه ها میسر خواهد شد.