کرمانشاه- مردم استان کرمانشاه نیز چون دیگر نقاط ایران در عزای سالارشهیدان به عزاداری پرداختند و نوای حزن‌انگیز«چمری» در سراسر استان طنین‌انداز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «چمری» یکی از مراسمات مردم مناطق غرب کشور چون لرستان، ایلام و خصوصا کرمانشاه است که مردم این مناطق در عزاداری‌هایشان در کنار زمزمه‌های حزن‌انگیزی به نام «مور» برای شدت بیان حزن و اندوه آن را برگزار می‌کنند.

برگزاری مراسم «چمری» به عنوان نماد عزاداری مردم کرمانشاه، هنوز هم در بین برخی از مردم این استان خصوصا مناطق روستایی و عشایری برگزار می‌شود. اما بیشترین موارد برگزاری این مراسم در عزای جوانان است.

طبق نظر بسیاری از پژوهشگران و مورخان آیین سوگواری «چمری» ریشه در آیین های کهن ایران باستان دارد و عزاداران با ابزارهای موسیقایی چون «سورنا» و «دهل» نواهایی را خلق می کنند که شدت و عمق عزاداری را به تصویر می‌کشد.

«نهضت سرخ حسینی» تا خون در رگ ماست فراموش نخواهد شد

امروز کرمانشاهیان نیز به رسم دیرینه و باستانی خود، با برگزاری آیین «چمری» و سردادن نواهایی حزن انگیز که به زبان محلی به آن «مور» می گویند، در سوگ سرور و سالار شهیدان و یارانش عزاداری می کنند.

هم اکنون اجتماعی از عزاداران حسینی با حضور جمعی از هیئات مذهبی و مردم شهید پرور کرمانشاه در مقابل مسجد جامع شهر برپا بوده و عزاداران یکصدا و همزمان با نوای «سورنا» و «دهل» در سوگ دردانه زهرا(س) می‌گریند.

امروز کرمانشاهیان غیور، همزمان با دیگر مردم ایران «لبیک یا حسین» گویان بیعتی دوباره با سیدالشهدا بستند.

کرمانشاهیان، آمده‌اند تا به ولی عصر (عج) تسلیت گفته و اعلام کنند که این «نهضت سرخ حسینی» تا روزی که خون در رگ خود و فرزندانشان جاری است به فراموشی سپرده نخواهد شد.

عشق به حسین (ع) مرز نمی‌شناسد

در کنار این اجتماع بزرگ عزاداران، هیئات مذهبی در نقطه نقطه استان کرمانشاه تا دورترین روستاها، مراسم عزای ابا عبدالحسین (ع) و یارانش را برپا داشته اند تا اعلام کنند که عشق به حسین (ع) مرز نمی شناسد.

در بین نواهای «لبیک یا حسین»، «هیهات من الذله» جمعیت عزاداران، کرمانشاهیان با نواهای حزن انگیز محلی خود چون «بی علمدارم برا»، «شیرین شمامه نوبرم» عشق، ارادت و حزن خود در سوگ امام حسین (ع) را به تصویر می کشند.

بیرق های سرخ و سیاه عزداران، هیئات مذهبی و دسته جات سینه زنی و زنجی زنی نیز جلوه ای دیگر به این مراسم با شکوه داده و صحنه هایی از دشت نینوا را خاطر نشان می کند.

حضور کودکان، افراد مسن و کهنسالان و حتی بسیاری از افراد ناتوان در بین عزاداران حسینی نشان می دهد که  آمدن به عزای حسین (ع) به پای تن نیاز ندارد و با پای دل می توان طی طریق کرد.

عزاداران حسینی در کرمانشاه و در لبیکی دوباره به سید و سالار شهیدان پس از برگزاری مراسمات عزداری نماز ظهر عاشورا را به امامت آیت الله علما اقامه خواهند کرد تا قیام امام حسین (ع) بی فرجام نماند و جهانیان بدانند که حسین (ع) برای اقامه نماز، یعنی احیای دین رسول الله قیام کرد و شهید شد.