تبریز - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری ۷۰ نمایشگاه کتاب استانی طی سه سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: حرکت های خوبی در ترویج فرهنگ کتاب خوانی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صالحی عصر دوشنبه در مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با تاکید بر اینکه در سه سال گذشته بیش از ۲۲۲ هزار عنوان کتاب نیز در کشور چاپ شده است، ادامه داد: همچنین در سه سال گذشته بیش از ۴۳ میلیارد تومان کتاب خریداری و به کتابخانه‌ های سراسر کشور اهدا شده است.

وی سپس با اشاره به اینکه بعداز پیروزی انقلاب اسلامی میزان انتشار کتاب در کشور رشد قابل توجهی داشته است، افزود: همچنین تلاش شده است تا زمینه ارتقای فرصت دسترسی ارزان به کتاب در سراسر کشور فراهم شود که این خود جزو اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

صالحی سپس با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی بستری را فراهم کرده تا میزان انتشار کتاب افزایش قابل توجهی داشته باشد، گفت: وزارت ارشاد در همین اساس و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای رونق کتاب و کتابخوانی اقدامات زیادی انجام داده است.

۱۶ درصد بودجه دولت در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با اشاره به اینکه رهبر معظم کتاب را مبدا تمدن بشری می دانند، گفت: زیر سایه همین توجه ها و تاکیدات رهبری پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات خوبی در عرصه تولید کتاب افتاده که بیش از یک میلیون عنوان کتاب چاپ و توزیع شده است.

وی با بیان اینکه ۱۶ درصد بودجه دولت در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: بخش زیادی از این اعتبارات در کارهای عمرانی و امور جاری مصرف می شود و یا در اختیار مؤسسات و نهادهای فعال فرهنگی قرار می گیرد ولی با این وجود و کمبود اعتبارات شاهد اقدامات خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی هستیم که نمونه برگزاری بیش از ۷۰ نمایشگاه استانی در سه سال گذشته در استان های مختلف است.

صالحی سپس اظهار داشت: همچنین تعداد قابل توجهی کتاب توسط وزارت ارشاد خریداری و در اختیار کتابخانه ها گذاشته شده است.

وی ادامه داد: برای حمایت از ناشران در سه سال گذشته در حدود ۶۰ میلیارد ریال کتاب از ناشران استانی از سوی ادارات کل استان ها خریداری شده است.

وی سپس با اشاره به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب تبریز گفت: این نمایشگاه بین المللی رویدادی بزرگ است که امسال شاهد افتتاح چهاردهمین دوره آن هستیم.

صالحی با تاکید بر اینکه نمایشگاه کتاب تبریز از نظر میزان بازدید کننده بعد از نمایشگاه تهران در رتبه دوم کشور قرار دارد، گفت: این نمایشگاه تنها نمایشگاه بین المللی است که در یک استان غیر از تهران برگزار می شود.