پلیس فیلیپین برای آرام کردن معترضینی که قصد ورود به سفارت آمریکا در مانیل را داشتند به خشونت متوسل شد. معترضین خواهان استقلال فیلیپین در عرصه سیاست خارجی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، تظاهرات ضد آمریکایی در مقابل سفارت آمریکا در مانیل –پایتخت فیلیپین- با دخالت پلیس و توسل به گاز اشک آور برای متفرق کردن جمعیت، به خشونت کشیده شد.

تصاویر ی که در توئیتر از این حادثه منتشر شده است، مردم را در حال تجمع پیرامون سفارت آمریکا نشان می دهد حال آنکه گزارش ها حاکی از تلاش آنها برای تسخیر این محل است.

گفته می شود که تظاهرات کنندگان که شمار آنها به صدها نفر می رسد، اغلب از میان اقلیت های بومی بوده و خواهان استقلال فیلیپین در عرصه سیاست خارجی هستند.

تصاویر به دست آمده، مردم را در حال حمل پلاکاردهایی نشان می دهد که بر روی آنها عبارت «نه به پایگاه و نظامیان آمریکایی» به چشم می خورد.

گفته می شود که خودرو ون حامل نیروهای پلیس ضد شورش برای متفرق کردن مردم به میان جمعیت رفته که در نتیجه این اقدام چند نفر از تظاهرات کنندگان به شدت مجروح شده اند.

در جریان تظاهرات مشابهی نیز که ماه گذشته در مقابل سفارت آمریکا اتفاق افتاد و در جریان آن پرچم این کشور به آتش کشیده شد، شش نفر بازداشت شده بودند.

ناگفته نماند که نظامیان آمریکایی با استناد به توافق های امنیتی واشنگتن- مانیل در فیلیپین حضور دارند و از تسهیلات محلی استفاده می کنند.

این در حالی است که از زمان آغاز ریاست جمهوری «رودریگو دوترته» در ژوئن سال میلادی جاری (۲۰۱۶) رابطه دو کشور به دلیل اعتراض واشنگتن به سیاست مانیل در نحوه مبارزه با جرایم مواد مخدر و اعدام قاچاقچیان رو به وخامت نهاده است.

در همین راستا، شاهد درگیری های لفظی بین دوترته و «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا بوده ایم حال آنکه انتظار می رود با دور شدن مانیل از واشنگتن شاهد آغاز فصل جدیدی از مناسبات دوستانه بین فیلیپین با روسیه و چین –رقبای سنتی آمریکا- باشیم.