«هیلاری کلینتون» دموکرات و «دونالد ترامپ» جمهوریخواه چهارشنبه شب برای سومین و آخرین بار در یک مناظره انتخاباتی رو در روی یکدیگر قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «هیلاری کلینتون» دموکرات و «دونالد ترامپ» جمهوریخواه دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چهارشنبه شب نوزدهم اکتبر (بامداد پنج شنبه به وقت ایران) برای سومین و آخرین بار در یک مناظره انتخاباتی رودر روی یکدیگر قرار گرفتند.

این مناظره در حالی برگزار شد که وجهه نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با طرح اتهاماتی در خصوص تعرض جنسی وی به زنان و ادعاهای جنجالی او مبنی بر احتمال تقلب در انتخابات به نفع رقیب خدشه دار شده است.

سومین و آخرین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا که در دانشگاه «نوادا» در شهر لاس وگاس برگزار شد، بهترین فرصت موجود برای ترامپ جهت کسب آرای رأی دهندگان احتمالی بود.

برای هیلاری کلینتون دموکرات نیز که طبق نتایج نظرسنجی ها نامزد پیشتاز است، این مناظره نود دقیقه ای فرصتی برای اثبات شایستگی وی برای کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا بشمار می رفت.

«کریس والاس» مجری شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، مجری این مناظره بود. این مناظره در شش بخش پانزده دقیقه ای اجرا شد.

سومین و آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی شروع شد که دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه به یکدیگر دست ندادند.

موضوع اول: موضوع دادگاه عالی است. رئیس جمهور باید دو تا سه قاضی را منصوب نماید که این می تواند به تغییر توازن در دادگاه عالی منتهی شود. نگاه شما به قانون اساسی چگونه است؟

کلینتون: تشکر از شما و از دانشگاه نوادا. باید مشخص کنیم که در چه کشوری می خواهیم زندگی کنیم و چه فرصتها و یا حقوقی برای شهروندان خود ایجاد نماییم. دادگاه عالی باید در کنار شهروندان و نه در کنار شرکتها و افراد قدرتمند قرار گیرد. باید از حقوق زنان و همجنسگرایان دفاع کند و نباید اجازه دهد که پولهایی که از منابع ناشناس می آیند، وارد نظام انتخاباتی شوند. باید برای دفاع از حقوق شهروندان تلاش کنیم.

ترامپ: ما کشوری هستیم که بسیار به خودش مفتخر است که سیستم قضایی عادلانه داریم. من فکر می کنم که متمم دوم قانون اساسی باید حتما اجرا شود. احساس می کنیم قضاتی که منصوب می کنیم باید مخالف سقط جنین،‌ محافظه کار،‌ فرهیخته و محترم و طرفدار متمم دوم قانون اساسی [مالکیت و حمل اسلحه] باشند. قضات باید فقط طبق قانون اساسی عمل کنند و قانون اساسی باید به گونه ای اجرا شود که قصد و نیت مؤسسان آن بوده است.

پرسش: شما [هیلاری کلینتون] گفته بودید که قانون اساسی در مورد متمم دوم اشتباه کرده است؟

کلینتون: اول از همه باید بگویم که من از متمم دوم حمایت می کنم.. من ۱۸ سال از زندگی خود را در ایالت آرکانزاس و شمال ایالت نیویورک زندگی کردم،‌ جایی که این قانون در آن اجرا می شود و من به آن احترام می گذارم. اما باید ضوابط معینی برای آن تعیین شود. هر ساله حدود ۳۳ هزار نفر کشته می شوند. باید راههای گریز قانونی بسته شود که البته این امر منافاتی با متمم دوم قانون اساسی ندارد. من به قانون مالکیت اسلحه معتقدم اما این قانون باید اصلاح شود.

پرسش: چگونه مطمئن می شوید که متمم دوم به خوبی اجرا می شود؟

کلینتون: افراد از این حق برخوردارند که اسلحه داشته باشند ولی این امر هیچ ارتباطی به اصلاح این قانون ندارد. من می دانم که ترامپ از حمایت مالکان سلاح و «انجمن ملی سلاح» برخوردار است و لابی اسلحه از وی در برابر ما حمایت مالی می کنند. ترامپ مورد حمایت شدید تولیدکنندگان اسلحه است.

ترامپ: باید بگویم که حتی در شیکاگو که ضوابط و مقررات کنترل اسلحه به شدت اجرا می شود، نرخ خشونتهای مرتبط با اسلحه نیز بیشتر است. البته به حمایت لابی اسلحه از خود افتخار می کنم. من قضاتی را منصوب می کنم که به متمم دوم قانون اساسی تعصب و اعتقاد داشته و به آن ضربه نزنند.

پرسش: آیا شما از قضات می خواهید که حق سقط جنین را از زنان سلب نمایند؟

ترامپ: قضاتی را برسر کارخواهم گذاشت که مخالف سقط جنین باشند.

کلینتون: من این حق را متعلق به زنان می دانم و زنان به دلایل سلامتی و فردی خود باید در مورد این موضوع تصمیم گیری کنند. در برخی ایالتها قوانین سختگیرانه ای وضع می شود که این حق را از زنان سلب می کند. من از برنامه تنظیم خانواده حمایت می کنم درحالیکه ترامپ در صدد کاهش منابع مالی این برنامه است. تصمیم گیری در مورد سقط جنین در صلاحیت دولت فدرال نیست و دولت نباید در مورد این گونه موضوعات شخصی افراد تصمیم گیری کند. من از حق زنان برای تصمیم گیری در مورد سلامتی خود و انجام سقط جنین حمایت می کنم.

ترامپ: نظر  خانم کلینتون در اینباره خیلی ترسناک است. یعنی بر اساس ذهنیت هیلاری یک جنین را در نه ماهگی از شکم مادرش بیرون بکشیم و آن را بکشیم.

کلینتون: این لفاظی ترسناک ترامپ خلاف نظر من است. به نظر من دولت نباید در این مورد تصمیم گیری کند. به هیچ وجه در صلاحیت دولت نیست که در مورد موضوعات شخصی زندگی افراد تصمیم بگیرد و افراد باید در چارچوب زندگی شخصی خود و بر اساس مسائل مربوط به سلامتی خود تصمیم بگیرند.

پرسش: آقای ترامپ شما گفته اید که باید در مرزها دیوار ساخت و خیلی از مهاجران را اخراج کرد و خانم کلینتون، شما هم از طرح خود برای بستن مرزها و دادن طرحی برای ارائه حق شهروندی به مهاجران صحبت کردید؟

ترامپ: ما به مرزهای امن نیاز داریم. در میان تماشاگران حاضر، چهار مادر هستند که فرزندان آنها به دست مهاجران غیرقانونی کشته شده اند. هیلاری می خواهد به تمام مهاجران عفو عمومی و اجازه ورود بدهد. در ایالت نیوهمپشایر مشکل اصلی هروئین است که از مرزهای جنوبی وارد کشور می شود. ما باید مرزهای قوی داشته باشیم. من می خواهم یک دیوار درست کنیم. مرزبانان می گویند که ما نیازمند ساخت یک دیوار هستیم. اولین کار من به عنوان یک رئیس جمهور این است که قاچاقچیان مواد مخدر را از کشور اخراج کنیم و یک دیوار مرزی بسازیم.

کلینتون: من نمی خواهم اعضای خانواده های مهاجران را از یکدیگر جدا کنم و بچه ها از والدین خود جدا شوند. دونالد ترامپ در فینیکس گفت که هر مهاجر غیرقانونی بایداخراج شود. در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی در آمریکا وجود دارد. این بدان معنی است که باید خانه به خانه، مغازه به معازه دنبال این افراد بگردند،‌ آنها را جمع کرده و سپس اخراج کنند. این با ماهیت کشور ما سازگاری ندارد. اخراج یازده میلیون مهاجر غیرقانونی تمام توان نیروهای امنیتی را خواهد گرفت و این امر ممکن نیست.

وی همچنین گفت: من به اصلاح قانون مهاجرت رأی دادم. من به امنیت مرزی رأی دادم. من منابع مالی را به اقدامات مقتضی اختصاص خواهم داد. هر فردی که خشن و خلافکار است باید اخراج شود. وقتی با رئیس جمهور مکزیک در مورد پیشنهاد ترامپ برای ساختن دیوار مرزی صحبت کردم، وی به این طرح خندید و سپس یک جنجال توئیتری به راه انداخت. ترامپ کارزار انتخاباتی خود را با توهین به مهاجران آغاز کرد. من مهاجران را از اقتصاد سایه بیرون می آورم و اینها همان کسانی هستند که ترامپ برای پروژه های ساخت و ساز خود از آنها سوء استفاده کرده است.

ترامپ: اوباما خودش میلیونها مهاجر را اخراج کرد و کلینتون اکنون نمی خواهد این موضوع را ذکر کند.

کلینتون: ما مرزهای آزاد نخواهیم داشت و این یک تصویر دروغین است که ترامپ مطرح می کند. ما مرزهای امن خواهیم داشت.

پرسش: خانم کلینتون ما می خواهیم که شما موضع خود را روشن کنید. اسناد انتشار یافته در سایت ویکی لیکس نشان می دهد که شما از یک بانک برزیلی منابع مالی دریافت کردید؟

کلینتون: شما به راحتی در مورد اسناد ویکی لیکس صحبت می کنید و این در حالی است که روسیه با هک بانکها و نهادهای خصوصی به این اسناد دست پیدا کرده است. از مراتب بالای دولت روسیه و حتی از خود شخص پوتین این جاسوسی صورت گرفته است. ۱۷ آژانس اطلاعاتی آمریکا این نفوذ اطلاعاتی روسیه را با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا تأیید کرده اند. حال آیا آقای ترامپ این اقدام روسیه یا اتهام جاسوسی برای این کشور را رد می کند؟!

ترامپ: هیلاری کلینتون مرزهای باز می خواهد تا همه به این کشور بیایند. مهاجران سوری وارد آمریکا شوند و کلینتون می خواهد شمار مهاجران را ۵۰۰ درصد افزایش دهد. ما می خواهیم جلوی اسلام افراطی را بگیریم. وی در مورد پوتین حرف می زند اما پوتین برای تو [هیلاری کلینتون] احترامی قائل نیست.

کلینتون: ترامپ برای روسیه یک عروسک خیمه شب بازی است. روسها این جاسوسی اینترنتی را ادامه داده و تو به حمایت از وی ادامه می دهی. هرگز در تاریخ ما سابقه نداشته که دولتی خارجی سعی کند در انتخابات آمریکا تأثیر گذارد. این حملات سایبری از سوی بالاترین سطوح کاخ کرملین صورت گرفته است. روسیه با هدف دخالت در انتخابات آمریکا این حملات سایبری را هدایت می کند.

ترامپ: هیلاری کلینتون از [ولادیمیر] پوتین خوشش نمی آید زیرا پوتین در همه جا از جمله در سوریه بر سر وی شیره مالیده است!

پرسش: مسئولان امنیتی گفته اند که روسیه در حملات سایبری دست داشته است. آیا شما آن را محکوم می کنید؟

ترامپ: من پوتین را نمی شناسم. پوتین در مورد من حرفهای خوبی زده است و ممکن است که در آینده روابط خوبی با هم داشته باشیم. این کشور ۱۸۰۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارد. روسیه زرادخانه هسته ای خود را گسترش داده ولی زرادخانه ما تغییری نکرده است. ما ۶۰۰۰ میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کردیم و حالا روسیه آنجا را غصب کرده است.

کلینتون: وی در مورد سلاحهای هسته ای با لاابالی گری صحبت کرده است. وی گفته است که ژاپن، کره جنوبی و عربستان سلاح هسته ای در اختیار داشته باشند. از آنجا که رئیس جمهور هر دستوری بدهد، اجرا می شود؛ بنابراین کسی که به کدهای هسته ای دسترسی دارد باید صلاحیت داشته باشد.

ترامپ: دویست فرمانده و ژنرال ارتش آمریکا از نامزدی من حمایت کرده اند. ۲۱ ژنرال دارای مدال افتخار از من حمایت کرده اند. ما برای حمایت و  دفاع از کشورهایی همچون ژاپن و کره جنوبی هزینه کردیم و حالا آنها ما را ریشخند می کنند. ما باید قراردادهای تجاری خود را بازنویسی کنیم.

کلینتون: شما به این کشورها گفتید که برای دفاع از خود می توانند سلاح هسته ای در اختیار داشته باشند و می خواهید که رابطه ما با متحدان خود را خراب کنید.

پرسش: در مورد رشد اقتصادی، در طرح هیلاری کلینتون هزینه و مزایای دولت بیشتر می شود و مالیات هم افزایش می یابد و در طرح ترامپ نیز مالیات کمتر و ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر مطرح می شود.

کلینتون: وقتی وضعیت طبقه متوسط بهتر شود، وضعیت اقتصادی هم بهتر خواهد شد. من خواهان اعطای فرصتهای بهتر به طبقه متوسط، تقویت صنایع تولیدی، سرمایه گذاری بر روی انرژی های جدید جهت اشتغالزایی، افزایش حداقل دستمزد، حمایت از کسب و کارهای کوچک، درآمد برابر برای زنان در مقابل کار برابر با مردان، نظام آموزشی از کودکستان تا کالج، دوره های کارآموزی برای جوانان و کاهش هزینه های تحصیلی دانشجویان هستم. برای تحقق این اهداف به سختی کار خواهم کرد. اخیراً تمام مزایا برای افراد مرفه و خیلی ثروتمند بوده است. طرح من ممکن است که ۱۰ میلیون شغل ایجاد کند در حالی که طرح ترامپ ۳.۵ میلیون فرصت شغلی را از بین می برد و میلیونها دلار به بدهی ملی می افزاید چون وی می خواهد مالیات افراد مرفه را کاهش دهد.

ترامپ: طرح هیلاری کلینتون دوبرابر کردن مالیات است و حالا هرچقدر در مورد بدهی دانشجویان صحبت کند [بی فایده است]. کشورهایی مانند کره جنوبی و عربستان ثروتمندند ولی ما برای حفاظت از آنها باید پول بدهیم. آنها باید سهم خودشان را بپردازند. در واقع ما از کشورهای ثروتمند حمایت می کنیم،‌ اما آنها چرا پول امنیت خود را نمی دهند! مشاغل ما به خاطر «قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی»- نفتا- که شوهر وی [بیل کلینتون] منعقد کرده، از کشور ما خارج شده اند. باید این قراردادها را بازنویسی کنیم و گرنه لغو خواهند شد و قرارداد جدیدی بنویسیم. مالیاتها را کاهش می دهیم و مالیات کسب و کارها را کم می کنیم. ۲.۵ هزار میلیارد دلاری که از کشور خارج شده، به داخل کشور برمی گردانیم و اشتغالزایی می کنیم.

کلینتون: من می خواهم که روی مشاغل جدید، آموزش، کارآموزی های جدید سرمایه گذاری کنیم. عدم اخذ مالیات از ثروتمندان پیشتر هم اجرا شده و جواب نداده است. قصد ترامپ کاهش مالیات میلیونرهاست.

پرسش: طرح شما [هیلاری کلینتون] مشابه طرح پیشین اوباماست که نتیجه ای ملموس در پی نداشته است. شما از این طرح چگونه دفاع می کنید؟

کلینتون: اوباما به عنوان یک رئیس جمهور یک وضعیت اسف بار اقتصادی را به ارث برد. با این حال، گامهای اوباما ما را از این وضعیت نجات داد. حالا ما از رکود خارج شده ایم اما همچنان نمی توانیم به جلو حرکت کنیم. ما باید روی طبقه متوسط به پایین کار کنیم. من یک پنی به بدهی ملی اضافه نخواهم کرد ولی کاری می کنم که اقتصاد به جلو حرکت کند.

پرسش: آقای ترامپ،‌ برخی از اقتصاددانان طرحهای شما را عملی نمی دانند؛ به ویژه با توجه به کاهش قیمت نفت؟

ترامپ: نرخ رشد اقتصادی هند در حال حاضر ۷ درصد و چین ۸ درصد است. ولی رشد اقتصادی آمریکا تنها یک درصد است. گزارشات وضعیت اشتغال بسیار بد است. ما در حال از دست دادن مشاغل خود و واردات کالا از چین و ویتنام هستیم. بسیاری از کارخانجات به خاطر قرارداد نفتا که شوهر وی [بیل کلینتون] منعقد کرده است، با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند. حالا وی می خواهد قراردادهای فرا قاره ای منعقد کند.

کلینتون: وقتی توافق «تی تی پی» را دیدم، گفتم که مخالف آن هستم. زمانی هم که رئیس جمهور شوم، با آن مخالفت می کنم. فردی که اینجا ایستاده کسی است که هزاران شغل به مکزیک منتقل کرده است. چون هم فولاد و آلومینیوم غیرقانونی وارد بازار این کشور می شود و من به عنوان سناتور آمریکا با آن مخالفت کرده ام،‌ در حالی که ترامپ در ساخت و سازهای خود از فولاد و آلومینیوم غیرقانونی وارداتی چین استفاده کرده است.

ترامپ: هیلاری کلینتون فقط حرف می زند. زمانی که وزیر خارجه بودی، شش میلیارد دلار ناپدید شد. اگر تو رئیس جمهور شوی، این کشور به قهقراء می رود.

کلینتون: ترامپ بارها به تجربه سی ساله من اشاره کرده است. در مورد این تجربه سی ساله باید توضیحاتی بدهم. من پس از فارغ التحصیلی با تبعیض علیه کودکان سیاهپوست مبارزه کردم. وی در فعالیتهای تجاری خود به این تبعیض ها دامن زد. من روی پای خود ایستادم و ترامپ با کمک مالی پدر خود کسب و کارش را راه اندازی کرد. من روابط خارجی را بهبود دادم ولی وی به دختر شایسته جهان توهین کرد. ما اسامه بن لادن را گرفتیم در حالی که وی در آن زمان مجری یک برنامه تلویزیونی بود.

ترامپ: من یک شرکت و کسب و کار فوق العاده را راه اندازی کردم و اگر کشور را نیز همانطور که شرکتم را به راه انداختم، اداره کنم؛‌ آمریکا به شکوه گذشته خود باز می گردد. اما او [هیلاری کلینتون] داعش را خلق کرد. وی و اوباما خلائی ایجاد کردند که داعش از درون آن بیرون آمد.

ترامپ در ادامه گفت: ما نباید به عراق می رفتیم و وقتی که رفتیم، نباید از آنجا بیرون می آمدیم. داعش در ۳۲ کشور گسترش یافته و حالا چگونه می خواهی آنها را از بین ببری.

پرسش: در مورد تعرض جنسی به خانمها، ۹ زن تأیید کردند که توسط شما [ترامپ] مورد تعرض قرار گرفته اند. علت طرح این اتهامات در شرایط کنونی چیست؟

ترامپ: ثابت شده است که تمام این اتهامات دروغ است. کمپین انتخابات هیلاری کلینتون این اتهامات را مطرح کرده است. اوباما و کلینتون پول زیادی می دهند تا در کارزارهای انتخاباتی ما اغتشاش و خشونت ایجاد کنند. من هیچ کدام از این کارها را نکردم. اما آنها [اوباما و هیلاری کلینتون] پول می دهند تا در کارزارهای ما اختلال ایجاد کنند. مثلا در شیکاگو  نزدیک بود که افراد کشته شوند.

کلینتون: ترامپ به گزارشگران زن توهین کرده و گفته است که آنها مشمئزکننده هستند. وی به کرامت و ارزش زنان توهین می کند. ترامپ فکر می کند که توهین به زنان جایگاه وی را مستحکم تر می کند. ما رفتار و طرز فکر او را در قبال زنان می دانیم و این شخصیت اوست. و حالا باید تصمیم بگیریم که می خواهیم چه کسی رئیس جمهور این کشور باشد؛ فردی که کشور را متحد می کند و یا آن را دچار تشتت و چنددستگی می سازد؟!

ترامپ: هیچ کس به اندازه من به زنان احترام نمی گذارد [!] هیلاری کلینتون ۳۳ هزار ایمیل را امحاء کرد. ما یک ژنرال ۵ ستاره داریم که به دلیل دروغ گفتن به «اِف بی آی» پنج سال به زندان محکوم شد. ولی هیلاری کلینتون بارها به کنگره و اِف بی آی دروغ می گوید و حالا می خواهد رئیس جمهور آمریکا شود!

کلینتون: ترامپ به زنان توهین کرد و هرگز از آنان عذرخواهی نکرد. وی یک گزارشگر معلول را تحقیر کرد و به والدین سروان خان و حتی جان مک کین توهین کرد و گفت که کسی را می خواهد که زندان نرفته باشد. وی به یک قاضی فدرال توهین کرد زیرا والدین وی مکزیکی بودند. ترامپ به افراد زیادی توهین کرده است. این یک الگوی رفتاری است و این چیزی نیست که ما می خواهیم در کشور خود شاهد آن باشیم.

پرسش: شما [هیلاری کلینتون] در یک سخنرانی در سال ۲۰۰۹ گفتید که افرادی را که به شما کمک مالی می کردند از افرادی که به شما اعانه نمی دادند، جدا می کردید؟

کلینتون: تمایل دارم در اینجا در مورد بنیاد «کلینتون» صحبت کنم. این بنیاد برای یازده میلیون نفر از مبتلایان به ایدز در سراسر جهان خدمات درمانی فراهم کرده است.

ترامپ: هیچ سند و مدرکی در این باره وجود ندارد. بنیاد کلینتون یک بنیاد مجرمانه است که از عربستان ۲۵ میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده است. عربستان کشوری است که همجنسگرایان را از پشت بام ها به پایین پرتاب می کند و حقوق زنان را تضییع می کند و حالا تو که مدعی حمایت از حقوق زنان هستی، از آنان کمک مالی دریافت می کنی. در مورد هائیتی، باید بگویم که آنها از بنیاد کلینتون متنفرند و تو خود می دانی که در آنجا چه کرده ای.

کلینتون: ما ۹۰ درصد از پول اهداء کنندگان را هزینه می کنیم. هائیتی فقیرترین کشور در نیمکره غربی و خسارت دیده از زلزله و طوفان است. بنیاد کلینتون ۱۳ میلیون کمک مالی برای این کشور جمع آوری کرده است و در این کشور کسب و کارهای کوچک ایجاد کرده است.

ترامپ: بنیاد ترامپ یک بنیاد خیریه کوچک است که تمام پول اندکی که به آنجا می آید به امور خیریه اختصاص می یابد.

کلینتون: ما نمی توانیم ادعاهای ترامپ را ارزیابی کنیم زیرا وی اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نکرده است. ترامپ تاکنون حتی یک پنی به عنوان مالیات خود پرداخت نکرده است؛ درحالیکه مهاجران غیرقانونی هستند که مالیات فدرال می پردازند حتی بیشتر از این میلیاردر نیویورکی.

ترامپ: چرا زمانی که سناتور بودی، قانون مالیات را تغییر ندادی؟! چون اطرافیانت مانند جورج سوروس از طریق این قانون میلیونها دلار پول به جیب زدند.

ترامپ همچنین گفت که به کمک قوانینی که کلینتون وضع کرده، مالیات خود را کم کرده است.

پرسش: در مورد شائبه تقلب در انتخابات که از سوی شما [ترامپ] مطرح شده است، آیا نتیجه انتخابات را می پذیرید؟

ترامپ: باید ابتدا نتیجه انتخابات معلوم شود، سپس در مورد سلامتی آن نظرم را می گویم. کار و فعالیت رسانه ها بسیار نامناسب است و افکار مردم را مسموم می کنند. اگر به حوزه های رأی گیری نگاه کنید، میلیون ها نفر برای رأی دادن ثبت نام کرده اند. هیلاری کلینتون مرتکب یک جرم شده و اکنون نباید نامزد ریاست جمهوری شود.

کلینتون: ترامپ هر زمان تحت فشار قرار می گیرد، اتهام تقلب را مطرح می کند. اِف بی آی یکسال در مورد ایمیلهای من تحقیق کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که لزومی به ادامه روند قضایی وجود ندارد.

کلینتون در ادامه افزود: ترامپ به نظام دموکراتیک کشور ما توهین می کند و از این رو وی شایسته ریاست جمهوری آمریکا نیست.

پرسش: در مورد عملیات آزادسازی موصل، آیا شما نیروهای آمریکایی را به عراقی که داعش در حال خروج از آن است اعزام می کنید؟

کلینتون: خوشحالم که این عملیات با همکاری نیروهای عراقی و کرد با موفقیت در حال انجام است. من نیروهای آمریکایی را در عراق نمی گذارم چون این یک سیاست هوشمندانه و در راستای منافع ما نیست. در ضمن داعش دلیلی برای قدرت گرفتن پیدا می کند. ما داعش را تا سوریه دنبال می کنیم و گام بعدی ما گرفتن «الرقه» در سوریه است. ما شاهد یک عملیات موفق خواهیم بود. در سطح داخلی نیز نباید اجازه دهیم که افراد خطرناک به سلاح دسترسی پیدا کنند.

وی همچنین مدعی شد تا زمانی که ایران و روسیه در جنگ داخلی سوریه دخیل هستند، این کشور یک کانون تروریسم خواهد بود. کلینتون با اشاره به حمایت خود از برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه مدعی شد که این سیاست هم  از خروج مهاجرین سوری از کشور خود و هم  از بمباران شهروندان سوری توسط روسیه و دولت سوریه جلوگیری می کند.

ترامپ: کاری که آنها [اوباما و هیلاری کلینتون] در موصل می کنند، خارج کردن رهبران داعش از این شهر است. در حالیکه باید آنها را غافلگیر کنیم ولی آنها از سه ماه پیش در مورد این عملیات صحبت می کنند. این دولت خط قرمز خود را زیر پا گذاشته و ما با موج مهاجران روبرو شده ایم. حالا جنگ موصل خطرناکتر از قبل است. اکنون رهبران داعش این شهر را ترک کرده اند.

وی همچنین مدعی شد: ایران باید یک نامه تشکر برای ما بنویسد اول به خاطر آن توافق احمقانه ای که با ایران منعقد کردیم و به این کشور قدرت داد تا سلاح هسته ای داشته باشد. ما به ایران اجازه دادیم که عراق را قبضه کند. ایران دارد سر ما شیره می مالد. تو نباید به عراق می رفتی ولی وقتی که رفتی نباید از آنجا خارج می شدی. ما موصل را آزاد کردیم و حالا ایران عراق را قبضه کرده است و باید برای آن یک نامه تشکر بنویسد.

کلینتون: من مخالف حمله به عراق بودم ولی ترامپ از این حمله حمایت می کرد. اگر در گوگل جستجو کنید دهها منبع معرفی می کند که نشان می دهند وی از حمله به عراق حمایت کرده است. من حتی یک فایل صوتی از اظهارات وی پیدا کردم. در مورد موصل باید بگویم که این یک شهر سنی در مرز سوریه است. ما نیاز داریم که البغدادی را تعقیب کنیم همانطور که اسامه بن لادن را تعقیب کردیم وقتی که ترامپ تنها مجری یک برنامه تلویزیونی بود. ما باید ابتدا شهر را از [لوث] وجود آنان پاک کنیم چون ممکن است هزاران جنگجو داشته باشند و شهر بعدی «الرقه»خواهد بود. جای شگفتی است که دولت آمریکا بخواهد شهر موصل را آزاد کند فقط به این دلیل که به پیروزی من در انتخابات کمک نماید.

ترامپ در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون گفت که برنی سندرز و جان پودستا گفته اند که هیلاری فاقد قوه تشخیص است.

پرسش: شما [ترامپ] در مورد حلب گفتید که این شهر سقوط کرده است. شما گفتید که سوریه و روسیه با داعش می جنگند و حلب را بمباران می کنند و شرایط بد انسانی در آنجا حاکم است؟

ترامپ: وضعیت بدی در حلب حاکم است و این شهر سقوط کرده است. سقوط حلب ناراحت کننده است و مسئول و مقصر این وضعیت هیلاری کلینتون است. اسد خیلی سرسخت تر و باهوشتر از هیلاری کلینتون و اوباماست. اسد دو سال پیش با ایران و روسیه متحد شد و خودش را تقویت کرد. ما ۱.۷ میلیارد دلار به ایران پول دادیم و آنها را قدرتمند کردیم. حالا ما از شورشیانی حمایت می کنیم که نمی دانیم چه کسانی هستند. ولی حتی اگر به شورشیان کمک کنیم تا بر اسد پیروز شوند؛ چه بسا آنها بسیار بدتر از بشار اسد باشند. کلینتون صدها هزار مهاجر سوری را که احتمالاً از داعش بدتر هستند به این کشور وارد کرده است.

پرسش: شما [هیلاری کلینتون] از ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای جلوگیری از سیل مهاجران حمایت کردید. اما ژنرال ژوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از احتمال وقوع جنگ با روسیه و سوریه صحبت کرد؟

کلینتون: من فکر می کنم که برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه به پایان جنگ کمک می کند. با این حال، می دانم که این مسئله به سرعت اتفاق نمی افتد. ما باید با طرفهای سوری و روسی مذاکره کنیم و به آنها بفهمانیم که این مسئله به نفع شهروندان خواهد بود و با آنان باید هماهنگ شود. در مورد مهاجران باید گفت که در مورد همه آنها تحقیق می کنیم تا افراد خطرناک وارد نشوند. من درهای این کشور را به روی زنان و کودکان گرفتار در جنگ نخواهم بست.

ترامپ: حرف مسخره ای است که داعش را باید از بین ببرند، در حالیکه خود آن را بوجود آوردند. همینطور در زمینه آتش بس و سلاح، اسد و پوتین و ایران سر آمریکا شیره مالیدند!

پرسش: استقراض خارجی آمریکا معادل ۷۷ درصد تولید ناخالص داخلی است. سازمانی اعلام کرده که مطابق طرح هیلاری کلینتون این بدهی به ۸۰ درصد و مطابق طرح ترامپ به ۱۰۵ درصد می رسد. از طرح هایتان چطور دفاع می کنید؟

ترامپ: آنها اشتباه می کنند. ما تولید ناخالص داخلی را از یک درصد به ۴ درصد و حتی تا ۵ و ۶ درصد هم می رسانیم. ما یک موتور قوی اقتصادی خواهیم ساخت تا کشورهای دیگر نتوانند صنایع را از کشور ما خارج کنند. ما اقتصادی پایه گذاری می کنیم که طی دهه ها بی سابقه بوده است و کاری می کنیم که مردم به مشاغل خود بازگردند.

کلینتون: وقتی ترامپ برای اولین بار گفت که ما یک کشور بزرگ می سازیم، من با خودم گفتم که ما در حال حاضر هم یک کشور بزرگ هستیم. من برای هر پیشنهاد خود یک بودجه دارم و حتی یک پنی به بدهی کشور اضافه نخواهم کرد. در مورد کاهش هزینه های آموزش، دارو و سرمایه گذاری در بخش زیرساختها به سراغ ثروتمندان می رویم و سهم منصفانه ای از آنان می گیریم تا بر روی خانواده های طبقه متوسط سرمایه گذاری کنیم و این بهترین روش برای رشد اقتصادی است. ما باید به دادِ خانواده های طبقه متوسط برسیم.

پرسش: حداقل ۶۰ درصد هزینه ها مربوط به مزایاست. در مورد بیمه درمانی چه طرحی دارید؟

ترامپ: مالیاتها را کاهش می دهم، اقتصاد را شکوفا می کنم. طرح بیمه درمانی اوباما را لغو می کنم و طرح بهتری را جایگزین آن می کنم. هزینه های تحمیلی طرح اوباما بسیار بالاست. هزینه این طرح در سال جاری ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است و سال آینده حتی به میزان ۱۰۰ درصد افزایش می یابد.

کلینتون: همانطور که قبلا گفتم باید پول بیشتری به طرح تأمین اجتماعی وارد کنم. مالیات افراد ثروتمند را افزایش بدهم و از جمله مالیات ترامپ. البته اگر وی مالیات خود را بپردازد. ترامپ قصد دارد مالیات ها را کاهش دهد که این امر بدهی ما را زیاد خواهد کرد. چنانچه ترامپ طرح اوباما را لغو کند، با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد. طرح اقتصادی ترامپ زیان آور است.

پرسش نهایی: به مردم آمریکا بگویید که چرا باید شما را انتخاب کنند؟

کلینتون: می خواهم دستم را به سوی همه، به سوی تمام دموکراتها، جمهوریخواهان و مستقلها دراز می کنم. برای بهبود اقتصاد خود به استعداد شما، تعهد شما و کمک شما نیاز دارم تا وضعیت زندگی شما را بهتر کنم. همواره خودم را به حمایت از خانواده و کودکان در برابر منافع شرکتها متعهد می دانم و شما همه از آموزش برخوردار خواهید شد، به کالج رفته و آموزش می بینید.

ترامپ: شعار کارزار انتخاباتی من همواره این بوده است که عظمت را به آمریکا بازگردانم. ما به پرسنل نظامی خود اهمیت نمی دهیم بلکه به مهاجران غیرقانونی توجه می کنیم. شهرهای بزرگ ما وضعیت اسف باری دارند. من برای سیاهپوستان و لاتین تبارها بسیار بیشتر  از آنچه که هیلاری کلینتون ظرف صد سال انجام دهد، انجام خواهم داد. ما آمریکا را قوی خواهیم کرد زیرا نمی توانیم چهار سال دیگر به سیاستهایی همچون سیاستهای اوباما ادامه دهیم.