رئيس دفتر ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان ساوجبلاغ ، از افزايش شمار حفاران غير مجاز در منطقه تاريخي و باستاني طالقان ابراز نگراني كرد.

ولي الله دهقاني سانيچ در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر در كرج ، گفت: متاسفانه منطقه طالقان بدون توجه به دوره هاي متفاوت تاريخي و اهميت آن از نظر گردشگري ، بدون برنامه ريزي رها شده است.

وي خاطر نشان كرد: متاسفانه اطلاعات دقيق از وضعيت گردشگري طالقان در دست نيست و همين امر باعث شده به جاي حضور گردشگران و درآمدزايي براي ساكنان روستايي اين ناحيه ، آمار حفاران غير مجاز آن افزايش يابد.

دهقاني افزود: با ساماندهي خانه هاي تاريخي طالقان از جمله خانه جلال آل احمد ، حشمت و آيت الله طالقاني و ايجاد پايگاه هاي ميراث ، مي توان نخستين گام ها را براي تبديل اين ناحيه به منطقه اي توريستي برداشت.

وي يادآور شد: احداث سرويس هاي بهداشتي و فضاهاي تفريحي از ضرورت هاي توريستي منطقه است كه نقش قابل توجهي در ايجاد جاذبه هاي توريستي در منطقه دارد.

دهقاني اظهار داشت: قرار است بزودي با حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران ، طرح هاي مربوط به توسعه صنعت گردشگري در ساوجبلاغ به ويژه طالقان اجرايي مي شود.

به گزارش مهر ، بخش طالقان در منتهي اليه شمال غرب استان در فاصله 140 كيلومتري تهران در شمال فرمانداري ساوجبلاغ در جهات غربي و شرقي گسترده شده است.

اين منطقه داراي 96 اثر تاريخي و فرهنگي و ميراث طبيعي غني شامل آبشارها ، درختان چنار صد هزار ساله ، باغ ها و رودخانه هاي پرآب و نيز آثار ملي و باستاني فراواني است.